Σύμφωνα με το ypodomes.com, αντίστροφη μέτρηση βάζουν Ελληνικό Μετρό, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και το κατασκευαστικό σχήμα με leader την ΑΚΤΩΡ για την λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, 18 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του.
Για να γίνει αυτό θα πρέπει να διανύσουμε αρκετούς μήνες και στο τέλος του έτους, πιθανόν τον Νοέμβριο να λειτουργήσει το πρώτο σύστημα μετρό εκτός Αθήνας. Για αυτό έχουμε συνεχείς διαβεβαιώσεις τόσο από την ηγεσία του υπουργείου ΥΠΟΜΕ όσο και από την ΑΚΤΩΡ.
Η …κλεψύδρα όμως έχει αρχίσει και όλοι ελπίζουμε να φτάσει στο σημείο που όταν τελειώσει και ο τελευταίος κόκκος, να δούμε τους συρμούς να κινούνται γεμάτοι με κόσμο αλλάζοντας την -συγκοινωνιακή- μοίρα της πόλης που σήμερα διαθέτει μόνο λεωφορεία.
Τα βήματα που θα μας φέρουν στην έναρξη της εμπορικής λειτουργίας
Η κατασκευή των 13 σταθμών από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Νέα Ελβετία έχει εν πολλοίς ολοκληρωθεί. Αυτό που απομένει είναι η ολοκλήρωση του σταθμού ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Σύμφωνα με πηγές κοντά στο έργο στο ypodomes.com θα συμβεί μέσα στο καλοκαίρι.
Δηλαδή να έχουμε έτοιμο κατασκευαστικά και λειτουργικά τον κεντρικό αυτό σταθμό αλλά και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν κατά την περίοδο της κατασκευής. Η Ελληνικό Μετρό έχει μιλήσει για ένα σταθμό με διεθνή μοναδικότητα λόγω ακριβώς των πολλών και σπουδαίων αρχαιοτήτων.
Κάθε εβδομάδα γίνεται εβδομαδιαίο πρόγραμμα από την Ελληνικό Μετρό για να μπορέσει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας που έχει τεθεί μέχρι τα τέλη του έτους.
Οι δοκιμές σε πρώτο πλάνο
Κατασκευαστικά στους υπόλοιπους σταθμούς έχουν μείνει από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-WEBUILD-HITACHI κάποια αρχιτεκτονικά τελειώματα αλλά και προμήθειες κάποιων συμπληρωματικών Η/Μ. Ουσιαστικά σε όρους κατασκευής είμαστε πλέον …στην ουρά του γαϊδάρου. Αυτό που πλέον όσοι ασχολούνται με την βασική γραμμή του Μετρό λένε σχεδόν μονότονα αλλά έχει την μεγάλη σημασία, είναι πως από εδώ και εμπρός στον δρόμο μέχρι τη λειτουργία, σημασία έχουν οι δοκιμές.
Όπως σημειώνουν πηγές στο ypodomes.com θα πρέπει σε πολύ σύντομο χρόνο να ολοκληρωθούν όλες οι δοκιμές χωρίς εκπλήξεις και να οδεύσει ομαλά μέχρι τη λειτουργία της βασικής γραμμής. Αυτές, σε όλη τη γραμμή, έχουν ξεκινήσει από τον Νοέμβριο και θα συνεχιστούν μέχρι και λίγο πριν την έναρξη. Οι δοκιμές πάνε καλά και μέχρι τώρα δεν έχουν υπάρξει αρνητικές εκπλήξεις, όμως έχουμε δρόμο μπροστά μας, είμαστε σε ένα κατοστάρι που θα μοιάζει με Μαραθώνιο για όσους εμπλέκονται στο έργο.
Είναι και το σημείο κλειδί για να μην υπάρξουν ανατροπές. Δοκιμές πραγματοποιουνται στα πάντα: στη γραμμή, στους σταθμούς, σε όλα τα συστήματα (λειτουργίας, ασφάλειας κ.α.) για να μπορούν να εγκριθούν αρχικά από την Ελληνικό Μετρό, στην συνέχεια να πιστοποιηθούν από ιδιωτικούς φορείς πιστοποίησης και τέλος να δοθεί η πολυπόθητη άδεια λειτουργίας από τον αρμόδιο φορέα, δηλαδή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Αυτή η τελευταία άδεια θα κάνει πραγματικότητα το όνειρο των Θεσσαλονικέων που μένει απραγματοποίητο εδώ και τόσα χρόνια, δηλαδή την εμπορική έναρξη λειτουργίας.
Από την πλευρά της η εταιρεία λειτουργίας και συντήρησης, η THEMA, έχει ξεκινήσει την πρόσληψη προσωπικού (κυρίως Ιταλοί και Δανοί που έχουν ήδη εμπειρία από άλλα παρόμοια συστήματα Μετρό) και μέχρι τις αρχές της Άνοιξης εκτιμάται πως θα ξεκινήσει η εκπαίδευση του προσωπικού. Σε πρώτη φάση προσλαμβάνονται 65 άτομα και στην τελική της μορφή προβλέπεται να φτάσει μέχρι και τα 200 άτομα.
Η Ελληνικό Μετρό στην Θεσσαλονίκη
Από την πλευρά της η Ελληνικό Μετρό για να φτάσουμε μέχρι εδώ χρειάστηκε να αναλάβει επιπλέον ρόλους. Λόγω του δομικού κενού που υπήρξε, χρειάστηκε να αναλάβει και να ολοκληρώσει τον διαγωνισμό για την συντήρηση και λειτουργία της γραμμής και εν γένει του δικτύου που θα δημιουργηθεί. Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ με την ΤΗΕΜΑ να γίνεται επίσημα ο λειτουργός του νέου δικτύου. Επίσης η Ε.Μ. έχει αναλάβει τόσο την εποπτεία όσο και το ηλεκτρονικό εισιτήριο για το Μετρό.
Εδώ θα πρέπει να διασυνδεθούν δύο διαφορετικά συστήματα. Αυτό του ΟΑΣΘ για τα λεωφορεία και της Ελληνικό Μετρό για το Μετρό. Το θετικό είναι πως τα δύο αυτά συστήματα προβλέπεται να διασυνδεθούν για να μπορεί ο επιβάτης με ένα εισιτήριο να κινείται από το ένα μέσο στο άλλο. Αναφορικά με την τιμή του εισιτηρίου, αυτή αναμένεται να ανακοινωθεί πριν την έναρξη λειτουργίας. Στην Αθήνα σήμερα το εισιτήριο για 90 λεπτά έχει κόστος 1,20 ευρώ.
Η Ελληνικό Μετρό έχει επίσης αναλάβει και την δημιουργία του σταθμού μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία αλλά και τα συνοδά έργα (το απαραίτητο οδικό δίκτυο για να μπορέσει να υπάρχει επαρκής πρόσβαση σε οχήματα, δημιουργία υποδομών κ.α.). Αυτό σημαίνει πως ανοίγει ο δρόμος της υλοποίησης και αυτής της εκκρεμότητας, χωρίς ακόμα να έχει οριστικοποιηθεί πότε θα συμβεί αυτό.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης στην κορυφή της ατζέντας του για το 2024 και σε κάθε ευκαιρία επισημαίνεται πως η βασική γραμμή θα λειτουργήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Σε αυτό το πνεύμα κινείται πλέον και όλη η πόλη που αναμένει το τέλος ενός έργου που ξεκίνησε φιλόδοξα και έφτασε να γίνει ένα διαρκές άγχος ταλαιπωρώντας της πόλη για πολλά χρόνια. Ωστόσο -για να δούμε το ποτήρι μισογεμάτο- πλέον είναι φανερό ότι είμαστε στο τέλος αυτού του μακρινού δρόμου και φαίνεται πως όσοι εμπλέκονται σε αυτό το έργο, έχουν ως στόχο φέτος προς τα τέλη του έτους δώσουν το Μετρό εκεί που ανήκει, δηλαδή στους κατοίκους της πόλης και να ξεκινήσει μια νέα σελίδα για την Θεσσαλονίκη η οποία θα ολοκληρωθεί -η πρώτη αυτή φάση- το 2025 με την επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά.