Μέχρι αύριο, Πέμπτη, εκτιμάται ότι θα ανακοινωθεί το πακέτο μέτρων στήριξης κατά της ακρίβειας, που θα περιλαμβάνει επιπλέον των επιδοτήσεων στα τιμολόγια σε ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, το έκτακτο επίδομα για τα ευάλωτα νοικοκυριά, αλλά και μέτρο της μερικής κάλυψης του κόστους των υγρών καυσίμων.
Το τελευταίο μέτρο είναι και το πιο δύσκολο να οριστικοποιηθεί, καθώς η περίμετρος των δικαιούχων θα είναι μεγαλύτερη, ενώ στόχος είναι να περιληφθούν και οι επαγγελματίες των μεταφορών, και άρα το κόστος ανεβαίνει. Στην εφαρμογή του υπάρχει δύο σενάρια, όπως περιγράφει το dikaiologitika.gr.
Το ένα να επιτυγχάνεται η επιστροφή φόρου ή μέρους του φόρου που βαρύνει τα καύσιμα, κάτι που έχει ένα βασικό πρόβλημα. Ότι θα πρέπει να εκδίδονται φορολογικά στοιχεία για τον καταναλωτή τα οποία θα δηλώνονται εκ των υστέρων ώστε να υπάρχει η επιστροφή μέρους του φόρου (ΕΦΚ+ΦΠΑ) που είναι από τους ψηλότερους στην Ευρώπη. Ωστόσο, ο τρόπος αυτός απαιτεί μεγάλη διαδικασία και την ανάγκη να εκδίδονται «προσωποποιημένες» αποδείξεις -κάτι που δεν μπορεί να γίνει σήμερα από τα πρατήρια- οι οποίες στη συνέχεια θα πρέπει να δηλώνονται σε μία νέα πλατφόρμα στην ΑΑΔΕ και έπειτα να επιστρέφεται ο φόρος.
Η λύση που προκρίνεται περισσότερο είναι μία λύση παρόμοια με αυτή που λειτούργησε με την κάλυψη πάγιων δαπανών. Ένα voucher με ένα συγκεκριμένο εφάπαξ ποσό για κάθε δικαιούχο ανάλογο με την κατανάλωση που θα βεβαιώνεται από τις σχετικές δαπάνες, το οποίο θα αναλώνεται σταδιακά για την πληρωμή υποχρεώσεων στο Δημόσιο. Το τελικό σενάριο θα κλείσει την τελευταία στιγμή με τις οποίες συμπληρώσεις πριν ανακοινωθεί.
Σε κάθε περίπτωση, οι επαγγελματίες του κλάδου βλέπουν σημαντική μείωση στην κατανάλωση από πλευράς του κόσμου, όπως τονίζει μιλώντας στον «Π» ο ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων στην Κοζάνη, Γιάννης Χλιάπας.
Ερωτηθείς για την τιμή της βενζίνης σήμερα, ο ίδιος τόνισε ότι έπεσε στο πρατήριό του κάτω από το «ψυχολογικό» όριο των 2 ευρώ το λίτρο (1.998 συγκεκριμένα), αλλά παραμένει υψηλά σε όλο το νομό και όπως τονίζει «είναι αδύνατον να αλλάξεις τιμές, όταν έχει αγορασμένο καύσιμο πολύ ακριβά», λέγοντας πως δεν πρόκειται για ουσιαστικές μειώσεις.
Απάντησε, επίσης, πως ναι μεν έχει αυξηθεί ο τζίρος αλλά μειώθηκε η κατανάλωση, τη στιγμή που τα πρατήρια δεν βγάζουν κέρδος, μιας και ο κόσμος βάζει λίγα λίτρα καυσίμων, ίσα για να κάνει τις δουλειές του και να τις απαραίτητες μετακινήσεις.
Ερωτηθείς σχετικά με τα μέτρα και τα όσα ακούγονται πως θα δοθούν με τη μορφή κουπονιών και voucher, ο ίδιος αναρωτήθηκε πως μπορεί στην πράξη αυτό να λειτουργήσει, ζητώντας να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης ουσιαστικά και στην πράξη, για όλους τους πολίτες.
«Δεν είναι δυνατόν στην τιμή του καυσίμου, τα περισσότερα να είναι φόροι», σχολιάζει επίσης, ζητώντας να αλλάξει το πλάνο, και λέγοντας πως οι αναταραχές ανά τον κόσμο και η κρίση με τον πόλεμο επηρεάζουν την τιμή του καυσίμου, αναπόφευκτα.
Σε ερώτηση για το πώς αντιδράει ο κόσμος, ο κ. Χλιάπας λέει πως οι πολίτες διαμαρτύρονται ιδιαίτερα για τις αυξήσεις στα καύσιμα, ενώ προσέθεσε, τέλος, ότι τα πρατήρια έχουν συμπιέσει πολύ τα κέρδη τους για να μπορέσουν να διατηρηθούν οι τιμές.
Τέλος, ερωτηθείς για τις παραγγελίες σε πετρέλαιο θέρμανσης, απάντησε πως είναι ανύπαρκτες ή αυτές που υπάρχουν αφορούν πολύ μικρές ποσότητες, για λίγα λίτρα.