“Ό,τι ωραίο κι υψηλό εγέννησε η Δύση
Καρδία είχε Έλληνα,
είναι δική μας κτίση”.
Αχιλλέας Παράσχος
Ανέκαθεν οι έλληνες πραγματοποίησαν θριάμβους και κέρδισαν την αθανασία και την δόξα με την πολεμική αρετή τους, αλλά και με την καλλιέργεια των γραμμάτων και των καλών τεχνών. Έτσι απέβησαν οι αιώνιοι και αναμφισβήτητοι διδάσκαλοι του καλού, του αγαθού και του αληθινού.
Ο Ελληνισμός σημαίνει υψηλή και τέλεια ανθρώπινη διανόηση, η οποία ημερώνει τους ανθρώπους σε μεγάλο βαθμό προς τον οποίο οι Νεοέλληνες πρέπει να αποβλέπουν.
Επίσης δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η Χριστιανική θρησκεία αποτελεί για τους προηγμένους λαούς το κυριότερο μέσο μόρφωσης για μας τους σύγχρονους έλληνες, αποτελεί ανεκτίμητο σέβασμα, γιατί με τα Ελληνοχριστιανικά γράμματα απετέλεσαν την κιβωτό, εντός της οποίας το έθνος μας διεσώθηκε κατά τον κατακλυσμό των ιστορικών της περιπετειών.
Πράγματι ο Ελληνισμός με την μακραίωνη ιστορία του, νεύρωσε την αλήθεια, ότι εκείνα τα Έθνη προκόβουν και μεγαλουργούν όσα σέβονται το Θείο, την παράδοση, το δίκαιο, την αρετή, την παιδεία, την ανδρεία, την ελευθερία. Αναμφίβολα βάση του μακραίωνα βίου της φυλής μας υπήρξε πάντοτε η πίστη και η ευσέβεια προς το Θεό και μάλιστα η Θεσσέβεια και η παράδοση αποτελούν πατροπαράδοτα γνωρίσματα της φυλής μας και αποκαλύπτουν ωριμότητα συναισθήματος και στοχασμού.
Στην αρχαία Ελλάδα και μάλιστα στον 5ο και 4ο π.Χ. αιώνα, γίνεται λόγος περι της πρώτης αιτίας του κόσμου και πραγματικά Θεόπνευστοι άνδρες συλλαμβάνουν την ιδέα και ερμηνεύουν το μυστήριο της γένεσης του παντός. Έτσι ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης μίλησαν για το υπέρτατο όν, τον Παντοδύναμο και πανταχού παρόντος Θεό.
Επίσης ο πολύπλευρος Θαλής έθεσε πρώτος το κοσμολογικό πρόβλημα και μίλησε για την αθανασία της ψυχής και υποστήριξε άπαντα στον κόσμο είναι πλήρη Θεού. Επομένως οι υπέροχοι αυτοί άντρες της Ελληνικής αρχαιότητας δυάνισαν την οδό προς αναζήτηση της αλήθειας και έγιναν αποδεκτοί από όλους ως μεγάλοι διδάσκαλοι που προπαρασκεύασαν με τα διδάγματά τους το έδαφος για το Χριστιανισμό. Κατόπιν αυτού με τη γνώση του Θείου, η φλόγα και η λάμψη της αλήθειας ξεπήδησαν από το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, οι οποίοι δημιούργησαν τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό.
Ο Σπυρίδωνας Μαρινάτος έλεγε ότι η Ελλάς είναι το αρχαιότερο και το πιο ιστορικό έθνος της Ευρωπαϊκής Ηπείρου και όταν αναγνώσθηκε η Μυκηναϊκή γραφή αποδείχτηκε η γραπτή παρουσία της Ελληνικής γλώσσας πριν από 3.500 χρόνια. Ό Λεωνίδας Φιλιππίδης έλεγε: εμείς οι έλληνες έχουμε μια αστείρευτη πηγή νεότητας και πλούτου. Τον πολιτισμό μας.
Αποδεικνύεται περίτρανα ότι είμαστε αυτόχθονες και όχι επυλίδες στη χώρα αυτή του φωτός και όπως πληροφορεί ο Αριστοτέλης Γραικία, δηλαδή χώρα παμπάλαια. Είμαστε τα φωτοφόρα παιδιά της φωτισμένης τούτης χώρας που η αφετηρία του πολιτισμού μας ανάγεται πιθανόν Ιλλυροειπηρωτικό ή Δωδωναίο χώρο όπου διασώζοντια ευρήματα του παμπάλαιου πρωτοελληνικού πολιτισμού που ακτινοβόλησε στο μεσογειακό και στον ασιατικό χώρο. Επίσης η υπερχιλιετής Βυζαντινή αυτοκρατορία μας ήτοι η αυτοκρατορία της Ρωμιοσύνης, με τον Ελληνορθόδοξο πολιτισμό της με κέντρο τη Βασιλίδα των πόλεων την Κων/πολη, οφείλει αναμφισβήτητα τη δόξα της στην ευλογημένη από τη Θεία πρόνοια σύζευξη των δύο πολιτισμών ήτοι του κλασσικού πνεύματος της αρχαιότητας, με τη θρησκεία του Θεανθρώπου που απετέλεσε έτσι το απαραίτητο αλλά και αναμενόμενο συμπλήρωμα του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού.
Ο ανθρώπινος και ο θείος πολιτισμός ήτοι ο Ελληνικός και ο Χριστιανικός αποτέλεσαν τον Ελληνοχριστιανικό πολιτισμό, του οποίου οι επι μέρους αξίες πολιτιστικές και πολιτισμικές συγκλίνουν στον ενιαίο σκοπό, στην ηθική και πνευματική αξιοπρέπεια, την εξύψωση και την τελείωση του ανθρώπου.
Ο Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός έγινε στύλος και εδραίωμα του πολιτισμού της δύσης, όπως τραγούδησε ο ποιητής Αχιλλέας Παράσχος:
΄΄Ό,τι ωραίο και υψηλό εγέννησε η Δύση
Καρδιά είχε Έλληνα, είναι δική μας κτίση΄΄.
Ώστε τα Ελληνοχριστιανικά γράμματα αποτέλεσαν τους φορείς της νέας διδασκαλίας του Χριστού καθώς και την ψυχή του Ελληνισμού και η πρωτεύουσα του Κων/νου η Κων/πολη έγινε όχι μόνο η Μητρόπολη του γένους των Ελλήνων αλλά και η νέα εστία του Ελληνοχριστιανικού κόσμου, ως και η υπέροχη εθνοποιός δύναμη του σύγχρονου Ελληνισμού.
Μέλημα λοιπόν πρώτιστο και κατεπείγον θέμα και εθνικής προτεραιότητας θέμα για το σύγχρονο Ελληνισμό, είναι η έκδοση των κυριοτέρων αρχαίων κειμένων, των κειμένων της ιεράς σοφίας των Βυζαντινών Πατέρων καθώς και των κειμένων των διδασκάλων του γένους, ώστε να μελετηθούν και να αφομοιωθούν από όσο το δυνατό μεγαλύτερη μερίδα του κοινωνικού συνόλου του λαού μας, αλλά και των λαών της υφηλίου.
Μήπως η Παλιγγενεσία της παιδείας με πλήρη ελληνοχριστιανική έννοια, θα ήταν σήμερα η αρμόζουσα λύση της μεγάλης ιδέας του Ελληνισμού, επαναλαμβάνοντας την πεποίθηση ότι οι λαοί επιζούν, όσο τα ιδεώδη στα οποία ανεπιφύλακτα πιστεύουν και τα οποία υπηρετούν πιστά είναι έτοιμοι πάντοτε να αυτοθυσιάζονται.
Προς τη χρυσή ελπίδα του Έθνους μας τη νεότητα υπενθυμίζω, το Ελληνοχριστιανικό πολιτισμό, η οποία δεν πρέπει να ξεχνά ότι η Χριστιανική πίστη και η Ελληνοορθόδοξη παιδεία πρέπει να παραμείνουν πάντοτε η σωστική τροχιά γύρω από τις οποίες θα περιστρέφεται η διάπλασή τους σε καλές κι αγαθές ολοκληρωμένες προσωπικότητες.
Πάντως οι Πανέλληνες ως μέρος των λαών της Ευρώπης έχουμε ιερό χρέος να υπερασπίζουμε και να διδάσκουμε τα κοινά ιδεώδη του Ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, με τον οποίο πνευματικά, πολιτιστικά και πολιτισμικά μορφώθηκε η υφήλιος.
Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι το 1776 η κακότυχη αρνητική ψήφος ενός εκ των στυλοβατών της Διακηρύξεως των Η.Π.Α, η ελληνική γλώσσα, θα ήταν η επίσημος γλώσσα των νεοσυγκροτούμενων τότε Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ