Πρώτη προτεραιότητα τόσο για την κυβέρνηση, όσο και για την “Ελληνικό Μετρό ΑΕ” είναι να αρχίσει η εμπορική λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης μέσα στον Νοέμβριο του 2024 και το επόμενο καλοκαίρι, του 2025, να λειτουργεί και η επέκταση της Καλαμαριάς.
Τα προβλήματα δεν λείπουν, όμως αυτή την περίοδο κανείς από τους αρμόδιους δεν θέλει να ακούσει για τυχόν νέες καθυστερήσεις και όλοι υπολογίζουν ότι αυτή τη φορά θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.
Η πορεία μέχρι το καλοκαίρι του 2025
Σύμφωνα με πληροφορίες από την “Ελληνικό Μετρό ΑΕ” η πορεία των υπολειπόμενων εργασιών είναι η αναμενόμενη, ενώ και οι δοκιμές πηγαίνουν καλά και δίχως ζητήματα προς το παρόν. Ο σταθμός Βενιζέλου, που είναι και το ζητούμενο κατασκευαστικά, μέσα στις επόμενες μέρες θα φιλοξενεί όλες τις αρχαιότητες, που αποσπάστηκαν, καθώς ολοκληρώνεται η επανατοποθέτησή τους, ενώ μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν ολοκληρωθεί και τα κατασκευαστικά, ηλεκτρομηχανολογικά κτλ., προκειμένου να είναι κι αυτός έτοιμος για χρήση, όπως και οι άλλοι 12 σταθμοί της βασικής γραμμής Ν. Σ. Σταθμός – Νέα Ελβετία.
Από εκεί και πέρα το κλειδί για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του μετρό είναι οι δοκιμές και οι πιστοποιήσεις. Αυτές είναι που θα ανάψουν το πράσινο φως για να μπει από τον Νοέμβριο το μετρό στην καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης. Χωρίς να τελειώσει τη δουλειά της η εταιρία που πραγματοποιεί τις δοκιμές όλων των συστημάτων και να πιστοποιηθεί η ασφάλεια και η καλή λειτουργία του μέσου και από ανεξάρτητο φορέα, το μετρό δεν πρόκειται να δεχτεί επιβάτες. Μια εκκρεμότητα που μένει να δείξει στην πράξη ότι θα έχει αρθεί μέχρι τον Νοέμβριο είναι η ολοκλήρωση των έργων στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας. Όχι των έργων του ίδιου του τερματικού. Αυτά δεν προκαλούν προβληματισμό. Οι εργασίες για τις συνδέσεις του σταθμού και για την υλοποίηση του σταθμού μετεπιβίβασης στον περιβάλλοντα χώρο είναι το θέμα. Εκεί η έγκριση δόθηκε μόλις προσφάτως και τα έργα αρχίζουν άμεσα, προκειμένου να προλάβουν να ολοκληρωθούν μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα πλέον.
Στη συνέχεια θα πέσει το βάρος στην επέκταση της Καλαμαριάς, όπου επίσης σε κατασκευαστικό επίπεδο η εξέλιξη είναι καλή, ωστόσο υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες κι εκεί, που θα πρέπει να προσεχθούν. Όπως για παράδειγμα το ζήτημα με τη διάνοιξη της οδού Πόντου, που δημιουργεί ζήτημα και στο μετρό ή ο σταθμός μετεπιβίβασης στον τερματικό σταθμό της Μίκρας.
Η πρώτη επέκταση στα δυτικά
Ωστόσο,σύμφωνα με το Voria.gr, οι αρμόδιοι της “Ελληνικό Μετρό ΑΕ” και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν τα σχέδια για τα επόμενα βήματα του μετρό Θεσσαλονίκης.
Ήδη ως προτεραιότητα έχει ανακοινωθεί η επέκταση του μετρό στα βορειοδυτικά. Στη δυτική Θεσσαλονίκη, όπου ακυρώθηκε ο σχεδιασμός για την κυκλική γραμμή, που θα κάλυπτε όλη την περιοχή και υιοθετήθηκε η λύση της επέκτασης από τον σταθμό της πλατείας Δημοκρατίας (σταθμός Δημοκρατίας όπως ονομάζεται), κατά μήκος του άξονα της οδού Λαγκαδά, μέσω Ευκαρπίας ως το νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
Αυτή η λύση αφήνει ένα μεγάλο κομμάτι της δυτικής Θεσσαλονίκης ουσιαστικά χωρίς κάλυψη από το μετρό. Πρόκειται για τους δυο από τους τέσσερις δήμους της περιοχής και συγκεκριμένα για τους δήμους Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Κορδελιού – Ευόσμου.
Αυτό το γνωρίζουν οι αρμόδιοι, οι οποίοι έδωσαν την απάντηση στον εύλογο προβληματισμό με την δεύτερη βασική γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης, λεπτομέρειες της οποίας αναμένεται να ανακοινωθούν τον επόμενο μήνα στην παρουσίαση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, που προγραμματίζεται να γίνει στην πόλη.
Η ακύρωση άλλωστε της κυκλικής γραμμής, που θα εξυπηρετούσε όλη τη βορειοδυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος βασίστηκε πάνω σε συγκεκριμένα στοιχεία, που έδειχναν τόσο τη δυσκολία του εγχειρήματος, όσο και το αυξημένο κόστος, αλλά και την αδυναμία μελλοντικών επεκτάσεων για την κάλυψη κι άλλων περιοχών.
Έτσι αποφασίστηκε σε πρώτη φάση να γίνει η επέκταση μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, στα πρότυπα της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Αυτή η επέκταση θα έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, ουσιαστικά πέντε σταθμούς (εκτός εάν επιλεγεί να γίνουν δυο σταθμοί στην περιοχή της Σταυρούπολης), αρχίζοντας από τον σταθμό της πλατείας Δημοκρατίας:
-Νεάπολη: χώρος μεταξύ των οδών Ιασωνίδου, Λεωφόρος Α. Παπανδρέου, Ελευθερίου Βενιζέλου, Κωνσταντίνου Καραμανλή ή επί της οδού Λαγκαδά στην περιοχή της στροφής προς Νεάπολη.
-Σταυρούπολη: στη συμβολή της οδού Λαγκαδά με την οδό Δαβάκη (Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά) ή με την οδό Λεβαντή (κοντά στην εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου).
-Πολίχνη: στη συμβολή των οδών Λαγκαδά και Λεωφόρου Στρατού.
-Ευκαρπία: χώρος μεταξύ της περιφερειακής οδού και της Λεωφόρου Στρατού.
-Παπαγεωργίου: στο πάρκινγκ του νοσοκομείου επί της οδού Εγνατία (Α25).
Η επέκταση αυτή δίνει τη δυνατότητα μελλοντικά και στην πορεία ανάπτυξης του μετρό της Θεσσαλονίκης να συνδεθεί από την Πολίχνη μέσω της Συμμαχικής Οδού μέχρι και το Ωραιόκαστρο.
Η δεύτερη βασική γραμμή
Ταυτόχρονα σχεδιάζεται και η δεύτερη βασική γραμμή του μετρό, προκειμένου να καλύψει τις περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης, οι οποίες έμειναν εκτός επέκτασης στα δυτικά.
Αυτή η δεύτερη βασική γραμμή έχει το πλεονέκτημα ότι θα μπορεί να συνδέσει τη δυτική Θεσσαλονίκη όχι μόνο με το κέντρο της πόλης και τους σταθμούς της βασικής γραμμής, αλλά και με περιοχές της ανατολικής Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα με την Τούμπα και τη Χαριλάου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η χάραξη της δεύτερης βασικής γραμμής στα δυτικά δεν διαφέρει από εκείνη που είχε μέχρι το Κορδελιό και τον Εύοσμο η κυκλική γραμμή του μετρό.
Άλλωστε, για να υιοθετήσουν οι αρμόδιοι τη σημερινή λύση βασίστηκαν πρωτίστως στις γεωτεχνικές έρευνες, που ολοκληρώθηκαν τόσο στον άξονα της Λαγκαδά (δυτική επέκταση), όσο και στην κατεύθυνση προς Κορδελιό και Εύοσμο.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, οι στάσεις και οι περιοχές που θα εξυπηρετήσει δυτικά η δεύτερη βασική γραμμή, με έναρξη από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, είναι οι εξής πέντε:
1. Επτάλοφος (Αμπελόκηποι): στο δημοτικό πάρκινγκ επί των οδών Φιλιππουπόλεως και Μ. Αλεξάνδρου.
2. Μενεμένη: στη συμβολή των οδών Δενδροποτάμου και Ελευθερίου Βενιζέλου.
3. Κορδελιό: στο γήπεδο του Αγροτικού Αστέρα επί των οδών 28ης Οκτωβρίου και Καραολή Δημητρίου.
4. Εύοσμος: κοντά στο ΔΑΚ Ευόσμου επί των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Εθνικής Αντιστάσεως.
5. Ομόνοια ή Ηλιούπολη: στην περίπτωση που επιλεγεί η Ομόνοια ο χώρος του σταθμού θα είναι μεταξύ των οδών Θεμιστοκλέους, Αυγέρη, Α’ πάροδος Γλυνού και 9ης Μαΐου, ενώ στην περίπτωση που επιλεγεί η Ηλιούπολη ο σταθμός χωροθετείται στην πλατεία Ελευθερίας επί των οδών Στρατηγού Μακρυγιάννη, Αντιγόνου, Ναυάρχου Βότση και Σινά.
Η γραμμή αυτή μάλιστα δίνει τη δυνατότητα μελλοντικά και στην πορεία ανάπτυξης του μετρό της Θεσσαλονίκης να συνδεθεί με την Ιωνία, τη Σίνδο και το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας.
Από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, η δεύτερη βασική γραμμή ακολουθεί την πορεία της σημερινής βασικής γραμμής και όσον αφορά στη νοτιοανατολική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος η δεύτερη αυτή γραμμή θα έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, έξοδο από τον σταθμό “Πανεπιστήμια” και θα φτάνει μέχρι τη Χαριλάου, με σταθμούς στην Τριανδρία, στην Άνω Τούμπα, στην Κάτω Τούμπα και στη Χαριλάου.
Η επέκταση στο αεροδρόμιο
Η δεύτερη βασική γραμμή αναμένεται να προχωρήσει, αφού έχει προηγηθεί η έναρξη κατασκευής της επέκτασης του μετρό προς το αεροδρόμιο “Μακεδονία”. Μένει προφανώς να αποφασιστεί ο τρόπος που θα επεκταθεί το μετρό προς το αεροδρόμιο, όμως η συγκεκριμένη επέκταση έχει συγκεκριμένους επίσης σταθμούς και περιοχές εξυπηρέτησης, που σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνουν την Εθνική Σχολή Δικαστών, την Ανώτατη Σχολή Πολέμου, την περιοχή του ΙΚΕΑ, την περιοχή του αγροκτήματος του ΑΠΘ στη Θέρμη και φυσικά το αεροδρόμιο (με την αίρεση ότι κάποιοι σταθμοί πιθανώς να κριθεί ότι είναι πολύ κοντά και να υπάρξουν καταργήσεις ή ακόμα και προσθήκες). Και η συγκεκριμένη επέκταση δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης προς το Νέο Ρύσιο και την Περαία.