Με αφορμή τα όσα συνέβησαν πρόσφατα στην πόλη της Πτολεμαΐδας με το γνωστό έργο του κ. Δ. Τριανταφυλλίδη που σβήστηκε από ΚΑΦΑΟ του Ο.Τ.Ε., άνοιξε ένας γόνιμος και ουσιαστικός διάλογος για την διαδικασία που θα πρέπει ν’ ακολουθείται από εδώ και πέρα όταν πρόκειται να δημιουργηθεί ένα καλλιτεχνικό έργο σε δημόσιο χώρο (σ. σ. άσχετα αν αυτός ανήκει σε ιδιώτη ή σε δημόσιο φορέα).
***
Παρακολουθήσαμε αυτό το διάλογο, καταγράψαμε τις απόψεις που κατατέθηκαν και είμαστε πλέον σε θέση να σας παρουσιάσουμε τα βασικότερα και σημαντικότερα σημεία του, τα οποία συνθέτουν τον… σωστό τρόπο της αξιολόγησης ενός έργου τέχνης.
***
Βήμα πρώτο: Συγκροτείται καλλιτεχνική επιτροπή, ολιγομελής και ευέλικτη, αποτελούμενη από δέκα πέντε έως είκοσι ένα (σ. σ. πάντα μονός αριθμός για την αποφυγή ισοψηφίας) εκπροσώπους που καλύπτουν, αν είναι δυνατόν, κάθε επαγγελματικό και κοινωνικό χώρο της περιοχής, όλες τις δημοτικές παρατάξεις αλλά και τα πολιτικά γραφεία χωρίς κανένα αποκλεισμό ή εξαίρεση.
***
Βήμα δεύτερο: Επιλέγεται ο χώρος όπου θα δημιουργηθεί το έργο τέχνης.
***
Βήμα τρίτο: Μπαίνουν σε ειδική κληρωτίδα τα ονόματα όλων των καλλιτεχνών της πόλης και γίνεται, παρουσία δικαστικού εκπροσώπου, η κλήρωση του τυχερού (σ. σ. που μπορεί να αποδειχθεί και… άτυχος, τελικά).
***
Βήμα τέταρτο: Ο τυχερός καλλιτέχνης επισκέπτεται το χώρο που θα του διατεθεί, τον μελετάει, εμπνέεται και αποφασίζει τι θέλει να κάνει.
***
Βήμα πέμπτο: Ο καλλιτέχνης ετοιμάζει δύο τρεις, ίσως και παραπάνω, παραλλαγές (σ. σ. τις λεγόμενες δοκιμές) του έργου του, συντάσσει μια αιτιολογική έκθεση που δεν υπερβαίνει τις χίλιες πεντακόσιες λέξεις και τα καταθέτει όλα μαζί στην κριτική επιτροπή. Ταυτόχρονα, επισυνάπτει πόθεν έσχες, πιστοποιητικό εκπλήρωσης στρατιωτικών υποχρεώσεων, βεβαίωση μόνιμης κατοικίας, αντίγραφα πτυχίων και μεταπτυχιακών, κριτικές για εκθέσεις του και ό,τι άλλο μπορεί να φανεί χρήσιμο κατά την αξιολόγηση του.
***
Βήμα έκτο: Η καλλιτεχνική επιτροπή πραγματοποιεί την πρώτη της συνεδρίαση που είναι κλειστή και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Αν προκύψουν διάφορες απορίες, που θα προκύψουν, λύνεται η συνεδρίαση και τα μέλη της αποφασίζουν να ξανασυνεδριάσουν παρουσία του καλλιτέχνη για να απαντήσει σε ερωτήσεις και να λύσεις όλες τις απορίες τους.
***
Βήμα έβδομο: Η προγραμματισμένη συνεδρίαση της Επιτροπής, παρουσία του καλλιτέχνη δεν πραγματοποιείται ελλείψει απαρτίας. Επαναλαμβάνεται την επομένη και την μεθεπόμενη ώσπου τελικά μετά από ενάμιση μήνα καταφέρνει να συνεδριάσει με οριακή πλειοψηφία.
***
Βήμα όγδοο: Τα μέλη της Επιτροπής έχοντας μελετήσει πολύ καλά τα σχέδια του καλλιτέχνη και όλα τα χαρτιά που επισύναψε, θέτουν καίριες ερωτήσεις, όπως γιατί επέλεξε ένα συγκεκριμένο χρώμα και δεν προτίμησε κάποιο άλλο που ταιριάζει περισσότερο στον περιβάλλοντα χώρο όπου θα δημιουργηθεί το έργο, γιατί κάποιες γραμμές είναι λοξές ή στραβές και άλλα.
***
Ο καλλιτέχνης αποδεικνύοντας ιώβειο υπομονή απαντά σε όλα τα ερωτήματα με παρρησία, αλλά κάποια στιγμή εμφανίζει μια εντελώς παράλογη και αδικαιολόγητη συμπεριφορά όταν ετοιμάζεται να διαφύγει πηδώντας απ’ το παράθυρο, παρόλο που η συνεδρίαση της Επιτροπής γίνεται στο δεύτερο όροφο.
***
Ευτυχώς τον προλαβαίνουν και τον σταματάνε την τελευταία στιγμή. Τον ηρεμούν και καταφέρνουν να τον πείσουν πως αν κάνει κάποιες μικροαλλαγές στα σχέδια του αυτά θα περάσουν στην επόμενη συνεδρίαση και θα μπορεί άμεσα να ξεκινήσει το έργο.
***
Πείθεται, τα αλλάζει και επανέρχεται. Τα μέλη της Επιτροπής τηρούν το λόγο τους, εγκρίνουν το έργο και αναλαμβάνουν να στείλουν τη θετική εισήγηση τους στην επόμενη διοικητική βαθμίδα για να προχωρήσει.
***
Βήμα ένατο: Ο καλλιτέχνης με την θετική εισήγηση της Επιτροπής στο χέρι παρουσιάζεται στον αρμόδιο υπάλληλο. Εκείνος του ζητά πρωτόκολλο, βεβαίωση ότι δεν χρωστάει ΕΝΦΙΑ και δημοτικά τέλη, πιστοποιητικό από το Επιμελητήριο πως είναι γραμμένος ως ελεύθερος επαγγελματίας και ταμειακά τακτοποιημένος.
***
Βήμα δέκατο: Μετά από δύο μήνες ο καλλιτέχνης επιστρέφει με όλα τα χαρτιά και ο υπάλληλος τον ενημερώνει πως είναι πλέον θέμα χρόνου να σταλεί το θέμα του στο Δημοτικό Συμβούλιο και να υπερψηφιστεί.
***
Βήμα ενδέκατο: Πράγματι, πριν περάσει ένα εξάμηνο το θέμα εισάγεται στο Δημοτικό Συμβούλιο, ψηφίζεται και μετά από δύο μήνες έχει καθαρογραφεί η απόφαση και ο καλλιτέχνης μπορεί να ξεκινήσει.
***
Βήμα δωδέκατο: Αγοράζει μπογιές, πινέλα και ό,τι άλλο χρειάζεται και προσέρχεται στον επιλεγμένο χώρο για ν’ αρχίσει να δουλεύει.
***
Με το που φτάνει νομίζει πως έχει κάνει λάθος. Κοιτάει τα χαρτιά του, ρωτάει γείτονες και πείθεται πως ο χώρος είναι σωστός. Ο τοίχος όμως που θα ζωγράφιζε λείπει καθώς εν τω μεταξύ έχει γκρεμιστεί η οικοδομή λόγω παλαιότητας.