Έντονη συζήτηση έχει προκαλέσει τις τελευταίες ημέρες στη Δυτική Μακεδονία το ζήτημα των ενισχύσεων για την αναδιάρθρωση των καλλιεργειών, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο βάζει την περιοχή στο χαμηλότερο επίπεδο μαζί με την Αττική και Στερεά Ελλάδα.
Τη στιγμή που μικρά νησιά του Αιγαίου, φτάνουν μέχρι το 75%, και 9 Περιφέρειες της χώρας στο 50%, η Δυτική Μακεδονία βρίσκεται μαζί με τις προαναφερόμενες περιοχές στο χαμηλότερο ποσοστό ενισχύσεων με μόλις 40%.
Και όλα αυτά, λίγες μόνο ημέρες μετά την ανακοίνωση του Αν. Υπουργού Ανάπτυξης, Νίκου Παπαθανάση, στην Κοζάνη ο οποίος υποστήριζε πως η Δυτική Μακεδονία εμφανίζεται σε όλα τα προγράμματα ενισχύσεων στην πρώτη κατηγορία και λίγο παραπάνω.
Το σχέδιο διαβούλευσης όμως για το συγκεκριμένο έργο, της αναδιάρθρωσης καλλιεργειών, έρχεται για άλλη μια φορά να δημιουργήσει ερωτηματικά στη Δυτική Μακεδονία της απολιγνιτοποίησης, με τον πρώην Υπουργό και μέλος της ΚΠΕ του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, Πάρι Κουκουλόπουλο, να σχολιάζει δεικτικά χθες πως η Δίκαιη Μετάβαση προχωρά με «διακυβέρνηση αλά Μαρία Αντουανέτα».
Μιλώντας στον «Π» Δήμαρχοι και στελέχη της αυτοδιοίκησης, επεσήμαναν το συγκεκριμένο γεγονός, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους για τη μη παρέμβαση των υπευθύνων πολιτικών παραγόντων της περιοχής στο συγκεκριμένο ζήτημα, που δημιουργεί επιπλέον ερωτήματα για την αντιμετώπιση της Δυτικής Μακεδονίας.
Παράλληλα, άνθρωποι του αγροτικού κόσμου εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τη συγκεκριμένη απόφαση της κυβέρνησης και ζητούν άμεσα ενέργειες από το πολιτικό προσωπικό της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ τονίζουν στον «Π» πως πρόκειται για προκλητική απόφαση τη στιγμή που ο πρωτογενής τομέας έχει οριστεί ως πυλώνας ανάπτυξης για την αλλαγή παραγωγικού μοντέλου της περιοχής.
Υπενθυμίζεται πως ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και σειρά Υπουργών του έχουν μιλήσει για την περιβόητη «ρήτρα μετάβασης» σε όλες τις αποφάσεις, με την οποία η Δυτική Μακεδονία θα έχει πριμοδότηση επιπλέον για ότι αποφασίζεται για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.
Αυτή η ρήτρα ουκ ολίγες φορές δεν έχει ενεργοποιηθεί κάτι που έρχεται να φανεί και στο συγκεκριμένο έργο, όπου η Δυτική Μακεδονία όχι μόνο δεν πριμοδοτείτε, αλλά βρίσκεται και στην τελευταία θέση των ενισχύσεων.
Στην προσπάθεια ανάλυσης της συγκεκριμένης απόφασης, πηγές που γνωρίζουν τα συγκεκριμένα ζητήματα, τονίζουν πως το πράγμα δεν είναι ιδιαίτερα μπερδεμένο καθώς το ίδιο ποσοστό ενίσχυσης υπήρχε για τη Δυτική Μακεδονία και στην προηγούμενη προκήρυξη της προγραμματικής περιόδου, άρα έγινε απλώς ένα εύκολο «copy- paste», με τον αρμόδιο Υπουργό απλώς να υπογράφει.
Μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που επισημαίνουν πως και στα δύο νέες προκηρύξεις που έχει βγάλει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τα ποσοστά της Δυτικής Μακεδονίας δεν διαφέρουν από άλλες Περιφέρειες, όντας τοποθετημένη στο σωρό του 50%, κάτι που όμως δεν συνέβη στο συγκεκριμένο υποέργο της αναδιάρθρωσης καλλιέργειων, με την περιοχή να κατρακυλά στην τελευταία βαθμίδα μαζί με την Αττική!!!!
Τα ποσοστά των ενισχύσεων μπορούν να αυξηθούν κατά 20 εκατοστιαίες μονάδες, υπό την προϋπόθεση ότι η μέγιστη ένταση ενίσχυσης δεν υπερβαίνει το 80 % για:
α) επενδύσεις που συνδέονται με συγχώνευση οργανώσεων παραγωγών ή
β) πράξεις που λαμβάνουν στήριξη στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας (ΕΣΚ).
Η δημόσια ενίσχυση για το συγκεκριμένο έργο ανέρχεται στα 170εκ. ευρώ για την περίοδο 2022-2025 και το ποσό της ενίσχυσης δεν δύναται να ξεπερνά τις 500.000 Ευρώ ανά υποβληθείσα αίτηση και ανά ΑΦΜ. Το όριο αυτό δεν επιτρέπεται να καταστρατηγείται με τον τεχνητό διαχωρισμό των καθεστώτων ενισχύσεων ή των έργων ενίσχυσης.
Στόχος του Υποέργου, είναι:
α) Η βελτίωση της παραγωγικότητας των δενδρωδών καλλιεργειών στον πρωτογενή τομέα.
β) Η βελτίωση της θέσης των αγροτών στην αλυσίδα αξίας.
γ) Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των γεωργικών προϊόντων στις αγορές με τη χρήση νέων ποικιλιών.
δ) Η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
ε) Η βιώσιμη ανάπτυξη και η αποδοτικότερη διαχείριση των φυσικών πόρων.
Δικαιούχοι δύνανται να κριθούν νομικά πρόσωπα που ανήκουν στις ΜΜΕ, εγγεγραμμένα στα αντίστοιχα υποχρεωτικά μητρώα ,που τηρούν απλογραφικά ή και διπλογραφικά βιβλία και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ενίσχυσης πληρούν μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Είναι Ομάδες Παραγωγών (Ομ.Π.) του ν. 4384/2016, Οργανώσεις Παραγωγών του ν. 4384/2016 και Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ), Ανώνυμες Εταιρίες των οποίων η πλειοψηφία των μετοχών ανήκει σε Συνεταιρισμούς του ν. 4673/2020 «Αγροτικοί Συνεταιρισμοί και άλλες διατάξεις»
β) Δικαιούχοι δύνανται να κριθούν και υπό σύσταση νομικά πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου, που ολοκληρώνουν τις διαδικασίες σύστασης το αργότερο μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης.
Η υποβολή των αιτήσεων θα ξεκινήσει από 15 Μαΐου 2022 έως 15 Νοεμβρίου 2022 και η διάρκεια της αξιολόγησης υπολογίζεται σε 7 μήνες από την 15η Μαΐου 2022 έως την 30η Νοεμβρίου 2022.
Το τρίτο τρίμηνο του 2022 (Οκτώβριος 2022) αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής, αξιολόγησης και ελέγχου των σχετικών αιτημάτων πληρωμής.
Η διάρκεια υλοποίησης των σχεδίων ορίζεται σε 18 μήνες με δυνατότητα παράτασης, που θα χορηγείται, είτε για λόγους ανωτέρας βίας, είτε κατόπιν ειδικής αιτιολόγησης. Η καταληκτική ημερομηνία υλοποίησης – ολοκλήρωσης της επένδυσης δεν δύναται να ξεπερνά την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Ζήσης Πιτσιάβας