Κάρλος ο ΧΙ της Σουηδίας, Άλμπερτ Άινσταιν, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Τόμας Έντισον, Χανς Κρίστιαν Άντερσον, Γούντρο Γουίλσον πρόεδρος των ΗΠΑ, Χάρβευ Κάσιν διάσημος νευτοχειρούργος κι εκατομμύρια άλλοι γνωστοί ή άγνωστοι συμπληρώνουν με τα ονόματα τους τον παγκόσμιο κατάλογο των δυσλεξικών.
Η δυσλεξία είναι με απλά λόγια μία απροσδόκητη αποτυχία ή πολύ χαμηλή επίδοση στην ανάγνωση και την γραφή, που δεν δικαιολογεί η ηλικία, οι εκπαιδευτικές ευκαιρίες, και το νοητικό επίπεδο του παιδιού. Για τα παιδιά που βρίσκονατι σε αυτήν την κατάσταση η φτωχή επίδοση δεν είναι γενικό χαρακτηριστικό, αλλά συμβαίνει βασικά και για τους περισσότερους, στην κωδικοποιημένη γλώσσα.
Δεν πρέπει να συγχέεται το δυσλεκτικό με το ειδικό παιδί που παρουσιάζει στοιχεία δυσλεξικά. Το δεύτερο μπορεί να έχει νοητική καθυστέρηση, αισθητηριακές βλάβες(κωφό, βαρήκοο, τυφλό), πολιτισμική αποστέρηση, εγκεφαική βλάβη, συναισθηματικές διαταραχές αλλά δεν είναι δυσλεκτικό.
Ο δυσλεκτικός μαθητής :
- Έχει νοημοσύνη φυσιολογική μέχρι πολύ υψηλή που χαρακτηρίζει όλες τις πλευρές της καθημερινής του ζωής.
- Η συμπεριφορά του στο σχολείο και στο σπίτι δείχνει ότι είναι πολύ πιο έξυπνος απ’ότι φανερώνουν οι σχολικές του επιδόσεις.
- Είναι το «παρεξηγημένο» παιδί που χαρακτηρίζεται συχνά σαν οκνηρό,κουτό, τεμπέλικο, ανυπάκουο κι αδιάφορο για σχολική μάθηση.
- Είναι ο μαθητής που απογοητεύει και προβληματίζει τον δάσκαλο του, τον καθηγητή, τον γονέα, τον εαυτό του τον ίδιο.
Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα δυσλεξίας που μπορεί να παρουσιάσει το δυσλεκτικό άτομο στην παιδική του ηλικία εντοπίζονται στους εξής τομείς :
- Προφορικός λόγος : δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες ή πολύπλοκες προτάσεις ή λέξεις.
- Χωροχρονικός προσανατολισμός : έχει δυσκολίες στην εκτέλεση έργων που προυποθέτουν προσανατολισμό στον χώρο ή στον χρόνο.
- Μνήμη-μνήμη ακολουθιών : δυσκολεύεται να θυμηθεί και συνεπώς να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών, να πει με την σειρά τους μήνες, τις μέρες, κλπ.
- Ανάγνωση-γραφή : παραλείπει ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις, πηδάει σειρές. Συγχέει λέξεις που μοίαζουν οπτικά ή ακουστικά (δένω-μένω). Παρουσιάζει καθρεφτική ανάγνωση ή αντιγραφή. Δυσκολεύεται στην σωστή χρήση σημείων στίξης. Τα γραπτά του είναι ακατάστατα και δυσανάγνωστα.
Έχει διεθνώς υποστηριχτεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό των δυσλεκτικών έχει τη νοημοσύνη, την ικανότητα και τον ενθουσιασμό να προοδεύσει σχολικά αν αντιμετωπιστεί με το σωστό τρόπο. Κι οπωσδήποτε, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον ειδικό, από το να δει τους κόπους του να ανταμείβονται, παρακολουθώντας την σχολική πρόοδο του δυσλεκτικού μαθητή του, την σχολική και κοινωνική του ενσωμάτωση και την επιτυχή ένταξή του στην παραγωγική διαδικασία και την ενεργό ζωή του ενήλικα.
Γράφει: Κουτμάνογλου Βασιλική
Λογοθεραπεύτρια
Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων-Λογοθεραπευτών Ελλάδος