Το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο, το οποίο κατασκευάστηκε από Γάλλο μηχανικό, κυκλοφόρησε το 1770, ενώ στην Ελλάδα το 1896. Το πρώτο τροχαίο ατύχημα στον κόσμο σημειώθηκε στην Αγγλία στις 17 Αυγούστου 1896 και στην Ελλάδα στις 5 Μαρτίου 1907.
Αυτά είναι ορισμένα ιστορικά στοιχεία που παρέθεσε ο διοικητής της Τροχαίας Κοζάνης Σπύρος Διόγκαρης, κάνοντας μία ιστορική αναδρομή σε σχέση με το πρώτο αυτοκίνητο και το πρώτο τροχαίο ατύχημα, μιλώντας σε ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Γυναικών Κοζάνης, σε συνεργασία με την Τροχαία, προχτές βράδυ, στην αίθουσα του πρώην νομαρχιακού συμβουλίου Κοζάνης, με θέμα «μην αυτοκτονείτε στους δρόμους». Το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο του Γάλλου μηχανικού, ήταν ένα τρίτροχο όχημα, με επίδοση σε ταχύτητα 3,5 χιλιόμετρα ανά ώρα. Στην Ελλάδα το πρώτο αυτοκίνητο το έφερε ο εύπορος Αθηναίος Νικόλας Κοντογιαννάκης.
Το πρώτο τροχαίο στη χώρα μας σημειώθηκε στη Λεωφόρο Συγγρού, κοντά στο ΦΙΞ, όταν δύο αυτοκίνητα, το ένα με οδηγό τον πρίγκιπα Ανδρέα και το άλλο με οδηγό τον βουλευτή Φθιώτιδας και υπουργό Νικόλαο Σιμόπουλο, παρέσυραν και σκότωσαν την 25χρονη κοπέλα Ευφροσύνη Βαμβακά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εφημερίδα Ακρόπολη έγραφε τότε ότι στην Αθήνα με 7 αυτοκίνητα σκοτώθηκε άνθρωπος σε τροχαίο, φανταστείτε πόσοι θα σκοτωθούν εάν τα αυτοκίνητα γίνου 70!
Φυσικά ο δημοσιογράφος της εποχής εκείνης, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η Ελλάδα του 2012 των 11 εκ. κατοίκων θα φτάσει στα 6 εκ. αυτοκίνητα και στα 2 εκ. δίκυκλα. Η υπέρογκη αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων σε συνδυασμό με τη μη τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και το κακό οδικό δίκτυο, συνετέλεσαν στη μεγάλη αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, με 1.500 νεκρούς, 2.000 σοβαρά τραυματίες και 20.000 ελαφρά τραυματίες κατ’ έτος. Ο εφιάλτης της ασφάλτου χτυπάει κυρίως τη νέα γενιά, καθώς στις ηλικίες 18 έως 25 ετών, πρώτη αιτία θανάτου είναι το τροχαίο ατύχημα.
Την ίδια ώρα εφιαλτικά είναι τα στοιχεία και οι προβλέψεις για τα τροχαία ατυχήματα στον κόσμο, καθώς σύμφωνα με έκθεση της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, μέχρι το 2020 θα διπλασιαστούν οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα, φτάνοντας ετησίως τους 2,4 εκ. νεκρούς, από 1,2 εκ. που είναι σήμερα.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην Ε.Ε. σε οδική ασφάλεια, πράγμα που όπως σημείωσε ο Σ. Διόγκαρης δείχνει και το επίπεδο πολιτισμού της χώρας.
Ο διευθυντής της τηλεόρασης του Flash, δημοσιογράφος Θόδωρος Κρυπίδης, αναφέρθηκε στο τρόπο που παρουσιάζουν τα ΜΜΕ τα τροχαία ατυχήματα και πως αντιμετωπίζουν συνολικά το θέμα. Σημείωσε ότι δεν λειτουργούν σωστά στον τομέα της πρόληψης και ότι στο βαθμό που προβάλλουν κάποια σποτ για την οδική ασφάλεια, όπως αυτό προβλέπεται από το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, είπε ότι συνήθως προβάλλονται μετά τις 12 τα μεσάνυχτα. Καυτηρίασε επίσης την παραβατική και αλαζονική συμπεριφορά των κρατούντων, αναφερόμενος στο πρόσφατο περιστατικό με τους «παλικαρισμούς» του Κίμωνα Κουλούρη.
Την εκδήλωση συντόνισε η Αλεξάνδρα Καρυπίδου, πρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Κοζάνης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ