Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από τις ΜΜΕ στη Δυτική Μακεδονία
Iσχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις της Δυτικής Μακεδονίας καταγράφουν τα στατιστικά αποτελέσματα από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν στην ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ στο πλαίσιο της προκήρυξης για την ενίσχυση των ΜΜΕ στους τομείς Μεταποίησης-Τουρισμού-Εμπορίου-Υπηρεσιών στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Είναι σημαντικό ότι ο διαθέσιμη δημόσια δαπάνη της προκήρυξης ύψους 22,5 εκ. ευρώ υπερακλύφθηκε σε ποσοστό 34,2% καθώς ο συνολικός προϋπολογισμός της δημόσιας δαπάνης των προτάσεων που υποβλήθηκαν ανέρχεται σε € 30.201.498,89.
Η Εφημερίδα ‘’Πτολεμαίος’’ με τη βοήθεια της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ (ο Φορέας Διαχείρισης του προγράμματος στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας μαζί με την ΕΥΔ/ΕΠΑΕ και τη συνεργασία της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας), παρουσιάζει τα αποτελέσματα και συμπεράσματα από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος.
Υπενθυμίζεται ότι στις 7/6/2013 ολοκληρώθηκε η διαδικασία παραλαβής των προτάσεων που είχαν υποβληθεί ηλεκτρονικά έως και τις 16/5/2013 από τις επιχειρήσεις οι οποίες είχαν δικαίωμα έως τις 20/5/2013 να καταθέσουν/αποστείλουν το φάκελο της πρότασης (για ορισμένες περιπτώσεις λόγω τεχνικών ζητημάτων που εξετάσθηκαν και εγκρίθηκαν από τη ΜΟΔ Α.Ε. η ηλεκτρονική υποβολή καθώς και κατάθεση/αποστολή του φακέλου έγινε λίγες ημέρες αργότερα).
1. Στατιστικά Στοιχεία
Με βάση τα στοιχεία που δήλωσαν οι ίδιες οι επιχειρήσεις (τα στοιχεία θα ταυτοποιηθούν στην διαδικασία της προαξιολόγησης και της αξιολόγησης) επισημαίνονται τα εξής
1. Για την Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας παρελήφθησαν μαζί με τους φακέλους των απαιτούμενων δικαιολογητικών) για χρηματοδότηση 482 προτάσεις (επενδυτικά σχέδια) από ισάριθμες επιχειρήσεις συνολικού προϋπολογισμού €63.039.751,03, επιχορηγούμενου προϋπολογισμού €61.181.936,15 και Δημόσιας Δαπάνης (επιχορήγησης) € 30.201.498,89.
Σε σχέση με τις προτάσεις που υπεβλήθησαν ηλεκτρονικά δεν υπέβαλε το φάκελο υποψηφιότητάς της 1 επιχείρηση.
2. Η συνολική Διαθέσιμη Δαπάνη του προγράμματος υπερκαλύφθηκε σε ποσοστό 34,23 % καθώς η Δημόσια Δαπάνη των επενδυτικών σχεδίων που παρελήφθησαν ανέρχεται σε € 30.201.498,89 έναντι 22,5 εκ. ευρώ που ήταν η αρχικά διαθέσιμη.
3. Όπως ήταν αναμενόμενο ο συνολικός προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων είναι μεγαλύτερος κατά 3,04% από το συνολικό επιχορηγούμενο προϋπολογισμό με συνέπεια ποσοστό 50,63% στο σύνολο του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού των επενδυτικών σχεδίων(προτάσεων) να καλυφθεί με ιδία κεφάλαια, ενώ στο σύνολο του συνολικού προϋπολογισμού το ποσοστό κάλυψης με ιδία κεφάλαια ανέρχεται σε 4,91%.
4. Σε σχέση με τη θεματική ενότητα (μεταποίηση, τουρισμός, εμπόριο-υπηρεσίες) που ανήκουν τα επενδυτικά σχέδια-προτάσεις, το 42,53 % αφορά στον τομέα της μεταποίησης, το 7,88% τον τομέα του τουρισμού και το 49,59% στον τομέα Εμπόριο-Υπηρεσίες.
5. Με βάση την κατανομή ανά είδος επιχείρησης (υφιστάμενες νέες και υπό σύσταση) το 62,66 % των επιχειρήσεων είναι υφιστάμενες, το 20,33 % των επιχειρήσεων είναι νέες και το 17,01 % των επιχειρήσεων είναι υπό σύσταση. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την προκήρυξη η αρχική αναλογία για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων που θα εγκριθούν ήταν 70% για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και 30% για τις νέες και υπό σύσταση. Κατά συνέπεια οι νέες και υπό σύσταση επιχειρήσεις καλύπτουν απόλυτα το ποσοστό (υπέρβαση κατά 7,34%) κάτι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, σε μία περίοδο κρίσης και υψηλής ανεργίας ιδιαίτερα στις νέες και στους νέους.
6. Σε σχέση με το μέγεθος των επιχειρήσεων, όπως αναμενόταν κυριαρχούν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις (0 έως 10 άτομα) με ποσοστό 87,34 % και ακολουθούν μικρές επιχειρήσεις (από 10 έως 50 άτομα) με ποσοστό 11,41% και οι μεσαίες επιχειρήσεις (από 50 έως 250 άτομα) με ποσοστό 1,24 %.
7. Σε επίπεδο Νομού στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα :
- Ο Νομός Κοζάνης κυριαρχεί σε όλα τα επίπεδα (συνολικός αριθμός, προϋπολογισμός, μέγεθος επιχειρήσεων, κ.λ.π.) έναντι των υπολοίπων νομών. Παρά ταύτα εξίσου σημαντική είναι η παρουσία του Νομού Φλώρινας με 67 προτάσεις σε σχέση με αντίστοιχα προγράμματα του παρελθόντος.
- Ο Νομός με το μικρότερο ποσοστό συμμετοχής είναι ο Νομός Γρεβενών (49 προτάσεις/10,17%).
- Ο Νομός Κοζάνης εμφανίζει το χαμηλότερο αριθμός προτάσεων στον τουρισμό (μόλις 4 επί συνόλου 38) ενώ στους υπόλοιπους Νομούς υπάρχει σχεδόν ισομερής κατανομή με πρώτο το Νομό Καστοριάς με 13 προτάσεις (11 ο Νόμος Φλώρινας και 10 ο Νομός Γρεβενών).
- Στο Νομό Καστοριάς ο υψηλός αριθμός των μεταποιητικών επιχειρήσεων προέρχεται από τον κλάδο της ένδυσης και κυρίως της Γούνας (35 επιχειρήσεις ανήκουν στον κλάδος της ένδυσης σε σύνολο 55 επιχειρήσεων του τομέα μεταποίησης που υπέβαλλαν αίτηση στο πρόγραμμα)
- Σε σχέση με το είδος της επιχείρησης(υφιστάμενη/νέα/υπό-σύσταση) μόνο στο Νομό Γρεβενών οι υπό σύσταση επιχειρήσεις υπερτερούν έναντι των νέων επιχειρήσεις (11 έναντι 10 αντίστοιχα)
8. Σε σχέση με τους κλάδους δραστηριότητας διαπιστώνονται τα εξής:
- Στο σύνολο όλων των κλάδων από όλες τις θεματικές ενότητες (μεταποίηση-τουρισμός-εμπόριο-υπηρεσίες) την πρώτη θέση κατέχει ο κλάδος 71 : Αρχιτεκτονικές δραστηριότητες και δραστηριότητες μηχανικών· τεχνικές δοκιμές και αναλύσεις με 58 προτάσεις συνολικού επιχορηγούμενου προϋπολογισμού € 3.125.751,05 και Δημόσιας Δαπάνης €1.555.709,78.
- Στη θεματική ενότητα του τομέα Μεταποίησης κυριαρχεί ο κλάδος των τροφίμων με 45 προτάσεις συνολικού χρηματοδοτούμενου προϋπολογισμού €6.143.100,44 και Δημόσιας Δαπάνης € 3.006.827,80.
- Στη θεματική ενότητα Εμπορίου-Υπηρεσίες στον τομέα εμπορίου υπερισχύει ο κλάδος 46 : Χονδρικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών με προτάσεις 54 συνολικού επιχορηγούμενου προϋπολογισμού €4.092.721,66 και Δημόσιας Δαπάνης € 2.016.909,29.
- Στη θεματική ενότητα του τομέα του Τουρισμού κυριαρχεί ο κλάδος των καταλυμάτων με 38 προτάσεις συνολικού επιχορηγούμενου προϋπολογισμού €8.389.262,82 και Δημόσιας Δαπάνης € 4.191.556,45
2. Βασικά Απολογιστικά Στοιχεία Δημοσιότητας του προγράμματος στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας
- Κατεγράφησαν περίπου 800 τηλεφωνικές κλήσεις σε όλα τα σημεία ενημέρωσης κοινού (Περιφέρεια, ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ, Επιμελητήρια)
- Διευθετήθηκαν 211 mail
- Πραγματοποιήθηκαν 730 περίπου επισκέψεις σε όλα τα σημεία ενημέρωσης κοινού Περιφέρεια, ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ, Επιμελητήρια)
- Διοργανώθηκαν 9 ενημερωτικές εκδηλώσεις.
- Δόθηκαν περίπου 20 συνεντεύξεις στα ΜΜΕ (μαζί με τις δηλώσεις-συνεντεύξεις του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας)
- Υπήρξαν πάνω από 100 δημοσιεύματα και αφιερώματα στον τοπικό, περιφερειακό και πανελλήνιο τύπο που αφορούσαν την προβολή του προγράμματος στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας.
- Αναρτήθηκαν αφίσες σε μαζικούς χώρους σε όλους τους Νομούς της Περιφέρειας.
- Προβλήθηκαν περίπου 240 ραδιοφωνικά μηνύματα σε σταθμούς της Περιφέρειας.
- Πραγματοποιήθηκαν 13 έντυπες καταχωρήσεις σε ΜΜΕ όλων των Νομών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τα μέλη της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ (ΑΝΚΟ, Επιμελητήρια).
- Διανεμήθηκαν ειδικά έντυπα για το πρόγραμμα, καθώς και χρηστικά έντυπα έκδοσης της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ με οδηγίες και χρήσιμες συμβουλές για την ορθή υποβολή της πρότασης.
3. Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα το πρόγραμμα :
Ως προς την επιχειρησιακή υλοποίηση του προγράμματος μέχρι σήμερα :
- ü Ορίσθηκαν και εκδόθηκαν οι αποφάσεις για τις Επιτροπές Αξιολόγησης του Προγράμματος, καθώς επίσης και τα σχετικά ΦΕΚ.
- ü Επελέγησαν αρχικά κατόπιν ορισμού τους και στη συνέχεια κατόπιν γραπτής διαγωνιστικής διαδικασίας οι αξιολογητές του προγράμματος
- ü Ολοκληρώθηκε η διαδικασία προαξιολόγηση του προγράμματος (έλεγχος δικαιολογητικών στοιχείων, και τυπικών προϋποθέσεων συμμετοχής) ενώ η Επιτροπή Αξιολόγησης συνεδριάζει τακτικά προκειμένου να οριστικοποιηθούν οι επιχειρήσεις των οποίων τα επενδυτικά σχέδια πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής και μπορούν να συνεχίσουν στο στάδιο της τεχνικής και οικονομικής αξιολόγησης του επενδυτικού τους σχεδίου.
- ü Παράλληλα ξεκίνησε από την Παρασκευή 12/7/2013 η διαδικασία της τεχνικής και οικονομικής αξιολόγησης για όσες επιχειρήσεις πληρούν μέχρι σήμερα τις προϋποθέσεις συμμετοχής και η οποία θα συνεχίζεται μέχρι την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
Κληθείς να σχολιάσει τα αποτελέσματα από την υποβολή των προτάσεων ο Υπεύθυνος Δημοσιότητας και Πληροφόρησης της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ κ. Ιωάννης Τσιτσόπουλος δήλωσε τα εξής :
Η μαζική συμμετοχή των επιχειρήσεων και η υπερκάλυψη της δημόσιας δαπάνης δίνει σημαντική ώθηση στην προσπάθεια της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας να αναδείξει την υγιή επιχειρηματικότητα ως βασικό πυλώνα ανάπτυξης απέναντι στις συνέπειες της κρίσης που βιώνει καθώς μέχρι σήμερα καταγράφονται ποσοστά ρεκόρ στην ανεργία των νέων ανθρώπων και σημαντική πτώση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Τα θετικά αποτελέσματα από την υποβολή των προτάσεων οφείλονται σε τρεις κυρίως παράγοντες :
- Την ελκυστικότητα του προγράμματος, καθώς οι όροι και οι προϋποθέσεις συμμετοχής και χρηματοδότησης των ΜμΕ, όπως επίσης και οι διευκολύνσεις που τις παρείχε, ήταν άκρως ευνοϊκές. Το πρόγραμμα αποτελούσε χρυσή ευκαιρία την οποία αξιοποίησαν όπως αποδεικνύεται στο έπακρο οι ΜμΕ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
- Την εμπλοκή και ενεργή συμμετοχή της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Αξίζει ιδιαίτερης μνείας το γεγονός ότι στις κεντρικές εκδηλώσεις ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκαν στις Περιφερειακές Ενότητες της Δυτικής Μακεδονίας παρευρέθηκαν, είτε ο ίδιος ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας κ. Γεώργιος Δακής , είτε ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης κ. Γέωργιος Σβώλης.
- Την στοχευμένη καμπάνια προβολής και ενημέρωσης που υλοποιήθηκε με την άριστη συνεργασία της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ (εταίρος του ΕΦΕΠΑΕ), καθώς επίσης της ΑΝΚΟ (Παράρτημα της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας) και των τοπικών Επιμελητηρίων στα οποία η ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ διέθετε ειδικούς συνεργάτες για την ενημέρωση και την πληροφόρηση των επιχειρήσεων, για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Από την πρώτη στιγμή αναδείξαμε τη σημασία του προγράμματος και την πραγματική στήριξη που παρέχει στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα ενημερώσαμε για τις απαιτήσεις του προγράμματος, δίνοντας χρήσιμες οδηγίες και συμβουλές προκειμένου τα επενδυτικά σχέδια να είναι ολοκληρωμένα ενσωματώνοντας δράσεις και ενέργειες που υπηρετούν τον απώτερο στόχο του προγράμματος και αφορούν στην εξωστρέφεια, την καινοτομία, τις νέες τεχνολογίες και το σεβασμό στο περιβάλλον. Συζητήσαμε με επιχειρηματικούς φορείς και με τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Ακόμη και η ραδιοφωνική καμπάνια που «έτρεξε» προς το τέλος της προκήρυξης είχε τη σημασία της ισχυρής υπενθύμισης για τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων στο πρόγραμμα. Τα απολογιστικά στοιχεία από την προβολή του προγράμματος που παρουσιάσαμε πιστοποιούν την επιτυχία των ενεργειών μας.
Στο διάστημα που διανύουμε είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στο κεντρικό στόχο μας που είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση της αξιολόγησης του προγράμματος προκειμένου μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου να έχουμε τα τελικά αποτελέσματα ώστε να ξεκινήσουν οι εκταμιεύσεις (προκαταβολές) εντός του έτους, για όσες επιχειρήσεις ενταχθούν στο πρόγραμμα. Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την ΕΥΔ/ΕΠΑΕ δουλεύουμε εντατικά στην συγκεκριμένη κατεύθυνση με την απαραίτητη ποιότητα, αποτελεσματικότητα και απόλυτη διαφάνεια, για το τελικό αποτέλεσμα.