Η τάξη μας, δηλαδή το Β1, συμμετέχει σ’ ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής που σχετίζεται με το νερό. Ασχολούμαστε δηλαδή με τον τρόπο που λειτουργεί ο βιολογικός καθαρισμός. Μέσα από τις εκδρομές που πραγματοποιήσαμε αλλά και από τις ομιλίες που παρακολουθήσαμε, κατανοήσαμε καλύτερα το θέμα με το οποίο ασχολούμαστε, δηλαδή τον αντίκτυπο που έχουν τα αστικά λύματα στο περιβάλλον, και περισσότερο στους υδάτινους πόρους.
Η περιοχή μας είναι πολύ επιβαρυμένη περιβαλλοντικά, κυρίως από τις βιομηχανικές δραστηριότητες αλλά και από την πόλη. Το νερό της περιοχής, που καταλήγει από το ρέμα Σουλού στην λίμνη της Βεγορίτιδας, για πολλά χρόνια ρυπαινόταν πολύ (τόσο από τις βιομηχανίες όσο και από τα αστικά λύματα). Ο βιολογικός καθαρισμός, ένα έργο μεγάλης περιβαλλοντικής αξίας, ήρθε να βελτιώσει πολύ την κατάσταση, καθαρίζοντας το νερό από τα αστικά λυμάτα που οδηγείται καθαρό μέσω του Σουλού για άρδευση στα γύρω χωράφια και στην λίμνη Βεγορίτιδα.
Η πρώτη μας επίσκεψη ήταν στην βιβλιοθήκη του 1ου Γυμνασίου, όπου ο κ.Σάββας Αυτζαλανίδης μας εξήγησε τον τρόπο διαχείρισης των βιβλίων σε μια βιβλιοθήκη και μας δάνεισε μερικά βιβλία σχετικά με το νερό, με την βοήθεια των οποίων θα υλοποιούσαμε ένα μέρος της εργασίας που είχαμε αναλάβει.
Έπειτα, στο σχολείο, ο κ. Πέτρος Φουστέρης, συνταξιούχος μηχανικός, μας μίλησε γενικά για το εργοστάσιο της ΑΕΒΑΛ στην περιοχή της Πτολεμαϊδας και τις επιπτώσεις που είχαν τα βιομηχανικά λύματα του εργοστασίου στο ρέμα του Σουλού αλλά και στην γύρω περιοχή, επομένως και στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Επίσης, πραγματοποιήσαμε μια εκδρομή στο Κ.Π.Ε Μελίτης, όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα “Οι δρόμοι του νερού στην κοιλάδα της Πελαγονίας”. Εκεί ο κ. Νίκος Νάνης με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ, μας έκαναν μια μικρή εισαγωγή για το νερό, τις λεκάνες απορροής και συγκεκριμένα μας μίλησαν για την λεκάνη της Πελαγονίας. Αργότερα, μέσα από διάφορα παιχνίδια αλλά και ξεναγήσεις στην γύρω περιοχή, λάβαμε χρήσιμες πληροφορίες για το θέμα με το οποίο ασχολούμαστε και γευτήκαμε το ξινό νερό της περιοχής.
Επιπροσθέτως, στις 10-11 Μαρτίου πήγαμε 2ημερη εκδρομή στο Κ.Π.Ε Ποροΐων, για να παρακολουθήσουμε το πρόγραμμα “Στρυμόνας – Κερκίνη: Μια σχέση ζωής”. Εκεί διανυκτερεύσαμε μια βραδιά. Στο ΚΠΕ, ο υπεύθυνος του ΚΠΕ κ. Πασχάλης μας υποδέχθηκε θερμά μαζί με τους υπόλοιπους συνεργάτες του. Ύστερα κάναμε μια απογευματινή πεζοπορία στο βουνό, είδαμε ένα ρυάκι, μάθαμε χρήσιμα πράγματα και παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια. Γυρνώντας στο κέντρο παρακολουθήσαμε μια σειρά από μικρές παρουσιάσεις. Φυσικά, εκτός από την ενημέρωση, το βράδυ φάγαμε σε μια ταβέρνα αλλά και διασκεδάσαμε παίζοντας παιχνίδια. Την επόμενη μέρα αφού πήραμε το πρωινό μας, κάναμε κάποιες δράσεις στον ποταμό Στρυμόνα, όπως την μέτρηση του πλάτους και του βάθους του, κάναμε ανάλυση της καθαρότητας του νερού και παρατηρήσαμε την χλωρίδα της περιοχής. Στο τέλος συμπληρώσαμε κάποια ερωτηματολόγια και αποχαιρετίσαμε τους αγαπητούς μας δασκάλους. Έπειτα μετά από μια επίσκεψη στην Έδεσσα επιστρέψαμε στην Πτολεμαΐδα.
Επίσης, το σχολείο μας επισκέφτηκε ο κ. Κλεάνθης Παπουλίδης που μας μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει ο Βιολογικός Καθαρισμός, δηλαδή τα στάδια καθαρισμού των λυμάτων.
Τέλος επισκεφθήκαμε τον Βιολογικό Καθαρισμό της Θεσσαλονίκης στις 29/4/2014 και παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα της εργασίας μας στην εβδομάδα των Σχολικών δραστηριοτήτων στις αρχές Μαΐου.
Έλενα Γκαλαφάγκα Β1