Ο ρόλος της οικογένειας στη στήριξη των παιδιών με μαθησιακά προβλήματα αλλά και η ανάγκη οικοδόμησης μιας καλής σχέσης γονέων- παιδιών, με δημιουργία κινήτρων στα παιδιά για μάθηση, τονίστηκε από τα στελέχη του Κέντρου Διαφοροδιάγνωσης, διάγνωσης και Υποστήριξης ατόμων με Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΚΕΔΔΥ) Κοζάνης, κατά τη διάρκεια ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Σχολείο Ανατολικού την 1η Απριλίου, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.
Η προϊσταμένη του ΚΕΔΔΥ Κοζάνης, Ειδική παιδαγωγός, Ευγενία Ντιάκα, επισήμανε την επιρροή της οικογένειας στη σχολική επίδοση, λέγοντας ότι η οικοδόμηση μιας καλής σχέσης με το παιδί το βοηθά να θέτει στόχους και να τους υλοποιεί. Κι επειδή η διαπροσωπική σχέση παιδιού –γονέα ξεκινά από πολύ μικρή ηλικία ένα παιδί που μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον υποστηρικτικό, με γονείς που έχουν διάφορα ενδιαφέροντα, διαβάζουν βιβλία, ασχολούνται με τη μουσική, κουβεντιάζουν με τα παιδιά και ασχολούνται μαζί τους, δημιουργούν μια καλή βάση για τις επιδόσεις του στο σχολείο. Υπογράμμισε ότι δεν μετρά το πόσος χρόνος αφιερώνουν οι γονείς στα παιδιά τους αλλά πόσο παραγωγικός και ουσιαστικός είναι, πόσο συντελεί στην οικοδόμηση μιας υγιούς προσωπικότητας για να πατήσει το παιδί γερά στα πόδια του και να βάλει στόχους για το μέλλον του.
Σημείωσε ωστόσο ότι πολλές φορές οι γονείς τρέφουν πολύ υψηλές προσδοκίες για το παιδί τους, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι έχει κάποιες αδυναμίες σε κάποιους τομείς και το πιέζουν πάρα πολύ να διαβάσει και να έχει καλές επιδόσεις στο σχολείο, πράγμα που φέρνει αρνητικό αποτέλεσμα κι αντί να προχωρά το παιδί μένει πίσω, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου χάνεται η διαπροσωπική σχέση μεταξύ δασκάλου –μαθητή, γιατί ο καθηγητής είναι περισσότερο επικεντρωμένος στην ύλη και χάνει κάποια πράγματα στην επαφή του με τον μαθητή.
Στις κατηγορίες των μαθησιακών δυσκολιών αναφέρθηκε η Ειδική εκπαιδευτικός του ΚΕΔΔΥ, Βασιλική Γιαννούλη, ξεκαθαρίζοντας τις διαφορές μεταξύ δυσλεξίας, διάσπασης προσοχής κλπ. και αναφέρθηκε σε πρακτικές που μπορούν να ακολουθήσουν εκπαιδευτικοί και γονείς για να τα βοηθήσουν. Ανέφερε για παράδειγμα ότι σε ένα παιδί με διάσπαση προσοχής καλό είναι ο γονιός να θέτει όρια για το πόσο χρόνο θα αφιερώνει στο διάβασμα και στα συχνά διαλείμματα που πρέπει να κάνει για να μπορεί να επιστρέφει στα μαθήματά του με περισσότερη συγκέντρωση.
Ο Κοινωνικός Λειτουργός του ΚΕΔΔΥ, Στέλιος Τσιάγιας, αναφέρθηκε στο ρόλο του ΚΕΔΔΥ, σκοπός του οποίου είναι η υποστήριξη των μαθητών με μαθησιακά προβλήματα και την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα και πρόσθεσε ότι είναι στελεχωμένο με ειδικό επιστημονικό προσωπικό και εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η προϊσταμένη του ΚΕΔΔΥ Κοζάνης στα έξι χρόνια λειτουργίας του (γνωστό ως ΚΔΑΥ τα προηγούμενα χρόνια) έχουν απευθυνθεί γύρω στα 1600 παιδιά. Τα 800 από αυτά ήταν παιδιά με προβλήματα στη μάθηση, ένα μικρό ποσοστό είναι παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία) και τα υπόλοιπα είναι παιδιά με προβλήματα νοημοσύνης, διάφορα σύνδρομα, κινητικές αναπηρίες, προβλήματα όρασης, ακοής και προβλήματα λόγου, τα περισσότερα από τα οποία αντιμετωπίζονται σε τάξεις ένταξης στα σχολεία.
Ρόη ΒΑΣΒΑΤΕΚΗ