Ανάρτηση του Αχιλλέα Ιωακειμίδη στο group Digital & Social Media Nation Greece , αναφορικά με την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, στο κομμάτι της επικοινωνίας και καταγράφει τις προσπάθειές της μέσα στα χρόνια, από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα, ώστε να κερδίζει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αλλά και όσα πρωτοποριακά έγιναν στο διάβα του χρόνου.
Η ανάρτηση:
“Η περίπτωση της ΔΕΗ είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον case study διότι οργανώθηκε (και διοικήθηκε, μάλιστα επί πέντε χρόνια) απευθείας από τους Αμερικανούς συμβούλους του ελληνικού κράτους – την ξακουστή EBASCO, η οποία εφήρμοσε σύγχρονες τότε πρακτικές επαγγελματικού μάνατζμεντ, αλλά και συστήματα και διαδικασίες που επιβιώνουν μέχρι τις ημέρες μας.
Είναι 1961, η ΔΕΗ μόλις έχει εξαγοράσει την Ηλεκτρική Εταιρεία Αθηνών – Πειραιώς (ΗΕΑΠ), που ήταν ο μεγαλύτερος ιδιώτης παραγωγός και πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και άλλοτε θυγατρική της Power & Traction, και έχει σχεδόν ολοκληρώσει το μεγαλύτερο consolidation στην ελληνική επιχειρηματική ιστορίας, έχοντας απορροφήσει πάνω από 350 τοπικές ηλεκτρικές εταιρείες, δέκα χρόνια μετά τη δημιουργία της.
Τι διαβάζουμε στην έκθεση πεπραγμένων για την οικονομική χρήση του 1960;
«Η προσπάθεια δια την διαφώτισιν του κοινού και την προώθησιν των πωλήσεων ενετάθη κατά το λήξαν έτος». Που στεκόταν η Επικοινωνία στο έργο αυτό;
Κάτω από έναν αυτοτελή διοικητικό Τομέα υπό τον τίτλο «Γενικαί Υπηρεσίαι». Και τι έκανε;
- Οργάνωσε το περίπτερο της ΔΕΗ στη ΔΕΘ και επιμελήθηκε την έκδοση «διαφωτιστικού υλικού» (PR + Brand + Marketing). Επίσης, με τη συμπλήρωση δέκα ετών από την ίδρυση της εταιρείας δημιούργησε ένα ειδικό λεύκωμα (PR + Brand), ενώ έκανε την προεργασία για την εγκατάσταση Κέντρων Εξυπηρέτησης Καταναλωτών (που τα έλεγαν ΚΕΠ!) σε Πάτρα, Βόλο και Ιωάννινα (PR + Brand + Customer support).
- Επιπλέον, ο Τομέας ασχολήθηκε με τη δημόσια προβολή «και την διαφώτισιν του κοινού» για το ομολογιακό δάνειο του 1960 (Investor Relations) και «εν γένει δια την επιτυχή εμφάνισίν του» (PR).
- Επίσης, ανέπτυξε τις δημόσιες σχέσεις της επιχείρησης (PR). Ενώ συνέχισε την οργάνωση της υπηρεσίας ασφαλείας και φύλαξης των εγκαταστάσεων της ΔΕΗ (Health & Safety, Security σήμερα).
- «Εκ παραλλήλου, η Διεύθυνσις ησχολήθη με τα βασικά προβλήματα του προσωπικού και με τας σχέσεις προς τας συνδικαλιστικάς οργανώσεις του, αι οποίαι υπήρξαν λίαν ικανοποιητικαί» – έκανε δηλαδή κλασική δουλειά HR.
ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Για δείτε κι αυτό – μου είναι πολύ οικείο διότι μου θυμίζει το καθιερωμένα «πάντρεμα» υπηρεσιών επικοινωνιών και συσκευών στην κινητή.
- Σε συνεργασία με συμβεβλημένες με τη ΔΕΗ ελληνικές βιομηχανίες ηλεκτρικών συσκευών, πραγματοποιήθηκαν το 1960, 417 επιδείξεις εφαρμογών του ηλεκτρισμού, τις οποίες παρακολούθησαν 83.360 άτομα σε διάφορες πόλεις και χωριά(οι αντίστοιχοι αριθμοί του 1959 ήταν 338 επιδείξεις και 73.000 άτομα, άρα αύξηση 12% και 19%, αντίστοιχα).
- Οι βιομηχανικοί συνεργάτες της ΔΕΗ για την εφαρμογή του συστήματος πιστοδότησης των πωλήσεων ηλεκτρικών συσκευών αυξήθηκαν το 1960 από 4 σε 6 και ήταν οι ΙΖΟΛΑ (η πρώτη που «αγόρασε» την Επικοινωνία και τις Δημόσιες Σχέσεις στην Ελλάδα άλλωστε), ΕΛΚΟ, ΒΗΚ, ΚΗΜ, ΕΒΛΗΜΑ και ΤΕΧΝΙΚΑ – ΜΑΛΚΟΤΣΗ, οι οποίες διέθεταν τότε 446 αντιπροσώπους ανά τη χώρα.
- Έτσι, μέσα από το σύστημα αυτό, πουλήθηκαν 2.630 ηλεκτρικές συσκευές, ενώ από την έναρξη εφαρμογής του προγράμματος αυτού το 1957 το σύνολο των πωληθεισών συσκευών είχε ξεπεράσει τις 6.000.
Στην έκθεση σημειώνεται ότι «είναι προφανής η συμβολή του εξηλεκτρισμού εις την άνοδον του βιοτικού επιπέδου της ελληνικής οικογενείας, και δη εις την ύπαιθρον, όπου διετέθη μέγα μέρος των εν λόγω συσκευών».
(Εδώ να πούμε ότι η εμπορική αυτή πρακτική είχε ξεκινήσει από την ΗΕΑΠ νωρίτερα, η οποία άλλωστε διέθετε ιστορικά και πολύ μεγάλη πελατειακή βάση, διότι είχε τους πελάτες της πρωτεύουσας και εφήρμοζε σύγχρονες πρακτικές μάρκετινγκ από νωρίς).
ΠΕΛΑΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΤΗΤΑ
Στην έκθεση πεπραγμένων χαρακτηρίζεται «επιτυχής και αποδοτική» η δράση του Κέντρου Εξυπηρετήσεως Πελατών Θεσσαλονίκης (το ΚΕΠ που λέγαμε), το οποίο οργάνωσε 243 επιδείξεις εφαρμογών του ηλεκτρισμού, ενώ από την έναρξη της λειτουργίας του το Κέντρο είχε δεχθεί την επίσκεψη σχεδόν 70.000 πολιτών.
- Οι τιμές του ρεύματος παρέμειναν σταθερές, μας πληροφορεί η Έκθεση.
Εδώ αξίζει να θυμίσουμε ότι το 1956 ο τότε υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου, Παναγής Παπαληγούρας τερμάτισε δια νόμου τις άδειες των υπόλοιπων παρόχων και προχώρησε στην αναγκαστική εξαγορά τους από τη ΔΕΗ.
Η καινοτομία του consolidation ήταν ότι για πρώτη φορά ήρθε στην Ελλάδα ενιαία, πανελλαδική τιμή του ρεύματος, η οποία ήταν και φτηνή (έως και 5 φορές πιο φτηνή, μάλιστα) για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους.
Το ενιαίο αυτό τιμολόγιο εγκαινίασε προσωπικά ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής την 1η Αυγούστου του 1956. «Η κυβέρνησις πιστεύει ότι δια της επί του εξηλεκτρισμού πολιτικής της, δημιουργούνται τα ουσιαστικά θεμέλια της όλης οικονομικής μας ανασυγκροτήσεως και είναι βεβαία ότι εις την προσπάθειάν της ταύτην, θα έχη την συμπαράστασιν ολοκλήρου του ελληνικού λαού» δήλωσε στις εφημερίδες ο πρωθυπουργός.
BRAND PURPOSE
Με τίτλο «Έργα πρωτοφανή δια την Ελλάδα» ο Τομέας των Γενικών Υπηρεσιών δημιούργησε ένα one pager για την προσέλκυση επενδυτών εν όψει της έκδοσης του νέου ομολογιακού δανείου της εταιρείας που θα χρηματοδοτούσε τη Β’ φάση του επενδυτικού της προγράμματος.
Σε αυτό εντοπίζεται και το Brand Purpose της εταιρείας: «Ο ηλεκτρισμός, μοχλός πανίσχυρος κοινωνικής και οικονομικής προόδου, διαλύει τα σκότη των παραμελημένων χωριών, ποτίζει χωράφια, κινεί εργοστάσια και απεργάζεται μίαν καλυτέραν ζωήν δι’ όλους»,
(Οι παραλλαγές του Brand promise προκαλεί φυσικά οικείους συνειρμούς με το σήμερα).
Πολύ ενδιαφέρον είναι το positioning για τους υποψήφιους επενδυτές του ομολογιακού δανείου: «Οι ομολογιούχοι της ΔΕΗ γίνονται έτσι πρωτοπόροι του νέου Ελληνικού πολιτισμού»!
Αυτό ήταν ένα snapshot της μεγαλύτερης οικονομικής εποποιίας του ελληνικού κράτους, δηλαδή του εξηλεκτρισμού της Ελλάδας, το οποίο υποστήριξαν με ζήλο προκάτοχοί μας, επαγγελματίες.
Και έρχεται να μας θυμίσει την αξία της Επικοινωνίας σε όσα κάνουν οι οργανισμοί και οι επιχειρήσεις εκεί έξω, που έχει παρά έναν, πολύ βασικό, αλλά διόλου εύκολο ούτε αυτονόητο στόχο: Να κερδίζει τις καρδιές των ανθρώπων.
Πηγή εγγράφων: GR PIOP FOA3/SE6/SS5/FI52002/SFL5 / Ισολογισμοί ΔΕΗ / Αρχείο Κεντρικής Επιτροπής Δανείων / Ιστορικό Αρχείο Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Πειραιώς (ΠΙΟΠ)”.