Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την 3η αιτία θανάτου των ανθρώπων γενικά και την πρώτη αιτία θανάτου σε παιδιά και νέους ηλικίας έως 25 ετών.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, κάθε χρόνο στην Ελλάδα έχουμε 1.500 νεκρούς στο βωμό της ασφάλτου, 2.400 σοβαρά τραυματίες και 20.000 ελαφρά τραυματίες. Με άλλα λόγια, μία ολόκληρη κωμόπολη χάνεται κάθε χρόνο σε τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα, όπου χάνονται πέντε ανθρώπινες ζωές στο εικοσιτετράωρο.
Ειδικότερα στην Ελλάδα το 2009 σημειώθηκαν 1.314 θανατηφόρα τροχαία, 1.389 σοβαρά και 12.072 ελαφρά, ενώ το 2008 τα θανατηφόρα ήταν 1.414, τα σοβαρά 1.542 και τα ελαφρά 12.035. Άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 1.463 άτομα το 2009 και 1.550 το 2008, οι βαριά τραυματίες και οι ελαφρά ήταν πέρυσι αντιστοίχως 1.669 και 16.683, ενώ πρόπερσι ήταν 1.886 και 16.685 αντιστοίχως.
Όλα αυτά τα στοιχεία επιβεβαιώνουν δυστυχώς ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει τα τελευταία είκοσι χρόνια την τελευταία θέση στην οδική ασφάλεια, μεταξύ των δεκαπέντε πρώτων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τραγικά είναι τα στοιχεία και σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς κάθε χρόνο σκοτώνονται σε τροχαία δυστυχήματα 1,2 εκ. άνθρωποι, ενώ οι θάνατοι, οι αναπηρίες και οι τραυματισμοί από τροχαία δυστυχήματα αυξάνονται δραματικά από χρόνο σε χρόνο. Η αύξηση είναι μάλιστα τόσο ραγδαία, καθώς, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, αναμένεται ο αριθμός των θανάτων να διπλασιαστεί μέχρι το 2020, φτάνοντας τα 2,4 εκ. ετησίως.
Τα τροχαία στη δεκαετία 2000-2009
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο πίνακας των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας, κατά την δεκαετία 2000-2009, καθώς: το 2000 τα θανατηφόρα τροχαλία ανήλθαν σε 1.867, με σοβαρά τραυματίες σε 3.261, με ελαφρά τραυματίες σε 17.824.
Το 2001 τα θανατηφόρα ήταν 1.712, με σοβαρά τραυματίες 2.512, με ελαφρά τραυματίες 15.466.
Το 2002 τα θανατηφόρα ήταν 1.458, με σοβαρά τραυματίες 2.037, με ελαφρά τραυματίες 13.261.
Το 2003 τα θανατηφόρα ήταν 1.409, με σοβαρά τραυματίες 1.824, με ελαφρά τραυματίες 12.514.
Το 2004 τα θανατηφόρα ήταν 1.474, με σοβαρά τραυματίες 2.032, με ελαφρά τραυματίες 11.993.
Το 2005 τα θανατηφόρα ήταν 1.311, με σοβαρά τραυματίες 1.863, με ελαφρά τραυματίες 13.448.
Το 2006 τα θανατηφόρα ήταν 1.351, με σοβαρά τραυματίες 1.611, με ελαφρά τραυματίες 12.620.
Το 2007 τα θανατηφόρα ήταν 1.292, με σοβαρά τραυματίες 1.462, με ελαφρά τραυματίες 11.872.
Το 2008 τα θανατηφόρα ήταν 1.414, με σοβαρά τραυματίες 1.542, με ελαφρά τραυματίες 12.035.
Το 2009 τα θανατηφόρα ήταν 1.314, με σοβαρά τραυματίες 1.389 και με ελαφρά τραυματίες 16.683.
Από τον παραπάνω πίνακα φαίνεται ότι τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα έχουν μία πτωτική τάση από το 2000 έως το 2009, ωστόσο τα στοιχεία είναι άκρως ανησυχητικά.
Τα τροχαία δυστυχήματα σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία σε διεθνή κλίμακα, αποτελούν την τρίτη αιτία θανάτου μετά τις καρδιοπάθειες και τον καρκίνο. Μάλιστα, οι θάνατοι από τα τροχαία δυστυχήματα είναι περισσότερο οδυνηροί από οποιαδήποτε άλλη αιτία, αφού τη στιγμή που θα συμβεί το τροχαίο τα θύματα είναι άτομα υγιή, ζωντανά και δραστήρια. Γίνονται ακόμη τραγικότερα όταν έχουν σαν αποτέλεσμα το ξεκλήρισμα οικογενειών. Το οικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων είναι δυσβάσταχτο, καθώς για την εθνική οικονομία της Ελλάδας κοστίζουν 2. δις. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ