Συνδέεται με την προοπτική η περιοχή να αναδειχθεί σε ενεργειακό κέντρο πράσινου υδρογόνου, μέσω της κοινής επενδυτικής πρότασης δέκα φορέων και επιχειρήσεων White Dragon. Πώς θα καλυφθεί η χρηματοδότηση των 110 εκατ. ευρώ του έργου, μήκους 122 χλμ.
Δρομολογείται από τον ΔΕΣΦΑ η υλοποίηση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας. Στο επόμενο δίμηνο, ο Διαχειριστής θα προκηρύξει διαγωνισμό για την προμήθεια του αναγκαίου εξοπλισμού και την κατασκευή του έργου, για το οποίο στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2023.
Πρόκειται για ένα project εξαιρετικής σημασίας, καθώς συνδέεται με την προοπτική η περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας να αναδειχθεί σε ενεργειακό κέντρο πράσινου υδρογόνου, μέσω της κοινής επενδυτικής πρότασης δέκα φορέων και επιχειρήσεων White Dragon. Για τον λόγο αυτό, ο αγωγός θα είναι εξαρχής συμβατός και με τη μεταφορά υδρογόνου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day.gr, ο ΔΕΣΦΑ είναι σε επικοινωνία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ώστε η κατασκευή του αγωγού να διασφαλίσει χρηματοδότηση και μέσω του ΕΣΠΑ, καθώς η Κομισιόν είναι θετική για την ενίσχυση έργων που δεν βλάπτουν το περιβάλλον, συμβάλουν στην αντικατάσταση του ρυπογόνου άνθρακα και τροφοδοτούν μονάδες συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας.
Παράλληλα, ένα μέρος της δαπάνης θα καλυφθεί με τραπεζικό δανεισμό και ίδια κεφάλαια. Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ. Ο αγωγός, μήκους 122 χλμ., συμπεριλαμβάνεται στο 10ετές επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ για το 2021-2030 που εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ και έχει τιμολογηθεί πλήρως από τον Διαχειριστή.
Ο αγωγός Δυτικής Μακεδονίας θα συνδεθεί σε πρώτη φάση με το υφιστάμενο σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ και σε δεύτερη, με τον νέο αγωγό μεταφοράς υδρογόνου που σχεδιάζει ο Διαχειριστής για την ελληνική επικράτεια.
Με αυτόν τον νέο αγωγό Βορρά-Νότου, όπως αποκαλείται, ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει στην πρωτοβουλία 12 Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστήματος Φυσικού Αερίου European Hydrogen Backbone (EHB) για τη δημιουργία δικτύου μεταφοράς υδρογόνου 39.700 χλμ. σε 21 ευρωπαϊκές χώρες έως το 2040.
Η νέα υποδομή θα συνδέσει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη και θα φθάνει ως την Καβάλα, για να συνδεθεί με την Υπόγεια Αποθήκη φυσικού αερίου και την εν δυνάμει, μελλοντικά, μετατροπή της σε αποθήκη υδρογόνου.
Ο διευρωπαϊκός χαρακτήρας της αναδεικνύεται από τη σχεδιαζόμενη σύνδεσή της με τον TAP, αλλά και με άλλους, παρόμοιους αγωγούς που θα αναπτυχθούν στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πηγή: www.euro2day.gr- Αθηνά Καλαϊτζόγλου