Ένταση επικράτησε στην προχθεσινοβραδινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Εορδαίας κατά την ενημέρωση για την υλοποίηση του έργου της ΔΙΑΔΥΜΑ «κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία υποδομών Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας με Σ.Δ.Ι.Τ.» (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), έργο για το οποίο εκφράστηκαν μάλιστα σοβαρές ενστάσεις από δημοτικούς συμβούλους του Δήμου Εορδαίας.
Ο γενικός διευθυντής της ΔΙΑΔΥΜΑ, Δημοσθένης Μαυρίδης, ενημέρωσε το σώμα για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου ΣΔΙΤ, λέγοντας ότι αφορά στην κατασκευή πλήρη αποπεράτωση, λειτουργία και συντήρηση δύο νέων υποδομών του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, σε χώρο 800 στρεμμάτων των ορυχείων που πρόκειται να παραχωρήσει για το σκοπό αυτό η ΔΕΗ και θα περιλαμβάνει τα εξής:
•Μια υπερσύγχρονη Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) δυναμικότητας 120.000 τόνων ετησίως και ένα Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).
Οι υποδομές αυτές έρχονται να συμπληρώσουν και να ολοκληρώσουν τις υφιστάμενες υποδομές ήτοι:
•10 Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) εκ των οποίων 9 υφιστάμενοι και 1 (μετεγκατάσταση του ΣΜΑ Κοζάνης) αποτελεί νέα υποδομή στο πλαίσιο του Έργου.
•Τις Κεντρικές Εγκαταστάσεις Ολοκληρωμένης Διαχείρισης
Επισημάνθηκε ότι με την έναρξη λειτουργίας του εν λόγω έργου η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας θα πετύχει πλήρη συμμόρφωση με τις επιταγές της Ελληνικής Νομοθεσίας και των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών Οδηγιών αναφορικά με τη διαχείριση των Αστικών Σύμμεικτων Απορριμμάτων. Καθώς και ότι οι Μονάδες ΟΣΔΑ που θα κατασκευαστούν αναμένεται να αποτελέσουν πρότυπο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, δεδομένου ότι θα συμμορφώνονται με τις αυστηρότερες προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Ο κ. Μαυρίδης απαντώντας στην ερώτηση σε τι στάδιο βρίσκεται το έργο είπε ότι, με βάση απάντηση που ήρθε από το Ελεγκτικό συνέδριο δεν κωλύεται πουθενά η υπογραφή της σύμβασης και πως αυτό που μένει είναι να λυθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης για να μπορεί να προχωρήσει άμεσα η υπογραφή της σύμβασης. Χαρακτήρισε τέλος τη ΔΙΑΔΥΜΑ πρωτοπόρα στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων και τόνισε ότι η λειτουργία του ΧΥΤΑ Δυτικής Μακεδονίας είχε ως αποτέλεσα να κλείσουν 207 χωματερές στη Δυτική Μακεδονία.
Ο γενικός διευθυντής της ΔΙΑΔΥΜΑ δέχθηκε σωρεία ερωτημάτων αλλά και κάποια αδικαιολόγητα πυρά, καθώς πολλοί δ.σ. άσκησαν δριμεία κριτική για το έργο, αγνοώντας τις επανειλημμένες διευκρινήσεις του ότι δεν είναι αυτός που αποφασίζει αλλά το διοικητικό συμβούλιο και η γενική συνέλευση μετόχων της ΔΙΑΔΥΜΑ που είναι εκπρόσωποι των δήμων της Δυτικής Μακεδονίας.
Οι περισσότεροι δημοτικοί σύμβουλοι που πήραν το λόγο εξέφρασαν σοβαρές επιφυλάξεις και ενστάσεις για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του έργου ΟΣΔΑ, υποστήριξαν ότι θα επιβαρύνει σημαντικά τους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας διότι θα αυξηθεί η τιμή διαχείρισης των απορριμμάτων και εκτίμησαν ότι το έργο ωφελεί κυρίαρχα τον ιδιώτη που θα το κατασκευάσει και θα το λειτουργήσει για 25 χρόνια.
Η ενημέρωση για την υλοποίηση του έργου αυτού στάθηκε μάλιστα αφορμή για να διατυπωθεί η διαφωνία δ.σ. για την πρόβλεψη “ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας” του όγκου διαχείρισης απορριμμάτων όταν πέφτουν κάτω από 90.000 τόνους, καθώς επισημάνθηκε ότι λόγω κρίσης μειώνεται τόσο ο πληθυσμός της Δυτικής Μακεδονίας όσο και η παραγωγή απορριμμάτων. Ταυτόχρονα εκφράστηκαν σοβαρές ενστάσεις δημοτικών συμβούλων και από το δήμαρχο Σάββα Ζαμανίδη, για το θέμα της παραχώρηση έκτασης 800 στρεμμάτων της ΔΕΗ για την κατασκευή του έργου αυτού, καθώς, όπως τονίστηκε, η τοπική κοινωνία δεν απεμπολεί τη διεκδίκησή της να αποδοθούν στην τοπική κοινωνία οι εκτάσεις που απαλλοτρίωσε η ΔΕΗ. Επίσης τονίστηκε για μια ακόμα φορά η κάθετη αντίθεση του Δήμου Εορδαίας στη δημιουργία χώρου ταφής επικίνδυνων και στρατιωτικών αποβλήτων στα ορυχεία της ΔΕΗ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι παρέμβαση και σειρά ερωτήσεων για το συγκεκριμένο έργο έκανε και ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Θόδωρος Καρυπίδης, ο οποίος παραβρέθηκε στη συνεδρίαση του Δ.Σ. Εορδαίας. Ο περιφερειάρχης επανέλαβε μάλιστα την πρότασή του να εκπονηθεί εναλλακτική μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας για την προοπτική κατασκευής του έργου με ίδιους πόρους και με την αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Η ενημέρωση για το συγκεκριμένο έργο αποδείχθηκε τελικά “καυτή πατάτα”, καθώς οι ερωταπαντήσεις αλλά και οι τοποθετήσεις που ακολούθησαν ανάλωσαν το χρόνο της συνεδρίασης, παρά το γεγονός ότι ήταν το μοναδικό από τα 15 θέματα ημερήσιας διάταξης της συνεδρίασης που συζητήθηκε. Η συνεδρίαση, κατόπιν διαμαρτυριών δημοτικών συμβούλων, διέκοψε για να συνεχιστεί το απόγευμα της επόμενης μέρας (χθες Τρίτη).