Με το πολύ σοβαρό ενδεχόμενο να μην ακούσουν το εναρκτήριο κουδούνι της περιόδου 2009-2010, βρίσκονται οι περίπου 22 μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στο ειδικό σχολείο Πτολεμαϊδας. Ενός σχολείου με πραγματικά σοβαρές ¨ειδικές ανάγκες¨ όχι όμως ως προς το δυναμικό του αλλά ως προς τις υποδομές – λειτουργία του. Το μήνυμα εκ των έσω του ειδικού σχολείου είναι ξεκάθαρο «αν δεν αλλάξει η υπάρχουσα κατάσταση, η λειτουργία του σχολείου για την νέα σχολική περίοδο, καθίσταται αδύνατη».
Το πρόβλημα, που παρεμπόδισε την ομαλή λειτουργία του Ε.Σ, φαίνεται να ξεκίνησε την περασμένη χρονιά και έχει να κάνει με τον υπερδιπλασιασμό των νηπίων του ειδικού νηπιαγωγείου και της μεγάλης αύξησης των μαθητών του ειδικού σχολείου. Πρόβλημα που επιτάθηκε εξαιτίας της σοβαρότητας των περιπτώσεων των παιδιών με προβλήματα όπως αυτισμός, σύνδρομο Down, πολλαπλές αναπηρίες που απαιτούν εξατομικευμένη διδασκαλία έτσι ώστε να είναι και αποτελεσματική.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι από τους Προϊσταμένους των δυο σχολείων καθώς και από το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, έγιναν οι καλύτερες δυνατές προσπάθειες έτσι ώστε το ειδικό σχολείο να ανταποκριθεί στους στόχους που είχε θέσει υπό τις παρούσες συνθήκες. Συνθήκες που έχουν να κάνουν με τις ελάχιστες αίθουσες διδασκαλίας και δημιουργούν μία κατάσταση πραγματικά ασφυκτική, αντιεκπαιδευτική και υποτιμητική για τους άμεσα εμπλεκόμενους που συνέχισαν ακάθεκτοι, με την ελπίδα όμως ότι από την νέα σχολική χρονιά θα δίνονταν λύση στο οξύ αυτό πρόβλημα.
Σε επαφή μας με τον προϊστάμενο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Εορδαίας μας δόθηκε το ¨ιστορικό¨ των κινήσεων που έχουν γίνει ώστε να βρεθεί επιτέλους λύση στo ζήτημα. Ο κ. Πολυχρονιάδης ανέφερε συγκεκριμένα «στο διάστημα αυτό αφού ενημερώσαμε τις προϊστάμενες αρχές, πραγματοποιήσαμε σειρά συναντήσεων με τον δήμαρχο της πόλης με την παρουσία των Προϊσταμένων του ειδικού σχολείου και Νηπιαγωγείου τον εκπρόσωπο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του ειδικού σχολείου και τον σχολικό σύμβουλο της Προσχολικής Αγωγής ώστε να βρεθεί η καλύτερη λύση στο θέμα».
Μην παραλείποντας να κρούσει πολλές φορές τον κώδωνα του κινδύνου ο κ. Πολυχρονιάδης μιλά για μία σοβαρότατη κατάσταση σοβαρότητα «για την οποία ενημέρωσα σχετικά τον αντινομάρχη κ. Τσότσο και ζήτησα και συνάντηση με τον κ.Νομάρχη σε μία προσπάθεια να αποφύγουμε το χειρότερο σενάριο που δεν είναι άλλο από την αδυναμία λειτουργίας του σχολείου για το 2009 – 2010.
Όσες επαφές κι αν έγιναν όμως, όσα καμπανάκια κινδύνου κι αν κρούστηκαν, όσες επισημάνσεις κι αν έγιναν, είκοσι ημέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων, φαίνεται ότι δεν κατέστη δυνατόν να αλλάξει κάτι και από κανέναν δεν υπάρχει καμία επίσημη απάντηση για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα.
Σήμερα, ως γνωστόν, το ειδικό σχολείο και νηπιαγωγείου Πτολεμαϊδας στεγάζονται μαζί με το ειδικό εργαστήρι της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Κοζάνης και το ΚΕΕ, στο κτήριο Βούλγαρη. Σε ότι έχει να κάνει με τον προγραμματισμό που έχει γίνει ως προς την κατεύθυνση της αποσυμφόρησης της κατάστασης, ο κ. Προϊστάμενος ανέφερε ότι «σχεδιάσαμε τα πράγματα στην εξής λογική: το ειδικό σχολείο και νηπιαγωγείο να μεταστεγαστούν στο σημερινό 5ο Δημοτικό σχολείο Πτολεμαϊδας, μετά την μετεγκατάσταση του τελευταίου στο νέο συγκρότημα που θα ανεγερθεί μέσω ΣΔΙΤ. Πιστεύουμε πως ο χώρος αυτός είναι ο καταλληλότερος αν λάβουμε υπόψη πως βρίσκεται καταρχήν μέσα στην πόλη, είναι ισόγειος και εύκολα προσβάσιμος εξυπηρετώντας παράλληλα και τους παιδαγωγικούς στόχους του σχολείου, που είναι ο συγχρωτισμός των μαθητών με μαθητές των κλασσικών σχολείων και τελικά η επανένταξη τους στην κοινωνία αφού γειτνιάζει με το 6ο Δημοτικό σχολείο».
Βέβαια, για το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ανέγερση του 5ου Δημοτικού σχολείου, το ειδικό σχολείο θα παραμείνει στον ήδη υπάρχοντα χώρο του συγκροτήματος που οι αδελφές Βούλγαρη παραχώρησαν για τον σκοπό αυτό και είναι σαφές ότι για το διάστημα αυτό είναι απαραίτητο να βρεθεί άμεσα μια λύση εξεύρεσης χώρων, η οποία θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των μικρών μαθητών αλλά και των νηπίων πολλά από τα οποία χρήζουν αυξημένης επιμέλειας ενώ κάποια άλλα είναι υποχρεωμένα να μεταφέρονται στο σχολείο σε αμαξίδιο, με πολλαπλές αναπηρίες, σύνδρομο Down και αυτισμό.
Όπως εκτιμάται, η προσωρινή παραχώρηση κάποιων αιθουσών στο ειδικό σχολείο και νηπιαγωγείο θα έδινε λύση στο πρόβλημα μέχρι την οριστική μετεγκατάσταση του «και αν και δεν είμαι εγώ ο αρμόδιος για να αποφασίσει γιαυτό, πιστεύω πως αυτός που θα έπρεπε να αποχωρήσει τελευταίος από τον χώρο αυτό, αυτός θα ήταν το ειδικό σχολείο. Είναι πράγματι πολύ πιο δύσκολο να μετακινηθεί από τον χώρο αυτό και για τον χρόνο που θα χρειαστεί το ειδικό σχολείο και νηπιαγωγείο, τόσο εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων που προανέφερα όσο και εξαιτίας της δυσκολίας να βρεθεί μέσα στην πόλη ένας χώρος με 7-8 αίθουσες που απαιτούνται, ειδικά διαμορφωμένοι βοηθητικοί χώροι, γραφεία και τουαλέτες».
Ελάχιστες ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα πράγματα δε φαίνεται να είναι και πολύ αισιόδοξα εκτός κι αν κάτι γίνει ακόμα και την ύστατη αυτή στιγμή εκτός και αν «προσπαθήσουμε όλοι εμείς οι αρμόδιοι που διαχειριζόμαστε τα θέματα αυτά να μην προσθέτουμε επιπλέον εμπόδια στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν τόσο τα παιδιά αυτά όσο και οι γονείς τους σε καθημερινή βάση. Γνωρίζοντας την ευαισθησία των αρμοδίων της τοπικής αυτοδιοίκησης για τα θέματα αυτά πιστεύω πως θα βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για το πρόβλημα ώστε για τα εν λόγω σχολεία η χρονιά να ξεκινήσει κανονικά και η απόγνωση των γονέων των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου να μην οδηγήσει σε ενέργειες που κανείς μας δεν επιθυμείΑς βοηθήσουμε να γίνει πιο εύκολη η πρόσβαση τους στην μάθηση και η επανένταξη τους στην κοινωνία».
Σε μία εποχή όπου –όπως λέγεται- όλα είναι δυνατόν να συμβούν αρκεί να υπάρχει η θέληση, κάποιοι φαίνεται πως επιτέλους θα πρέπει να κοιτάξουν κατάματα την πραγματικότητα και να αναλογιστούν το χρέος τους. Κάποιοι καλούνται άμεσα και εμπράκτως να αποδείξουν ότι τα παιδιά του ειδικού σχολείου Πτολεμαϊδας, ΔΕΝ είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού.
Ρ.Σ.