Την Κυριακή 6 Αυγούστου 2023 τελέστηκεοΌρθρος καιη Πανηγυρική Θεία Λειτουργία της Μεταμορφώσεως του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού από τον πατήρ Γεώργιο Χατζημάνου.Στη συνέχεια ευλογήθηκαν τα πρώτα σταφύλια της χρονιάς, για να διανεμηθούν ως ευλογία στους πιστούς.Στο κήρυγμά του ο πατήρ Γεώργιος προέτρεψε τους πιστούς να ευεργετούν και να ελεούν χωρίς διάκριση,στον καθένα που την έχει πραγματικά ανάγκη χωρίς να ξεχνούν τους οίκους ευγηρίας, οικοτροφεία αλλά και τον Χριστιανικό Φιλανθρωπικό Σύλλογο «Καλό Σαμαρείτη». Στο τέλος της Πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας τιμήθηκε ο ιεροψάλτης και αγιογράφος κ. Δημήτριος Τσομπάνος για τη συνεχή και άοκνη προσφορά του στο Δημοτικό Σχολείο!
Ακολούθησε το παραδοσιακό μοίρασμα τα πρώτων σταφυλιών της χρονιάςκαι κέρασμα, στο προαύλιο του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Πύργων Εορδαίας. Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες!
Μάγκου Νατάσα
γυμνάστρια
Μεταμόρφωση του Σωτήρος
Θαβὼρὑπὲρπᾶνγῆςἐδοξάσθημέρος, ἸδὸνΘεοῦλάμψασανἐνδόξῃφύσιν. ΜορφὴνἀνδρουμένηνκατὰἕκτηνΧριστὸςἀμεῖψε.
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος συνέβη στο όρος Θαβώρ ενώπιον τριών μαθητών του. Εμφανίστηκαν δε και δύο Προφήτες.
Η Μεταμόρφωση του Κυρίου είναι ένα από τα πέντε σημαντικά ορόσημα στην ευαγγελική αφήγηση της ζωής του Ιησού, ενώ τα άλλα είναι η Βάπτιση, η Σταύρωση, η Ανάσταση και η Ανάληψη.
Η Μεταμόρφωση του Ιησού είναι μια καθοριστική στιγμή και το σκηνικό στο βουνό παρουσιάζεται ως το σημείο όπου η ανθρώπινη φύση συναντά τον Θεό. Ο τόπος συνάντησης του προσωρινού με το αιώνιο, με τον ίδιο τον Ιησού ως σημείο σύνδεσης, που λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ ουρανού και γης.
Η Μεταμόρφωση όχι μόνο υποστηρίζει την ταυτότητα του Ιησού ως Υιού του Θεού (όπως και η βάπτισή του), αλλά η δήλωση «ακούτε τον», τον προσδιορίζει ως αγγελιοφόρο και στόμα του Θεού.
Κατά τη διήγηση των Ευαγγελιστών, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός πήρε από τους μαθητές τον Πέτρο (γιορτή 29 Ιουνίου), τον Ιωάννη (γιορτή 26 Σεπτεμβρίου) και τον Ιάκωβο (γιορτή 30 Απριλίου) και ανέβηκε στο όρος Θαβώρ για να προσευχηθεί.,
Όπως σημειώνει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:
«Eπήρε δε τρεις μόνους Aποστόλους, ως προκρίτους και υπερέχοντας. O μεν γαρ Πέτρος επροκρίθη, επειδή ηγάπα πολλά τον Xριστόν. O δε Iωάννης, επειδή ηγαπάτο από τον Xριστόν. O δε Iάκωβος, επειδή εδύνετο να πίη το ποτήριον του θανάτου, το οποίον και ο Kύριοςέπιεν».
Οι τρεις μαθητές Του, όπως ήταν κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο Θαβώρ και ενώ κάθισαν να ξεκουραστούν,έπεσαν σε βαθύ ύπνο. Όταν, ξύπνησαν, αντίκρισαν απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα.
Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο, και τα φορέματα Του ήταν λευκά σαν το φως. Τον περιστοίχιζαν δε και συνομιλούσαν μαζί Του δυο άνδρες, ο Μωυσής (γιορτή 4 Σεπτεμβρίου) και ο Ηλίας (γιορτή 20 Ιουλίου).
Γράφει χαρακτηριστικά ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:
«Έφερε δε εις το μέσον τους τον Mωυσήν και τον Ηλίαν, διά να διορθώση τας σφαλεράς υποψίας, οπού είχον οι πολλοί περί αυτού. Kαθότι, άλλοι μεν έλεγον τον Kύριον, πως είναι ο Ηλίας. Άλλοι δε, πως είναι ο Iερεμίας.
Διά τούτο λοιπόν επαράστησεν εις το Θαβώρ τους πρώτους και κορυφαίους Προφήτας, διά να γνωρίσουν οι μαθηταί, και διά των μαθητών όλοι οι άνθρωποι, πόση διαφορά είναι αναμεταξύ του Xριστού, και των Προφητών. O μεν γαρ Xριστός, είναι Δεσπότης. Oι δε Προφήται, είναι δούλοι.
Kαι ίνα μάθουν, ότι ο Kύριος έχει την εξουσίαν του θανάτου και της ζωής. Διά τούτο, από μεν τους αποθαμένους, έφερε τον Mωυσήν. Aπό δε τους ζωντανούς, έφερε τον Ηλίαν».
Αφού οι μαθητές συνήλθαν κάπως από την έκπληξη, ο πάντα ενθουσιώδης, Πέτρος, θέλοντας να διατηρηθεί αυτή η αγία μέθη που προκαλούσε η ακτινοβολία του Κυρίου, ικετευτικά είπε να στήσουν τρεις σκηνές. Μια για τον Κύριο, μια για το Μωυσή και μια για τον Ηλία.
Πριν προλάβει, όμως, να τελειώσει τη φράση του, ήλθε σύννεφο που τους σκέπασε και μέσα απ’ αυτό ακούστηκε φωνή που έλεγε:
«Οὗτοςἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦἀκούετε» (Κατά Λουκά, Θ’ 28-36).
Δηλαδή, Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, που τον έστειλα για να σωθεί ο κόσμος. Αυτόν να ακούτε.
Οφείλουμε, λοιπόν, και εμείς όχι μόνο να Τον ακούμε, αλλά και να Τον υπακούμε. Σε οποιοδήποτε δρόμο μας φέρει, είμαστε υποχρεωμένοι να πειθαρχούμε.
Οι μαθητές πέφτουν στη γη φοβισμένοι, αλλά ο Ιησούς πλησιάζει και τους αγγίζει, λέγοντάς τους να μην φοβούνται. Όταν οι μαθητές κοιτούν ψηλά, δεν βλέπουν πια τον Ηλία ή τον Μωυσή.
Όταν ο Ιησούς και οι τρεις απόστολοι κατηφορίζουν, ο Ιησούς τους λέει να μην πουν σε κανέναν «τα πράγματα που είχαν δει» μέχρι να αναστηθεί ο «Υιός του Ανθρώπου» από τους νεκρούς. Οι Απόστολοι περιγράφονται ως προβληματισμένα σχετικά με το τι εννοούσε ο Ιησούς με τον όρο «αναστήθηκε από τους νεκρούς».
Αλλού στην Καινή Διαθήκη, η αναφορά του Παύλου στην 2η επιστολή προς Κορινθίους 3:18 στην «μεταμόρφωση των πιστών» μέσω του «βλέποντας στον καθρέφτη τη δόξα του Κυρίου» έγινε η θεολογική βάση για να θεωρηθεί η μεταμόρφωση ως καταλύτης διαδικασίες που οδηγούν τους πιστούς στη γνώση του Θεού.
Η Μεταμόρφωση κατατάσσεται ως μια σημαντική γιορτή, που συγκαταλέγεται στις δώδεκα μεγάλες γιορτές στη βυζαντινή ιεροτελεστία. Σε όλες αυτές τις εκκλησίες, αν το πανηγύρι πέφτει Κυριακή, η λειτουργία του δεν συνδυάζεται με την κυριακάτικη, αλλά την αντικαθιστά εντελώς, όπως εφέτος 2023.
Aπολυτίκιο Μεταμορφώσεως του Κυρίου
Ήχος βαρύς.
ΜετεμορφώθηςἐντῷὄρειΧριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖςΜαθηταῖς σου τὴνδόξαν σου, καθὼςἠδυναντο. Λάμψονκαὶἡμῖντοῖςἁμαρτωλοῖς, τὸφῶς σου τὸἀΐδιον, πρεσβείαιςτῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.
Πηγή: Εκκλησία Online