Με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καθορίστηκαν τα ωρολόγια Προγράμματα των μαθημάτων των Δημοτικών και των Γυμνασίων για την πιλοτική εφαρμογή του Νέου Προγράμματος Σπουδών.
Το Μάιο 2011 παραδόθηκαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο – Δημοτικό – Γυμνάσιο) από τις αντίστοιχες επιστημονικές επιτροπές σύνταξης. Οι επιτροπές συνεργάστηκαν με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια και η συμβατότητα με τα προηγούμενα προγράμματα σπουδών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Τα νέα Προγράμματα Σπουδών εφαρμόζονται για πρώτη φορά πιλοτικά, τη φετινή σχολική χρονιά (2011- 2012), σε 185 (21 Νηπιαγωγεία, 96 Δημοτικά και 68 Γυμνάσια) σχολεία σε όλη την Ελλάδα, προκειμένου να μελετηθεί η εφαρμογή τους και να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές αλλαγές, όπου κριθεί αναγκαίο.
Στην περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας θα εφαρμοστούν τα νέα Προγράμματα Σπουδών σε ένα Νηπιαγωγείο, σε τρία Δημοτικά Σχολεία και σε δύο Γυμνάσια, τα οποία είναι συγκεκριμένα τα ακόλουθα:
Το 4ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Κοζάνης.
Το 5ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Καστοριάς, 17ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης και στο 3ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας.
Τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα οποία θα εφαρμοστούν τα νέα Προγράμματα Σπουδών είναι το 1ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας και το 2ο Γυμνάσιο Φλώρινας.
Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι έχει δρομολογηθεί για το Σεπτέμβριο η έναρξη της επιμόρφωσης των στελεχών εκπαίδευσης στα νέα Προγράμματα Σπουδών και θα ακολουθήσει επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να τα διδάξουν.
Τα νέα προγράμματα σπουδών έχουν ενσωματώσει τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη «Βελτίωση των Ικανοτήτων για τον 21ο Αιώνα» (Ιούλιος 2008), τα συμπεράσματα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νοέμβριος 2009), καθώς και τις μελέτες αξιολόγησης που έγιναν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Στηρίζονται σε παιδαγωγικά σύγχρονες θεωρίες και μεθόδους (μαθησιακή τροχιά, διαθεματικές δραστηριότητες κ.α.) και προωθούν τις ιδέες της διεπιστημονικότητας, της δημιουργικότητας και της συνεργασίας.
Με την πιλοτική εφαρμογή του αναμορφωμένου ωρολόγιου προγράμματος εφαρμόζονται αποτελεσματικότερα και παιδαγωγικά αρτιότερα οι καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας.
Οι σχετικές αποφάσεις είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας www.minedu.gov.gr