κ. Διευθυντά.
Με το Νομοσχέδιο Καλλικράτης δημιουργούνται στην Ελλάδα 343 (ή 325 πιθανώς) νέοι Δήμοι οι οποίοι ουσιαστικά θα είναι 343 νέες Νομαρχίες γιατί θα πάρουν σχεδόν όλες τις αρμοδιότητες των σημερινών 54 Νομαρχιών. Θα μεταφερθούν 218 αρμοδιότητες από τις Νομαρχίες σε κάθε ένα νέο Δήμο, θα δημιουργηθούν πολλές νέες υπηρεσίες στους Δήμους και θα απαιτηθεί να γίνουν προσλήψεις πολλών χιλιάδων νέων Υπαλλήλων σ’ όλους τους νέους Δήμους, οι οποίοι θα ΥΠΟΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ στην συντριπτική τους πλειοψηφία. Πρέπει να τονίσουμε ότι το μεγάλο πρόβλημα της “χρεοκοπίας” του Ελληνικού Κράτους είναι η ύπαρξη παρά πολλών δεκάδων χιλιάδων Δημοσιών ή Δημοτικών υπαλλήλων που υποασπσχολούνται ή είναι αργόμισθοι και με τον Καλλικράτη το φαινόμενο αυτό θα ενταθεί. Αυτή είναι η θεμελιωδέστερη αλλαγή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που αποδεικνύεται εξωπραγματική, ανεδαφική και ανεφάρμοστη και εκτός τόπου και χρόνου.
Αναλυτικότερα: Οι νέες αρμοδιότητες στους νέους Δήμους είναι :
1. Πολεοδομικό Γραφείο πλήρες με 19 αρμοδιότητες .
2. Τεχνικές Υπηρεσίες (μελέτες, επιβλέψεις, κατασκευές -συγκοινωνιακά – βιομηχανία κλπ.) με 24 αρμοδιότητες.
3. Υπηρεσίες Υγείας και Κοινωνικής Προνοίας με 26 αρμοδιότητες.
4. Υπηρεσίες Κτηνιατρικής – Τροφίμων με 8 αρμοδιότητες.
5. Υπηρεσίες Σχολικών Κτιρίων (μελέτες, επιβλέψεις, εργολαβίες, χρήση σχολείων, απαλλοτριώσεις, πολιτιστικές δράσεις κλπ.) με 18 αρμοδιότητες.
6. Γεωργική Υπηρεσία (τεχνικά έργα, εγγειοβελτιωτικά, οδοποιϊα, κτηνοτροφικά, αλιεία, βοσκότοποι, έρευνα, μελέτες, ιχθυοτροφεία, τουρισμός, παραγωγή, αγορά, ασθένειες, υγειονομικά μέτρα, έλεγχος εισαγωγών ζωών, άδειες λειτουργίας κλπ.) με 113 αρμοδιότητες.
7. Λαϊκές αγορές, διάφορες άδειες κλπ. με 10 αρμοδιότητες.
Συνολικά οι ανωτέρω αρμοδιότητες είναι 218 και για να λειτουργήσουν οι αντίστοιχες υπηρεσίες απαιτείται εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό με καλές γνώσεις και εμπειρία πάνω στην νομοθεσία και στις διαδικασίες.
Για παράδειγμα ένα ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ για να λειτουργεί με πληρότητα απαιτεί ύπαρξη τουλάχιστον 12-15 υπαλλήλων για να μπορεί να καλύπτει τομείς με εξειδικευμένες γνώσεις ως :
a) Γ.Ο.Κ-Έκδοση οικονομικών αδειών β)Αυθαίρετα. γ)Πράξεις τακτοποιήσεως. δ) Πολεοδομικές μελέτες.( Γ.Π.Σ– Πράξεις εφαρμογής κλπ ) ε) Περιβάλλον – Βιολογικοί καθαρισμοί – απόβλητα κλπ. στ)Έλεγχοι μελετών. Και απαιτεί υπαλλήλους με διαφορετικές ειδικότητες ως Τοπογράφους, Αρχιτέκτονες, Πολ. Μηχανικούς, Μηχανολόγους, Μηχανικούς περιβάλλοντος και Διοικητικό Προσωπικό. Κατά την άποψη μου όλα τα πολεοδομικά γραφεία έπρεπε να παραμείνουν στις Νομαρχίες γιατί αποτελούν ένα κρατικό ελεγκτικό μηχανισμό, Δημοσίας Τάξεως μάλιστα, και πρέπει να λειτουργούν με πληρότητα και χωρίς παρεμβάσεις Δημάρχων ή Αντιδημάρχων και λοιπών στελεχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι όπως η Εφορία, και δεν χρειάζονται κάθε ημέρα για τους πολίτες.
Στην συνέχεια των ανωτέρω το νομοσχέδιο προβλέπει μέχρι την 1-1-2013 το αργότερο να δημιουργηθούν όλες οι παρακάτω 11 Υπηρεσίες στους νέους Δήμους:
o Προγραμματισμός και Ανάπτυξης
o Οικονομική Υπηρεσία
o Τεχνική Υπηρεσία
o Πληροφορικής
o Διαφάνειας
o Νομικής Υποστήριξης
o Διοίκησης – Διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού
o Παροχής Κοινωνικών Υπηρεσιών
o Περιβάλλοντος – Πολιτικής Προστασίας
o Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμούς
o Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Αλιείας
Για να είμαστε ρεαλιστές ας δούμε τώρα και ποιοι είναι οι Δήμοι.
,Διαμόρφωση των νέων Δήμων:
Α)Στην Ελλάδα δημιουργούνται 205 νέοι Δήμοι με πληθυσμό από 81 ως 25,000 κατοίκους που είναι το 60,80% του συνόλου
ως ακολούθως :
81 ως 5,000 κάτοικοι 54 Δήμοι
5,000 ως 10,000 κάτοικοι 31 Δήμοι
10,000 ως 15,000 κάτοικοι 55 Δήμοι
15,000 ως 20,000 κάτοικοι 35 Δήμοι
20,000 ως 25,000 κάτοικοι 30 Δήμοι
Β) 66 Δήμοι με πληθυσμό 25,000 ως 45,000 κατοίκους που είναι το 19,60% του συνόλου ως ακολούθως :
25,000 ως 30,000 κάτοικοι 23 Δήμοι
30,000 ως 35,000 κάτοικοι 23 Δήμοι
35,000 ως 40,000 κάτοικοι 15 Δήμοι
40,000 ως 45,000 κάτοικοι 5 Δήμοι
Γ) 66 Δήμοι με πληθυσμό μεγαλύτερο των 45,000 κατοίκων που είναι το 19,60% του συνόλου.
Σήμερα οι 8 μικρότερες Νομαρχίες έχουν πληθυσμό από 22,506, ο Νομός Λευκάδος, μέχρι 48,284, ο Νομός Φωκίδος, οι λοιποί 46 Νομοί έχουν πληθυσμό μεγαλύτερο των 53,408 κατοίκων. Έτσι είναι εξωπραγματικό και αδύνατον να δημιουργηθούν οι 337 ( ή έστω 325) νέες “Νομαρχίες” στους νέους Δήμους με όλες τις ανωτέρω Υπηρεσίες που απαιτούν τεράστιες νέες δαπάνες και στρατιές νέων Υποαπασχολούμενων και Αργόμισθων Υπαλλήλων. Το πρόβλημα αυτό είναι εντονότατο στους 205 μικρούς Δήμους, εξαιρετικά σοβαρό στους Δήμους με πληθυσμό από 25,000 ως 45,000 κατοίκους και θα μπορούσε να εφαρμοσθεί στους 66 μεγαλύτερους Δήμους.
Για την εξυγίανση του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα απαιτείται υποχρεωτική καθημερινή καταγραφή και έλεγχος της παραγωγικότητας του καθ’ ενός υπαλλήλου, εντοπισμός των υποαπασχολουμένων και αργόμισθων και μετατάξεις ώστε όλοι οι υπάλληλοι να έχουν πλήρη απασχόληση σε όλο το ωράριο τους. Δεν είδαμε καμμιά συγκεκριμένη μελέτη – καταγραφή των υποαπασχολούμενων και αργόμισθων υπαλλήλων στους Δήμους και στις Δημοτικές επιχειρήσεις.
Η συζήτηση για τον Καλλικράτη περιορίζεται σχεδόν μόνο στα θέματα χωροταξίας και ορίων των νέων Δήμων και υπολοίπως παρατηρούμε γενικολογίες και αοριστολογίες. Δεν υπάρχει καμμία συγκεκριμένη πρόταση ή τεχνικοοικονομική μελέτη που να ορίζει ακριβώς τι θέσεις υπαλλήλων θα δημιουργηθούν και με τι κόστη για όλα τα ανωτέρω, και για κάθε ένα Δήμο χωριστά. Οι Δήμαρχοι θέλουν να έχουν περισσότερη εξουσία, περισσότερες αρμοδιότητες και αδιαφορούν για υποαπασχολούμενους και αργόμισθους υπαλλήλους. Επίσης δεν μας έπεισε κανείς γιατί πρέπει να γίνουν οι ανωτέρω αλλαγές.
Ο “Καλλικράτης” μάλλον αποτελεί τυφλή και κακή μίμηση άλλων χωρών π.χ της Σουηδίας που δεν έχει καμμία σχέση με τα Ελληνικά δεδομένα. Αποτελεί οικοδόμημα χωρίς θεμέλια που άμεσα θα καταρρεύσει, ή θα πρέπει να εξαιρεθεί το 70% – 80%!!! των νέων Δήμων από τη μεταφορά των ανωτέρω αρμοδιοτήτων πράγμα που θα ανέτρεπε εντελώς το νέο σύστημα.
Τυχόν εφαρμογή του Καλλικράτη όπως προβλέπει το νομοσχέδιο θα δημιουργήσει ένα χάος σ’ όλη την Αυτοδιοίκηση και θα πολλαπλασίαζε τα προβλήματα, κυρίως στο μεταβατικό στάδιο είναι δε προϊόν προχειρότητος και στερείται πρακτικής λογικής.
Ο Καλλικράτης “Αποκεντρώνει” μόνο τις Νομαρχίες και δεν θίγεται πουθενά η τεράστια Υπερσυγκέντρωση των πάντων στην Αθήνα,το τεράστιο Αθηνοκεντρικό κράτος. Δεν μεταφέρεται στην Περιφέρεια τίποτε από το πλήθος των Οργανισμών, Ασφαλιστικών Ταμείων, Υπηρεσιών του ευρύτερου Κρατικού Τομέα, ΔΕΚΟ, Στρατιωτικών Σχολών, Υπουργείων, Δικαιοσύνης, Πανεπιστημίων ΤΕΙ κλπ. Αν θέλει η Κυβέρνηση πραγματική αποκέντρωση και δραστική μείωση του Αθηνοκεντρικού κράτους και ανάπτυξη της Ερημούμενης Περιφέρειας πρέπει τις περισσότερες από τις υπηρεσίες αυτές να τις μεταφέρει στην Περιφέρεια. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα.
Η Περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας καταργείται και θα υπάγεται στα Γιάννενα στην Κρατική Διοίκηση Ηπείρου. Δεν είναι όμως Αποκέντρωση ούτε λογικό και δίκαιο να τρέχουν οι Δυτικομακεδόνες για μια σειρά Υπηρεσιών που έως τώρα εξυπηρετούντο εντός της Δυτ. Μακεδονίας ,εκτός Δυτ. Μακεδονίας στα Γιάννενα. Γιατί; Ποια είναι η σκοπιμότητα; Ποιοι πολιτικοί το επέβαλαν;
ΠΡΟΤΑΣΗ: Να παραμείνουν προς το παρόν οι Νομαρχίες και οι Δήμοι όπως είναι, να μελετηθούν ακριβώς τα προβλήματα με τις Υπάρχουσες Υπηρεσίες και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις να καταγράφεται και να ελέγχεται καθημερινά η παραγωγικότητα όλων των υπαλλήλων, οπού απαιτείται να γίνουν συνενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων ή Υπηρεσιών όμορων Δήμων ή σε επίπεδο Νομαρχιών και να γίνουν μετατάξεις Υπαλλήλων και διορθωτικές αλλαγές, για να υπάρξει πλήρης παραγωγικότητα των υπαλλήλων, να μην υπάρχουν υποαπασχολούμενοι και να εξυπηρετούνται και οι πολίτες.
Για τέτοια θεμελιώδη θέματα όπως ο Καλλικράτης που θα φέρουν τα πάνω κάτω στην Ελληνική κοινωνία και κυρίως στην Περιφέρεια δεν μπορεί να ορίζει η Κυβέρνηση διαβούλευση μόνο 15 ημερών. Ηλεκτρονική διαβούλευση δεν υπάρχει πια. Θα έπρεπε να δοθεί χρόνος διαβούλευσης πολλών μηνών και να εξετασθούν και οι λεπτομέρειες εφαρμογής, όχι μόνο γενικές θεωρίες που στην πράξη ανατρέπονται .
Μην ξεχνάτε ότι ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με τις πιο καλές προθέσεις. Με το Νομοσχέδιο Καλλικράτης η πολιτική του λαϊκισμού και της αποφυγής του πολιτικού κόστους και του «υπάρχουν λεφτά» δυστυχώς συνεχίζεται.
Χαρ. Βαρδάκας Πολιτικός Μηχ/κος
τ. Πρόεδρος του Συλλόγου
Διπλ. Μηχ/κων Κοζάνης