Ξεκινώντας πριν καταθέσω τις απόψεις μου επιτρέψτε μου να πω ότι πάγια θέση μας πρέπει να αποτελεί να μη γίνονται εκτεταμένες παρεμβάσεις για το κυκλοφοριακό χωρίς να έχει προηγούμενα εφαρμοσθεί η προγενέστερη μελέτη στο σύνολό της.
Και αυτό για να αναλυθούν τα πιθανά προβλήματα που θα υπάρξουν και να γίνουν οι ενδεδειγμένες αλλαγές στον κατάλληλο χρόνο και όχι αποσπασματικά.
Ο χρόνος που είχαν οι δημότες για την προτεινόμενη για Διαβούλευση κυκλοφοριακή μελέτη από 22 Απριλίου έως 10 Μαϊου (ουσιαστικά μέσα στο Πάσχα) δεν ήταν επαρκής, Επίσης ο τρόπος παρουσίασης μόνο κατανοητός δεν μπορεί να είναι από τους πολίτες που ζητείται να καταθέσουν τις απόψεις τους, και απαιτεί αρκετές ώρες ανάλυσης.
Την συγκεκριμένη πρόταση θα την έβλεπα ως μία έκθεση ιδεών που αγνοεί βασικά στοιχεία της πόλης αλλά και πιθανά προβλήματα της υπάρχουσας κυκλοφοριακής μελέτης. Δεν θα ήθελα να πιστέψω ότι αποτελεί συνέχεια κατευθυντήριων γραμμών από την πλευρά του Δήμου, αλλά οι δύο εξ αντιδιαμέτρου αντίθετες προτάσεις με οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα.
Δεν πιστεύω ότι δίνει λύσεις στις πολλές ιδιορρυθμίες της πόλης όπως θα αναλύσω παρακάτω.
Για τις προτεινόμενες μονοδρομήσεις η άποψή μου είναι:
–Η Λαγοθηριανού είναι σωστό να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση από Δημοκρατίας προς Μακεδονομάχων και όχι αντίθετα για να μειώσει και την κίνηση στην διασταύρωση Δημοκρατίας -Δ ιοικητηρίου που θα μειώσει τα ατυχήματα
–Η οδός Μικράς Ασίας είχε προταθεί να γίνει μονόδρομος και στην προηγούμενη μελέτη, αλλά σε συνεργασία της Επιτροπής εφαρμογής της κυκλοφοριακής μελέτης με τους συγκοινωνιολόγους αποφασίσθηκε να μην εφαρμοσθεί αλλά να γίνει παρακολούθηση του φόρτου, και πολύ σωστά μέχρι σήμερα δεν μονοδρομήθηκε.
Ακόμη χειρότερα με την μονοδρόμηση της Μικράς Ασίας μεταξύ Δημοκρατίας και Μακεδονομάχων. Η μεγάλη κίνηση θα οδηγηθεί μέσω της 28ης Συντάγματος έναν στενό δρόμο που δεν αντέχει άλλη κίνηση.
–Η κατεύθυνση της Παρμενίωνος είναι ήδη από Μακεδονομάχων προς Δημοκρατίας
–Η οδός Παπανικολή σωστά μονοδρομείται αλλά πιστεύω όχι με αυτή τη φορά αλλά με φορά από Εξαστέρου προς Μον. Γουμάρας για να λειτουργήσει ως δίπολο με την Ροδοπόλεως.
–Η αλλαγή κατεύθυνσης στην Διαδόχου Παύλου θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα αφού θα υπάρχουν 3 οδοί με φορά εξόδου από το παλαιό πάρκο (Παρμενίωνος, Διαδόχου Παύλου και Σοφούλη) αλλά για κάποιον που κινείται στην 25η Μαρτίου μόνο η Τσαλδάρη θα τον οδηγεί προς το παλαιό πάρκο και την άνω Πτολεμαϊδα.
– Η μονοδρόμηση της οδού Κομνηνών από την Τραπεζούντος προς την Δημοκρατίας μόνο πρόβλημα θα δημιουργήσει αφού θα δημιουργήσει επιπλέον κίνηση στην διασταύρωση Δημοκρατίας και Διοικητηρίου.
–Ποια η λογική μονοδρόμησης της οδού Κανάρη αφού η Αγίου Τρύφωνος με την Ακρίτα λειτουργούν ως δίπολο και η Κανάρη με δύο κατευθύνσεις συμπληρωματικά σε αυτές.
Οσον αφορά τις προτεινόμενες πεζοδρομήσεις έχω να πω τα εξής:
–Η πεζοδρόμηση της Οδού Προκοπίδη θα οδηγήσει τα οχήματα μέσω της οδού Δημοκρατίας αυξάνοντας τα ατυχήματα στις διασταυρώσεις Φιλίππου-Δημοκρατίας Δημοκρατίας -Διοικητηρίου τα οποία και σήμερα είναι αρκετά.
Για τις υπόλοιπες προτεινόμενες μονοδρομήσεις μπορώ να πω ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
Δεν υπάρχει επαρκής ανάλυση για τις παρεμβάσεις και μετατροπή σε ήπιας κυκλοφορίας σε οδούς με πρόσφατες παρεμβάσεις.
Μέγα λάθος η δημιουργία οργανωμένου χώρου στάθμευσης στην Λαϊκή αγορά.
Από την μία κάνουμε πεζόδρομους και από την άλλη οδηγούμε όλα τα ιχ στο κέντρο της πόλης
–Βασικό στοιχείο της Υπάρχουσας κυκλοφοριακής μελέτης αποτελούσε η λειτουργία χώρων στάθμευσης στο παλαιό γήπεδο στην είσοδο της πόλης.
Δυστυχώς όλες οι Δημοτικές Αρχές μετά το 2003 φάνηκαν κατώτερες των περιστάσεων αφού η κάθε μία για τους δικούς της λόγους δεν προχώρησε στο σημαντικότερο κατά την άποψή μου βήμα για την αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης.
–Οι πολλές αλλαγές της προηγούμενης μελέτης για ψηφοθηρικούς και όχι λειτουργικούς λόγους μόνο προβλήματα δημιούργησαν.
Ειδικά η κατάσταση ξέφυγε σε ότι αφορά σε χώρους φορτοεκφόρτωσης, χώρους ΑΜΕΑ, αλλά και στην παρανόμως κατάληψη χώρων από διαφόρους.
Οι παρεμβάσεις αναβάθμισης Νότιας και Βόρειας εισόδου της πόλης αλλά και η διαμόρφωση κυκλικών κόμβων σε κάποιες περιπτώσεις δημιούργησαν πρόβλημα αφού οι προτάσεις της υπάρχουσας κυκλοφοριακής μελέτης δεν εφαρμόσθηκαν.
-Τέλος το σημαντικότερο όλων για την εφαρμογή μιας κυκλοφοριακής μελέτης εκτός της βοήθειας των πολιτών αποτελεί η σωστή αστυνόμευση, κάτι που δεν έγινε.
Η Οδός 25ης Μαρτίου αποτελεί τον βασικό άξονα εισόδου και εξόδου της πόλης, ενώ παράλληλα συγκεντρώνει μεγάλο μέρος των εμπορικών δραστηριοτήτων της πόλης.
Η οποιαδήποτε πεζοδρόμηση θα έχει ως αποτέλεσμα την διοχέτευση της κυκλοφορίας στο γειτονικό οδικό δίκτυο:
α) Μαρτίου – Νοσοκομείου – Βασ. Κωνσταντίνου και
β) Μαρτίου – Διοικητηρίου
Αλλά και την μεγάλη επιβάρυνση της οδού Μακεδονομάχων που και σήμερα τα ατυχήματα είναι συνεχή ειδικά στην διασταύρωση με την οδό Φιλίππου.
Πρέπει σε συνεργασία με τα Αστικά να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για τις διαδρομές μέσα στην πόλη, που σήμερα επιβαρύνουν αρκετά τον κυκλοφοριακό φόρτο.
Το κέντρο της πόλης θα πρέπει να λειτουργεί με καθεστώς ελεγχόμενης στάθμευσης και να υπάρχει διάκριση των θέσεων ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του οδικού δικτύου και των χρήσεων γης.
Το θέμα της στάθμευσης αποτελεί την κρισιμότερη παράμετρο του κυκλοφορικού και περιβαλλοντικού προβλήματος της πόλης και έπρεπε να είχε λυθεί ήδη χθες.
Για τον λόγο αυτό η σημαντικότερη παρέμβαση έγινε με την κατασκευή νέου γηπέδου στο χώρο δίπλα στο κλειστό Γυμναστήριο ώστε να γίνει περιοχή στάθμευσης το παλαιό γήπεδο στην είσοδο της πόλης.
Επίσης πρέπει να αποθαρρύνεται η μακροχρόνια στάθμευση ώστε να αυξηθεί η εναλλαγή οχημάτων στις προσφερόμενες θέσεις (μάξιμουμ ½ έως 1 ώρα στο κέντρο της πόλης).
Όπως και η αυστηρή τήρηση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης που σήμερα δεν τηρείται.
Μία ενδιάμεση λύση η οποία προβλεπόταν ήδη αλλά εφαρμόσθηκε πολύ λίγο και αποτελεί το κλείσιμο της 25ης Μαρτίου τις ώρες που είναι κλειστά τα μαγαζιά αλλά και τις αργίες θα ήταν η καλύτερη.
Πιστεύω ότι στα πλαίσια της νέας κυκλοφοριακής μελέτης θα πρέπει να υλοποιηθεί πειραματικά και να γίνουν οι ανάλογες μετρήσεις φόρτου.
Επιφυλάσσομαι για προτάσεις στην συνέχεια, έχοντας και τον ανάλογο χρόνο, που δεν είχαμε σε αυτή την φάση της μελέτης.
Βασίλης Σ. Ζεϊμπέκης
Πτολεμαϊδα 10-5-2021