Τις επόμενες δυο – τρεις ώρες κατατίθενται στη Βουλή οι συμβάσεις παραχώρησης, όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σε συνέντευξη Τύπου η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. “Η ολοκλήρωση των συμβάσεων παραχώρησης είναι μία από τις καλές στιγμές που σηματοδοτεί την επιστροφή της χώρας στην ανάκαμψη” σημείωσε ο υπουργός. Και συμπλήρωσε: “την επόμενη εβδομάδα θα διεξαχθεί μια ανοιχτή συζήτηση με τους βουλευτές όλων των κομμάτων ώστε την μεθεπόμενη εβδομάδα να ψηφιστούν οι συμβάσεις παραχώρησης. Και μέχρι το τέλος της χρονιάς να εκταμιευθούν σημαντικοί πόροι προς τα έργα”.
Οι τροποποιημένες συμβάσεις προβλέπουν την αποζημίωση προς τις κοινοπραξίες κατασκευής με πόσο ύψους 350 εκατ. ευρώ και προς τις κοινοπραξίες παραχώρησης με ποσό ύψους 167 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η αποζημίωση προς τους κατασκευαστές είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Απρίλιο.
Δανεισμός ύψους 1, 5 δισ.
“Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων οι τράπεζες μας είπαν: we want project risk non sovereign risk of Greece” σημείωσε χαρακτηριστικά ο ειδικός διαπραγματευτής Ευθύμιος Βιδάλης, αναφερόμενος στο υψηλό country risk που επικρατούσε την εποχή του greexit. Όπως ανέφερε, πλέον οι τράπεζες, όπως και η ΕτεΠ είναι παρούσες και έχουν δεσμευτεί να εκταμιεύσουν 1, 5 δισ. ευρώ έναντι αρχικής πρόβλεψης για δανειοδότηση ύψους 3 δισ. ευρώ.
Νωρίτερα το Capital.gr μετέδιδε τα εξής: Μέχρι πολύ αργά το βράδυ της Πέμπτης οριστικοποιούσαν τα τελευταία σημεία στις συμβάσεις παραχώρησης των τεσσάρων οδικών αξόνων (Μαλλιακός-Κλειδί, Ελευσίνα- Κόρινθος-Πάτρα, Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Γιάννενα, Αντίρριο-Γιάννενα) οι τεχνικοί σύμβουλοι του υπουργείου Υποδομών, με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να παρουσιάζει σήμερα το πρωί το νομοσχέδιο για τις τροποποιήσεις των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός των τεσσάρων οδικών αξόνων -εξαιρουμένου δηλαδή του άξονα «Μορέας»- διαμορφώνεται περίπου στα 5,5-6 δισ. ευρώ, καθώς οι περικοπές σε φυσικό αντικείμενο υπολογίζονται περίπου στο 1-1,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νομικά και χρηματοδοτικά προσκόμματα έχουν επιλυθεί και για τα τέσσερα έργα παραχώρησης.
Το εγχείρημα του «restart» των μεγάλων οδικών έργων υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς καθεμία σύμβαση παραχώρησης αποτελείται από περίπου 200 συνοδευτικά έγγραφα! Η «αλυσίδα» επίσης, των εμπλεκόμενων μερών είναι πολύ μεγάλη: χρηματοδότριες τράπεζες, εταιρείες παραχώρησης και κατασκευής, Δημόσιο, Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, Ελεγκτικό Συνέδριο και Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα οφέλη
Ύστερα από περίπου τρία χρόνια, τα μεγάλα οδικά έργα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, σταδιακά μέχρι το 2020 θα δημιουργηθούν 25.000 θέσεις εργασίας, γεγονός που θα επιφέρει πολλαπλασιαστικά θετικά αποτελέσματα. Όπως η αύξηση του διαθέσιμου προς κατανάλωση εισοδήματος, εισροές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και αύξηση κρατικών εσόδων λόγω απόδοσης ΦΠΑ. Σήμερα οι τέσσερις εταιρείες που ελέγχουν τα οδικά έργα (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Intrakat) απασχολούν συνολικά 8.400 άτομα.
Υπολογίζεται επίσης, ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί το 2014 σε ποσοστό 0,44% και 0,20%, το 2014 και 2016, αντίστοιχα.
Η επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών θα σημάνει την εκταμίευση ποσού ύψους 1,2 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα οδηγήσει στην αποπληρωμή των οφειλών στις τεχνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα έργα ως υπεργολάβοι.
Παράλληλα, ο τουρισμός, η αγροτοκτηνοτροφική παραγωγή και οι μεταφορές εκτιμάται ότι θα είναι οι τρεις κλάδοι που θα ωφεληθούν από το επικείμενο «restart».
Οι εταιρείες
Αλλά και οι τέσσερις μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ και Intrakat που ελέγχουν τα μεγάλα έργα αναμένεται να βελτιώσουν σταδιακά τα μεγέθη τους από τη δραστηριότητα στον κλάδο της παραχώρησης και των κατασκευών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2012 οι πέντε κοινοπραξίες παραχώρησης (συμπεριλαμβανομένου της Μορέας Α.Ε.) εμφάνισαν συνολικά ζημιές άνω των 110 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου ότι στα οδικά έργα συμμετέχουν μεγάλοι διεθνείς «κολοσσοί», ήτοι οι Vinci Concessions, Hochtief PPP Solutions και η ACS (έχει παραμείνει στην παραχώρηση), το «restart» θα επιτρέψει τη δημοπράτηση νέων έργων, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.
Για την επανεκκίνηση των οδικών έργων απαιτήθηκε μεταξύ άλλων, η αποζημίωση με περίπου 400 εκατ. ευρώ των κοινοπραξιών (καθώς με υπαιτιότητα του Δημοσίου ανεστάλησαν τα έργα), όπως και η περικοπή του φυσικού αντικειμένου. Στην περίπτωση όμως, της Ολυμπίας Οδού το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Τέλος, το κενό των 11 ξένων τραπεζών που χρηματοδοτούσαν τα έργα θα καλυφθεί από τις ελληνικές τράπεζες.