Ο αξιόλογος Γερμανός δημοσιογράφος Dr joseph Holzner έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο «ΠΑΥΛΟΣ» στο οποίο σκιαγραφεί με διεισδυτική δύναμη την προσωπικότητα του κορυφαίου διαμορφωτή της Χριστιανικής Ευρώπης που έριξε δυνατές γέφυρες και βοήθησε στη σύνθεση εκείνη του Ελληνικού πνεύματος και της Χριστιανικής διδαχής την οποία αποκαλούμε «Ελληνοχριστιανικό Πολιτισμό», «Ελληνοχριστιανικό ανθρωπισμό», «Ελληνοχριστιανική Παιδεία».
Η σύνθεση αυτή αντικατέστησε με πληρότητα την Ελληνική ιδέα της μελλοντικής ενότητας του ανθρώπινου γένους υπό την Ελληνική Παιδεία και η οποία εμφανίσθηκε με την άποψη του Ισοκράτη με την οποία «ΕΛΛΗΝΕΣ» πρέπει να καλούνται όσοι μετέχουν την Ελληνικής Παιδείας, έλαβε υπόσταση με την εξάπλωση του Ελληνισμού στην Ανατολή δια του στρατηλάτη Μεγάλου Αλεξάνδρου και με αυτή ως βάση ο Χριστιανισμός έγινε η «νέα Παιδεία», η οποία θα έχει ως πηγή το «Θείο λόγο», μένει και θα χειραγωγηθεί να προσφέρει τη ζωοποιό ανθρωποπλαστική πνοή στη διαμόρφωση του «άρτιου ανθρώπου». Ο τύπος του Έλληνα θεωρείται ως ο καρπός των ψηλότερων σημείων του Ελληνικού πνεύματος. Αυτό βέβαια εννοούσε ο Holzner όταν έκανε την ακόλουθη επίκαιρη και επιτυχή για σήμερα επισήμανση του για τον Έλληνα και τον Ευρωπαίο.
Έλεγε ο Γερμανός δημοσιογράφος: «ο σημερινός κόσμος κινδυνεύει και πάλι να βυθιστεί στο σκοτάδι της βαρβαρότητας και να υποταχθεί στην ασιατική επικράτηση, κάτι που η Ελλάς έσωσε την Ευρώπη κατά τους Περσικούς πολέμους». Για να μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε αυτό μια λύση υπάρχει να ξαναγίνουμε Έλληνες. Μπορεί τα λόγια αυτά να διατυπώθηκαν πριν από πολλά χρόνια, αλλά πιστεύω ότι έχουν διαχρονική σημασία. Μπορεί η Ευρώπη να αναπτύχθηκε οικονομικά αλλά ηθικές κοινωνικές και οικονομικές κρίσεις μαστίζουν όλες τις κοινωνίες και επί πλέον αλλοιώνονται επικίνδυνα από τις πολυπληθείς και ετερόκλητες μεταναστεύσεις που έχουν νοθεύσει όλους τους λαούς της Ευρώπης. Όλα αυτά δίνουν μια ξεχωριστή φόρτιση στην επισήμανση του Γερμανού σοφού η οποία πρέπει να προσεχθεί και από τους Ευρωπαίους αλλά και τους εξ αίματος Έλληνες, τους κληρονόμους τίτλων και θησαυρών οι οποίοι μας υποχρεώνουν να αγωνισθούμε στην εκπλήρωση του μοναδικού χρέους.
Νομίζω ως Έλληνες δεν θα πρέπει να νοιώθουμε για τη σημερινή κατάσταση περηφάνια, παρά μόνο γιατί είμαστε απόγονοι άφθαστων προγόνων.
Το αίτημα να ξαναγίνουμε έλληνες αποκτά νόημα αν το δούμε μέσα από την προοπτική της απομάκρυνσης των Ευρωπαϊκών λαών από τις αξίες και τα ιδανικά τα οποία συνθέτουν την Ελληνοχριστιανική Παιδεία και τον Ελληνοχριστιανικό πολιτισμό όπως τον θεμελίωσε ο Απόστολος Παύλος, ο οποίος και έγραψε το πρόγραμμα της Χριστιανικής ευγένειας με τα λόγια της προς Φιλιππησίους Επιστολής.
«Όσα εστίν αληθή, όσα σεμνά, όσα δίκαια, όσο προσφιλή, όσα εύθυμα ει τις αρετή και ει τις έπαινος ταύτα λογίζεσθε».
Στα λόγια αυτά του Αποστόλου Παύλου, περικλείεται ο ανθρωπισμός τον οποίο κήρυξαν αλλά και συνέβαλαν στη διαμόρφωση του άνθρωποι κύρους και ακτινοβολίας όπως ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς και ο πολύς Ωριγένης, αλλά και η μακρά χορεία των φωτεινών Πατέρων της Εκκλησίας, μεταξύ των οποίων κατέχουν μια περίοπτη θέση εκείνοι τους οποίους ο υμνωδός της Εκκλησίας χαρακτηρίζει ως «τους τρεις μέγιστους της Τρισηλίου Θεότητος» και το ελληνικό γένος τους έταξε προστάτες της Παιδείας και των Ελληνικών γραμμάτων. Και οι τρείς έζησαν κατά την ίδια περίπου εποχή και βοήθησαν σε μια πνευματική αναγέννηση και στη διαμόρφωση ενός νέου πνευματικού πολιτισμού στην περιοχή του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους όπου κυριαρχούσε ο Ελληνισμός. Και οι τρείς ήταν κάτοχοι τα Ελληνικής Παιδείας και άσκησαν ευεργετική επίδραση στη σύνθεση για την οποία έγινε λόγος και ο ιστορικός ερευνητής διαπιστώνει με ευχέρεια τη βαθύτητα της σύνθεσης, όταν εξετάζει τους χριστιανικούς πολιτισμούς οι οποίοι εμφανίσθηκαν σε βάρβαρες χώρες ύστερα από τον εκχριστιανισμό τους. Και οι τρείς καλλιέργησαν τα πλούσια τάλαντα τα οποία τους χάρισε η Θεία Πρόνοια και αναδείχθηκαν κορυφαίοι μύστες της θεολογίας, υπέροχοι ανθρωπογνώστες, μεγάλοι παιδαγωγοί οι οποίοι προσέφεραν πολλά προς την κατεύθυνση της πάντοτε «νέας» της αιώνιας Παιδείας τη οποίας καθοδηγητικοί αστέρες είναι οι αιώνιες αξίες. Και στους τρείς ο Βυζαντινός Ελληνισμός οφείλει ένα μέρος από την ευεργετική ακτινοβολία τους, ο Ευρωπαϊκός πολιτισμός πολλούς από τους πνευματικούς του θησαυρούς.
Και μπροστά στους κινδύνους που διατρέχει ο σημερινός κόσμος και η σημερινή Ελλάδα, ώστε πρέπει να αποδοθούμε στον ωραίο αγώνα να «ξαναγίνουμε Έλληνες» κατά την ψυχή, το φρόνημα και το πνεύμα της αιώνιας Παιδείας, στην εκπαίδευση μας και στη ζωή μας ως άτομα και ως κοινωνίες.
Ας αγωνισθούμε να ξεπερασθεί ο κίνδυνος μιας μόνιμης κατολίσθησης στους ζόφους ενός παλιβαρβαρισμού. Ας στρατευθούμε στην προσπάθεια μας πνευματικής αναγέννησης και για τη δημιουργία μιας ζωής φωτεινής της οποίας οι θεμελιώδεις λειτουργίες θα ασκούν παιδευτική ανθρωποπλαστική επίδραση που θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση του «Έλληνα ανθρώπου» του ανθρώπου της «Αρετής» κατόχου των αξιών του Ελληνοχριστιανικού Πολιτισμού, ο οποίος δια των Πατέρων, την ονόμασε «τέχνη τεχνών και επιστήμη επιστημών».
Αναμφίβολα σήμερα έχουμε ανάγκη από πνευματικές αξίες και ιδιαίτερα ηθικές αξίες που δημιούργησε και εξέφρασε για αιώνες η Θρησκεία, μπορούν να βοηθήσουν την προσπάθεια αναγέννησης της Πατρίδας μας. Και επιπλέον η Ελλάδα είναι πνευματική τροφός της Ευρώπης. Η αρχαία Ελλάδα πρόσφερε την ανακάλυψη της μορφής Άνθρωπος, διακόνησε τις αξίες του αληθινού, του αγαθού, του καλού. Πρόσφερε την ιδέα της Παιδείας τη γλώσσα. Το δε Βυζάντιο πρόσφερε τη διάσωση της γλώσσας και τη διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η Ορθοδοξία αποτελεί τη μόνη ελπίδα της ενωμένης Ευρώπης και του κόσμου. Γι’ αυτό δεν πρέπει να παρουσιάζεται η Ορθοδοξία συρρικνωμένη, αλλά με τον Θεανθρώπινο χαρακτήρα της, που είναι ο ουρανός επί της γης, είναι το ιερό πορθμείο που συνδέει τα ουράνια με τα επίγεια ακρογιάλια. Έχει μυσταγωγική και αναγωγική αποστολή. Είναι αρωγός μετάδοσης Θείας χάριτος και ανάγει εκ των κάτω προς τα άνω.
ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ