ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΗΣ, ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΣΤΟΙΧΕΙΩΣΕΙ ΕΠΙ 7 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Έπειτα από επτά ολόκληρα χρόνια δίνεται επιτέλους ξανά στην κυκλοφορία η επαρχιακή οδός Βελβεντού – Καταφύγι, καθώς το έργο αποκατάστασης της μεγάλης κατολίσθησης στα Πιέρια όρη, που είχε προκληθεί το 2009 ως συνέπεια της μεγάλης πυρκαγιάς που είχε προηγηθεί δύο χρόνια νωρίτερα και αποτέφρωσε 15.000 στρέμματα δάσους, βαίνει προς ολοκλήρωση.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Π» ο δρόμος θα ανοίξει τον προσεχή Ιούλιο, ενώ οι υπόλοιπες εργασίες που θα απομείνουν θα μπορούν να συνεχιστούν και να ολοκληρωθούν χωρίς προβλήματα με ανοιχτό το δρόμο. Πάντως, το έργο πέρασε από χίλια κύματα, καθώς λόγω της ολιγωρίας των αρμόδιων αρχών. Ειδικότερα, η ένταξη της πρώτης μελέτης έγινε με καθυστέρηση δύο ετών(!) με αποτέλεσμα τα κατολισθητικά φαινόμενα να επεκτείνονται και κατά συνέπεια δεν μπορούσε να υλοποιηθεί από τον ανάδοχο του έργου. Χρειάστηκε νέα μελέτη η οποία επιβάρυνε το δημόσιο με επιπλέον 316.000 ευρώ που προστέθηκαν στο ποσό του 1.311.806,19 ευρώ, χρήματα τα οποία δεν υπήρχαν και τελικώς βρέθηκαν από τον Τοπικό Πόρο.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Την περίοδο 2006 – 2008 υλοποιήθηκε το έργο «βελτίωση χάραξης οδού Βελβεντού – Καταφυγίου», προϋπολογισμού 2.474.620 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η υλοποίηση έγινε σε δύο φάσεις, με προϋπολογισμό της πρώτης φάσης στα 1.317.599 και της δεύτερης φάσης στα 1.157.021 ευρώ. Οι εργασίες που υλοποιήθηκαν αφορούσαν σε εκσκαφή, τεχνικά, οδοστρωσία, ασφαλτικά και σήμανση οριζόντια και κατακόρυφη σε ένα μήκος 21,526 χιλιομέτρων. Το καλοκαίρι του 2007 και ενώ οι εργασίες βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη ξέσπασε η καταστροφική πυρκαγιά στα Πιέρια, κατακαίγοντας 15.000 πανέμορφου δάσους. Το γεγονός αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την αποψίλωση του δάσους και την έκθεση του εδάφους σε καιρικά φαινόμενα με έντονη διάβρωση. Σαν αποτέλεσμα αυτού του φαινομένου ήρθε η μεγάλη κατολίσθηση του 2009, που έκοψε στα δύο το Βελβεντό με το Καταφύγι και βεβαίως κατέστη αδύναμη η επικοινωνία με την Πιερία μέσα από την πανέμορφη δασική διαδρομή, την οποία επέλεγαν πάμπολλοι ταξιδιώτες. Φυσικά τα προβλήματα απομόνωσης του Βελβεντού και των ορεινών οικισμών όλα αυτά τα χρόνια είναι τεράστια.
Το κατολισθητικό φαινόμενο βεβαίως ήταν αδύνατο να προβλεφτεί, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι τεχνικοί. Πάντως η Τεχνική Υπηρεσία της Π.Ε. Κοζάνης ανταποκρίθηκε άμεσα και παρήγγειλε την απαιτούμενη μελέτη αποκατάστασης το 2009 και την παρέλαβε από το μελετητικό γραφείο στις 25/11/ 2011. Τότε όμως αρχίζουν τα σοβαρά προβλήματα, καθώς η τότε περιφερειακή αρχή καθυστέρησε την ένταξη της μελέτης δύο ολόκληρα χρόνια, η οποία τελικώς εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ το 2013 με προϋπολογισμό 2.430.000. Η δημοπράτηση του έργου έγινε στις 8/3/2014 και η σύμβαση υπογράφτηκε στις 27/5/2014. Η δαπάνη της σύμβασης ανήλθε σε 1.311.806,19 ευρώ μετά την έκπτωση που έδωσε η ανάδοχος ΤΕΚ Α.Ε.
Όμως η αρχική μελέτη ήταν αδύνατον να εφαρμοστεί καθώς τα κατολισθητικά φαινόμενα είχαν επεκταθεί και απαιτήθηκε πλέον νέα μελέτη, αλλά και νέα μέθοδος αποκατάστασης. Έτσι το χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση του έργου δεν μπόρεσε να υλοποιηθεί μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 που προβλεπόταν αρχικά. Οι εργασίες με βάση τη νέα μελέτη ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2015 και διακόπηκαν στη 1 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Τώρα οι εργασίες ξεκίνησαν κανονικά και ο χρόνος περαίωσης εκτιμάται στα τέλη του 2016, πλην όμως όπως διαβεβαιώνει η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Π.Ε. Κοζάνης, ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία τον προσεχή Ιούλιο.