«Οι πολίτες ήταν έτοιμοι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Δημοσίου, θα έλεγα ότι ήταν ένα αίτημα ώριμο», επισημαίνει στο GRTimes ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης εξηγώντας μάλιστα ότι έχει θεμελιωθεί μια αμφίδρομη επικοινωνία με τους πολίτες.
«Έχουμε οριοθετήσει ως στόχο της επόμενης τετραετίας να ψηφιοποιήσουμε το σύνολο των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των πολιτών και του κράτους», τονίζει ο κ. Πιερρακάκης. Αναφέρει ως κομβικά σημεία της ψηφιακής μεταρρύθμισης, την οργάνωση του εμβολιασμού, την εξουσιοδότηση και την υπεύθυνη δήλωση αλλά και την άυλη συνταγογράφηση. Απαντά ότι η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης «είναι κομβική ως προς την επιτάχυνση της υλοποίησης του σχεδιασμού μας, η ιδιοκτησία του σχεδίου, όμως, είναι αμιγώς ελληνική και ξεκάθαρα προγενέστερη ακόμα και της σκέψης δημιουργίας του Ταμείου».
Σε ερώτηση για τις επερχόμενες εκλογές, αναφέρει ότι «το δίλημμα των εκλογών είναι ένα και ενιαίο: αν η χώρα θα στραφεί ξανά στο παρελθόν ή θα συνεχίσει να τρέχει προς το μέλλον». Εξειδικεύοντας την πρόταση της ΝΔ προσθέτει ότι αυτή η πρόταση «υπερβαίνει όχι μόνο τον εκλογικό νόμο που θα ισχύσει σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, αλλά θα έλεγα ότι υπερβαίνει τις διαχωριστικές γραμμές της παλιάς πολιτικής γεωγραφίας, γιατί αφορά το μέλλον όλων μας».
-Το gov.gr γιορτάζει τα τρίτα του γενέθλια και είναι αναμφισβήτητα μια μεταρρύθμιση που όλοι έχουν αγκαλιάσει, ανεβάζοντας ταυτόχρονα ψηλά τον πήχη για την απλούστευση των συναλλαγών του πολίτη με το Κράτος. Ποιο είναι το όριο που θέτετε στην ψηφιοποίηση του κράτους; Μέχρι πού μπορεί να φτάσει αυτή η πολιτική;
Οι πολίτες ήταν έτοιμοι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Δημοσίου, θα έλεγα ότι ήταν ένα αίτημα ώριμο. Και πλέον όχι απλά ανταποκρίνονται θετικά σε κάθε νέα μας πρωτοβουλία, αλλά έχουμε θεμελιώσει μια αμφίδρομη επικοινωνία, καθώς όποτε ανακοινώνουμε μια νέα ψηφιακή υπηρεσία λαμβάνουμε προτάσεις για το επόμενό μας βήμα. Μπορούμε, έτσι, να ξέρουμε ποιες είναι οι ανάγκες των πολιτών, αλλά κυρίως γινόμαστε και εμείς διαρκώς καλύτεροι, παίρνοντας ιδέες από τις προτάσεις τους.
Όσο για το πού μπορεί να φτάσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, την απάντηση σε αυτό τη δίνουν κάθε μέρα οι ίδιες οι ανάγκες των πολιτών. Έχουμε οριοθετήσει ως στόχο της επόμενης τετραετίας να ψηφιοποιήσουμε το σύνολο των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των πολιτών και του κράτους. Όμως, η τεχνολογία μοιάζει με το ποδήλατο: αν σταματήσεις να κάνεις πετάλι, θα πέσεις. Γι’ αυτό και παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις όσον αφορά στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση και συμμετέχουμε δυναμικά στη διαμόρφωση πολιτικών για την αξιοποίηση των αναδυόμενων τεχνολογιών, μέσα από πρωτοβουλίες που αποτυπώνουν τις αρχές και τις αξίες μας τόσο στα βιβλία του νόμου, όσο και στις οθόνες του κώδικα, με κεντρική μας προτεραιότητα το συμφέρον των πολιτών.
-Στη μέχρι τώρα πορεία της ψηφιακής μεταρρύθμισης υπάρχουν κομβικά σημεία που θα ξεχωρίζατε και θεωρείτε ότι έδωσαν ώθηση στην όλη διαδικασία; Αν σας ζητούσα να μου πείτε τις τρεις κατά τη γνώμη σας σπουδαιότερες λειτουργίες του κράτους που κάνατε ψηφιακές, ποιες θα μου λέγατε και γιατί;
Θα σας έλεγα ότι το πιο κομβικό σημείο ήταν δίχως αμφιβολία η οργάνωση του εμβολιασμού, τόσο από ουσιαστική, όσο και από συμβολική άποψη. Από ουσιαστική, διότι πετύχαμε να θωρακίσουμε τους πολίτες απέναντι στον κορωνοϊό. Και από συμβολική γιατί δείξαμε στη διεθνή κοινότητα και συνάμα αποδείξαμε στους εαυτούς μας ότι η Ελλάδα μπορεί να βρίσκεται στην ψηφιακή πρωτοπορία όσον αφορά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που αναδύονται. Έτσι, μέσα από το emvolio.gov.gr αντλήσαμε ταυτόχρονα τεχνογνωσία και αυτοπεποίθηση για τα επόμενά μας βήματα.
Από εκεί και πέρα, θα προσέθετα σίγουρα την εξουσιοδότηση και την υπεύθυνη δήλωση. Λένε ότι η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και εμείς επιλέξαμε οι δύο πρώτες υπηρεσίες που προσθέσαμε στο gov.gr την πρώτη ημέρα λειτουργίας του να αντιπροσωπεύουν τη συχνότερη επίσκεψη του πολίτη στα γκισέ του Δημοσίου: τη βεβαίωση γνησίου υπογραφής. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, χάρη μόνο σε αυτές τις δύο ψηφιακές υπηρεσίες εξοικονομούμε κατ’ έτος πάνω από 130 εκατομμύρια ευρώ.
Και τέλος θα συμπλήρωνα την τριάδα με την άυλη συνταγογράφηση, που έχει ξεπεράσει εδώ και πολύ καιρό τα τέσσερα εκατομμύρια εγγραφές. Η άυλη συνταγογράφηση αφενός αποτελεί τη βάση και το «κλειδί» για τις ψηφιακές υπηρεσίες υγείας που υλοποιούμε και αφετέρου λειτούργησε ως το πρώτο βήμα για να αποκτήσουν οι πολίτες πρόσβαση στα ιατρικά τους δεδομένα, σηματοδοτώντας μια θεμελιώδη αλλαγή στη μέχρι τότε προσέγγιση.
-Πολλοί λένε ότι βρήκατε χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και κάνετε όσα κάνετε. Δηλαδή αν δεν υπήρχε το Ταμείο, θα ήμασταν ακόμα στην εποχή του 2019;
Την απάντηση σε αυτό μπορείτε να την αναζητήσετε στις εξαγγελίες μας στην αρχή της τετραετίας: το gov.gr το είπαμε από την πρώτη ημέρα μας στο Υπουργείο και το κάναμε τον Μάρτιο του 2020 – έναν χρόνο πριν εμφανιστεί στον ορίζοντα το Ταμείο Ανάκαμψης. Η απλούστευση της δήλωσης γέννησης υλοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2020. Ο εμβολιασμός οργανώθηκε ψηφιακά τον Δεκέμβριο του 2020. Αλλά και η δημοπρασία του φάσματος για το 5G ολοκληρώθηκε επίσης μέσα στο 2020, τη στιγμή που οι περισσότερες χώρες της ΕΕ αναγκάστηκαν να ζητήσουν παρατάσεις λόγω πανδημίας – εμείς το κάναμε και αυτό με τις δικές μας δυνάμεις και εντός χρονοδιαγράμματος.
Έχουμε πει ότι το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί για την Ελλάδα ένα νέο «σχέδιο Μάρσαλ» γιατί μας επιτρέπει να υλοποιήσουμε άμεσα το σύνολο της ψηφιακής μας στρατηγικής, δηλαδή τόσο τα αναγκαία, όσο και τα επιθυμητά ψηφιακά έργα. Η στρατηγική είναι καταγεγραμμένη στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, που τέθηκε σε διαβούλευση το 2020 και επικυρώθηκε τον Ιούνιο του 2021, έναν μήνα δηλαδή πριν επικυρωθεί το εθνικό σχέδιο «Ελλάδα 2.0».
Τα δεδομένα, λοιπόν, μιλούν από μόνα τους: η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης είναι κομβική ως προς την επιτάχυνση της υλοποίησης του σχεδιασμού μας, η ιδιοκτησία του σχεδίου, όμως, είναι αμιγώς ελληνική και ξεκάθαρα προγενέστερη ακόμα και της σκέψης δημιουργίας του Ταμείου.
-Πιστεύετε ότι εσείς προσωπικά και το έργο σας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης παίζετε, όπως κάποιοι υποστηρίζουν, κεντρικό ρόλο στη μεταρρυθμιστική εικόνα της κυβέρνησης Μητσοτάκη;
Πιστεύω στην αλληλεπίδραση μεταξύ των υπουργείων και μεταξύ υπουργείων και κυβέρνησης. Σε αυτά τα σχεδόν τέσσερα χρόνια, λόγω της οριζόντιας δομής του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κληθήκαμε να συνεργαστούμε με το σύνολο των υπουργείων αλλά και να υλοποιήσουμε project με κεντρική καθοδήγηση. Κοινή συνισταμένη σε όλες αυτές τις δράσεις ήταν το όραμα, η γνώση και η αποφασιστικότητα του ίδιου του πρωθυπουργού να γίνει η Ελλάδα σοβαρό κράτος, για να δανειστώ ένα απόσπασμα από την ομιλία του στην εκδήλωση για τα τρία χρόνια του gov.gr.
Θα σας πω, λοιπόν, ότι η ψηφιακή πρόοδος αντανακλά τη συνολική πρόοδο που καταγράφει η χώρα από το καλοκαίρι του 2019 και εντεύθεν. Καθώς, όμως, στα ζητήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού οι εκκρεμότητες της χώρας ήταν μεγαλύτερες, είναι πολύ πιο έντονο και το αποτύπωμα της προόδου.
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει συμβάλει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και των δυνάμεών μας στο να ξεκολλήσει η χώρα από το παρελθόν και να ατενίζουμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία το κοινό μας μέλλον.
-Πού νομίζετε ότι θα κριθούν οι επόμενες εκλογές; Πολιτικά μιλώντας, ποια διαφορά έχουν οι εκλογές της απλής αναλογικής με εκείνες της ενισχυμένης, ως προς το δίλημμα και τα πολιτικά μηνύματα που θα εκπέμψετε;
Το δίλημμα των εκλογών είναι ένα και ενιαίο: αν η χώρα θα στραφεί ξανά στο παρελθόν ή θα συνεχίσει να τρέχει προς το μέλλον. Θα αποτελέσει η τετραετία του Κυριάκου Μητσοτάκη μια αναλαμπή ή τον πρόλογο ενός νέου κεφαλαίου για τη χώρα και για κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα ατομικά;
Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι ότι η Ελλάδα πρέπει να συνθέσει όλες τις δυνάμεις για να απελευθερώσει το σύνολο των δυνατοτήτων μας, ώστε όλοι μαζί να πετυχαίνουμε ολοένα και περισσότερα πράγματα. Και αυτή η πρόταση υπερβαίνει όχι μόνο τον εκλογικό νόμο που θα ισχύσει σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, αλλά θα έλεγα ότι υπερβαίνει τις διαχωριστικές γραμμές της παλιάς πολιτικής γεωγραφίας, γιατί αφορά το μέλλον όλων μας. Όλοι εμείς στη Νέα Δημοκρατία έχουμε επιλέξει να συνομιλούμε με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες σήμερα και τα όνειρα που κάνουν για το αύριο.
-Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες της Αθήνας και πώς σκοπεύετε να παρέμβετε, εάν οι εκλογείς της Α΄ Αθηνών σας στείλουν στη Βουλή;
Η Αθήνα είναι μια από τις πλέον ιστορικές πρωτεύουσες του κόσμου, μια σύγχρονη μητρόπολη που αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις, αλλά και διαθέτει ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες. Από τις προκλήσεις θα ξεχώριζα την αναβάθμιση των κτηριακών της υποδομών και η αξιοποίηση του δημόσιου χώρου, που αναμφίβολα συνιστά ένα πολυσύνθετο ζήτημα και απαιτεί συντονισμένες και γενναίες πρωτοβουλίες. Την πρώτη τετραετία του Κυριάκου Μητσοτάκη κάναμε σημαντικά βήματα, με τα αποτελέσματα να αρχίζουν να γίνονται ορατά. Και η παρουσίαση του σχεδίου για την επέκταση και την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και της ευρύτερης περιοχής αποδεικνύει ότι έχουμε και τη γνώση και το σχέδιο για να βελτιώσουμε συνολικά την εικόνα της Αθήνας και την καθημερινότητα των κατοίκων της.
Πηγή: GRTIMES