Για καλοκαιρινό “Αρμαγεδώνα” στην αγορά και για αδυναμία του λιανικού εμπορίου να αντέξει άλλες απώλειες, κάνει λόγο η Εθνική Συνομοσπονδία Ελλάδας (ΕΣΕΕ), καθώς από τα αναλυτικά στοιχεία της έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων 2015 προκύπτει πως η θερινή εκπτωτική περίοδος 2015, όσον αφορά τις πωλήσεις, κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή για 8 στις 10 επιχειρήσεις.
Από τα στοιχεία της έρευνας μάλιστα για τις θερινές εκπτώσεις και τις εκτιμήσεις 60 Εμπορικών Συλλόγων για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών κατά τη διάρκεια των Θερινών Εκπτώσεων προκύπτει ότι η μείωση του τζίρου στα εμπορικά καταστήματα πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας έφθασε έως στο 30%, ενώ στη Φλώρινα στο 40%.
Συγκεκριμένα, με βάση στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας η μείωση της κίνησης κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων κινήθηκε από 21% έως και 30%, ενώ αντίστοιχα ποσοστά μείωσης σημείωσε και η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα της Καστοριάς.
Ακόμη μεγαλύτερη μείωση του κύκλου εργασιών κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων καταγράφεται στη Φλώρινα, καθώς με βάση τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Φλώρινας σημειώθηκε πτώση κατά 31% έως 40%.
Μιλώντας στον «Π» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας, Γιώργος Ηλιόπουλος, ανέφερε ότι «η περίοδος των φετινών εκπτώσεων συνέπεσε με τα προβλήματα στις τράπεζες και τον περιορισμό των αναλήψεων με την επιβολή των capital controls, με αποτέλεσμα ο κόσμος που ούτως ή άλλως έχει περιορίσει στο ελάχιστο τις αγορές του λόγω παρατεταμένης οικονομικής στενότητας προμηθεύτηκε την περίοδο των εκπτώσεων μονάχα τα άκρως απαραίτητα αγαθά και δεν αξιοποίησε στο βαθμό που θα μπορούσε τις πραγματικά μεγάλες εκπτώσεις που προσέφεραν στο καταναλωτικό κοινό τα εμπορικά καταστήματα της πόλης της Πτολεμαΐδας.»
Εξέφρασε μάλιστα φόβους ότι η ύφεση στην αγορά θα συνεχιστεί και τον Σεπτέμβριο λόγω της προκήρυξης των εκλογών, διότι «συνήθως σε προεκλογικές περιόδους υπάρχει μια επιφυλακτικότητα στον κόσμο η οποία έχει άμεση συνέπεια και στην εμπορική κίνηση.» Ο κ. Ηλιόπουλος απηύθυνε τέλος ευχαριστίες προς το καταναλωτικό κοινό της περιοχής που «για μια ακόμη φορά, κάτω από αντίξοες συνθήκες στήριξε στο μέτρο του δυνατού την τοπική αγορά.»
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της έρευνας της ΕΣΕΕ για τις θερινές εκπτώσεις 2015, η θερινή εκπτωτική περίοδος, όσον αφορά τις πωλήσεις, κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή για 8 στις 10 επιχειρήσεις. Το ποσοστό των επιχειρηματιών που δηλώνουν ότι έχουν μικρότερο τζίρο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος αυξάνεται στις δύο τελευταίες εκπτωτικές περιόδους. Συγκεκριμένα στις θερινές εκπτώσεις του 2014 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 54% και στις χειμερινές του 2015 διαμορφώθηκε στο 70%. Το ποσοστό των επιχειρήσεων που είδαν το τζίρο τους να κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με τα περσινά ήταν 13% και σε καλύτερα επίπεδα μόλις το 5%. Το συντριπτικό ποσοστό των επιχειρήσεων με μικρότερες πωλήσεις, της τάξης του 80%, δεν διαφοροποιείται στατιστικά σημαντικά από κανέναν δημογραφικό παράγοντα των επιχειρήσεων, δηλαδή διαμορφώνεται μία καθολική δυσμενής κατάσταση στον επιχειρηματικό κόσμο ανεξάρτητα του μεγέθους της επιχείρησης, της περιοχής και του κλάδου δραστηριοποίησης.
Όσον αφορά το μέγεθος της μείωσης των πωλήσεων διαπιστώθηκε ότι για μία στις δύο επιχειρήσεις συρρικνώθηκε ο τζίρος της πάνω από ένα τρίτο σε σύγκριση με το 2014. Αναλυτικότερα μία στις τρεις επιχειρήσεις εμφάνισε απώλεια τζίρου μεγαλύτερη του 41%, μία στις πέντε 31% με 40%, και 21% με 30% καθώς και μία στις δέκα είχε μικρότερες πωλήσεις μεταξύ 11% έως 20% και 1% έως 10%.
Η ανάλυση της ερώτησης για το ύψος των απωλειών, κατά κλάδο δραστηριοποίησης, αναδεικνύει ότι μεγαλύτερη πίεση δέχονται οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου ένδυσης και υπόδησης, για τις οποίες το ποσοστό που είδε τον τζίρο τους να συρρικνώνεται πάνω από 30% ανέρχεται στο 70% των περιπτώσεων. Αντιθέτως ο κλάδος του λιανικού εμπορίου ειδών ψυχαγωγίας και επιμορφωτικών ειδών δέχεται τη μικρότερη πίεση, αφού το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 25% των περιπτώσεων.
Η πλειονότητα των ερωτώμενων, δήλωσε ότι η καλύτερη περίοδος των θερινών εκπτώσεων ήταν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου σε ποσοστό 44%, ακολουθεί η περίοδος 13/7/2015 έως 31/7/2015 με ποσοστό 35% και τέλος η περίοδος 16/8/2015 έως το τέλος των εκπτώσεων με ποσοστό 21%, όπως επισημαίνεται στην έρευνα με τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων 2015.