Άλματα στον τομέα της πληροφορικής έχουν κάνει τα σχολεία της Πτολεμαΐδας, καθώς διαθέτουν όλα ευρυζωνική προσβασιμότητα και τεχνολογία ανοιχτού λογισμικού, ενώ η ενασχόληση των μαθητών με τη ρομποτική και η συμμετοχή τους στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής είναι γνωστή.
Η πρωτοποριακή θέση στη χρήση και αξιοποίηση της πληροφορικής φέρνει τη σφραγίδα του Κέντρου Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών Πτολεμαΐδας, το οποίο υλοποιεί τρία πιλοτικά προγράμματα. Για τα επιτεύγματα αυτά μίλησε στον «Π» ο τεχνικός υπεύθυνος του Κε.Πλη.Νετ. Πτολεμαΐδας και καθηγητής πληροφορικής Χαράλαμπος Ζαραφίδης, ο οποίος σημείωσε: «Την περίοδο 2015-16 υλοποιούμε τρεις πιλοτικές δράσεις. Πρόκειται για την επέκταση της ευρυζωνικής σύνδεσης σε όλα τα σχολεία της πόλης και στα γυμνάσια της επαρχίας, για τις τεχνολογίες ανοικτού λογισμικού και για τα εργαστήρια ρομποτικής». Η υλοποίηση όλων αυτών των δράσεων έχει τα παρακάτω θετικά αποτελέσματα:
- Υπάρχει εύρυθμη λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων των σχολείων (mySchool, …).
- Αναβαθμίστηκε η ποιότητα των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών από το Πανελληνίο Σχολικό Δίκτυο προς την εκπαιδευτική κοινότητα της Πτολεμαΐδας (μαθητές και καθηγητές) με αξιοποίηση των διαδραστικών συστημάτων και του διαθέσιμου ψηφιακού υλικού.
- Μειώθηκε το τηλεπικοινωνιακό κόστος περίπου 5.000 ευρώ κατά έτος.
- Συνδέθηκαν 17 σημεία του μητροπολιτικού Δικτύου της Πτολεμαΐδας (Α/θμιας και Β/θμιας).
- Διασυνδέθηκαν 24 μονάδες (σχολικές και διοικητικές Α/θμιας και Β/θμιας).
Στη συνέχεια ο Χ. Ζαραφίδης αναφέρθηκε ξεχωριστά στις πιλοτικές δράσεις, οι οποίες είναι:
Επέκταση ευρυζωνικότητας με τεχνολογία WiMax
Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και το Κε.Πλη.Νε.Τ. Πτολεμαΐδας με την υποστήριξη της Π.Ε.Δ. Δυτικής Μακεδονίας και του Δήμου Εορδαίας υλοποιούν πιλοτικό έργο αναβάθμισης της πρόσβασης και επέκτασης της ευρυζωνικότητας με τεχνολογία WiMax σε όλα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του δήμου Εορδαίας και τουλάχιστον σε όλα τα δημοτικά της πόλης της Πτολεμαΐδας. Ειδικότερα, συνδέθηκαν τα σχολεία που δεν ήταν πάνω στον δακτύλιο του δικτύου οπτικών ινών του δήμου, όπως δύο σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην πόλη και ένα στο Ανατολικό, καθώς και όλα δημοτικά. Έτσι σήμερα το 100% των γυμνασίων – λυκείων της Εορδαίας και όλων των δημοτικών της πόλης έχουν ευρυζωνική πρόσβαση με ασύλληπτες ταχύτητες. «Αυτό είναι πολύ χρήσιμο» επισημαίνει ο τεχνικός υπεύθυνος του Κεπ.Λη.Νε.Τ., καθώς «ζούμε σε εποχή που όλες οι δράσεις στα σχολεία γίνονται με τη χρήση του διαδικτύου και οι εκπαιδευτικοί αντλούν μεγάλο όγκο πληροφοριών από το διαδίκτυο». Στην κατεύθυνση αυτή πρόσθεσε «οι πρωτοποριακές αυτές πιλοτικές δράσεις θα συνεχιστούν και φέτος, ώστε να συνδεθούν όλα τα σχολεία της Εορδαίας, ειδικότερα όλα τα δημοτικά, καθώς τα γυμνάσια – λύκεια έχουν καλυφθεί».
Δεν παρέλειψε να αναφέρει ακόμη τη θετική συμβολή της ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας, η οποία με απόφασή της, ηλεκτροδότησε τον ιστό στο Πάρκο κεραιών Πτολεμαΐδας, τον οποίο χρησιμοποιεί το Κε.Πλη.Νε.Τ. για την διεύρυνση του δικτύου, ενώ η ΠΕΔ πληρώνει και τα έξοδα ηλεκτροδότησης.
Τεχνολογίες ανοικτού λογισμικού Linux/LTSP
Ολοκληρώθηκε η εφαρμογή τεχνολογιών ανοικτού λογισμικού σε 17 εργαστήρια πληροφορικής και βρίσκεται σε εξέλιξη η εγκατάσταση σε άλλα 5 εργαστήρια. Η τεχνολογία Linux/LTSP διευκολύνει εξαιρετικά τη διαχείριση του εργαστηρίου, κάνει δυνατή την εκτέλεση σύγχρονου λογισμικού σε παλιούς υπολογιστές, προσφέρει εργαλεία διαχείρισης τάξης, αυτοματοποιημένης εγκατάστασης εκπαιδευτικού λογισμικού. Όπως δήλωσε ο Χ. Ζαραφίδης, «προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε τα παλιά εργαστήρια, χρησιμοποιώντας μια τεχνολογία που αναπτύχθηκε από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο του υπουργείου Παιδείας, με την βοήθεια ενός κεντρικού υπολογιστή που εγκαθιστούμε, αναβαθμίζοντας έτσι τις παλιές μονάδες».
Εργαστήρια ρομποτικής στο ΚεΠληΝεΤ
Τη σχολική περίοδο (2015-16), το Ίδρυμα Ευγενίδου για τρίτη χρονιά διέθεσε στο ΚεΠληΝεΤ Πτολεμαΐδας ένα πακέτο Hydrobot που αφορά τη θαλάσσια ρομποτική. Ένα ξεχωριστό τηλεκατευθυνόμενο υποβρύχιο όχημα το οποίο έχει τη δυνατότητα να εξερευνήσει τον πυθμένα της θάλασσας, της λίμνης ή του ποταμού, να πάρει μετρήσεις ή να συλλέξει δείγματα με τη βοήθεια επιπλέον συσκευών. Ένα όχημα το οποίο μπορεί διαρκώς να εξελίσσεται σε δυνατότητες. Μαθητές γυμνασίων συμμετείχαν σε δωρεάν βιωματικά εργαστήρια κατασκευής και βελτίωσης του ρομποτικού υποβρυχίου, η οποία να σημειωθεί έχει ολοκληρωθεί.