Περίπου 500 είναι τα σχολεία ανά την επικράτεια που τελούν υπό κατάληψη, ως ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στο νέο σύστημα που εισάγει ο υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος.
Οι μαθητές διαμαρτύρονται για την Τράπεζα Θεμάτων, το σύστημα των εξετάσεων στο Λύκειο, αλλά και τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην Παιδεία
Από την πλευρά της η ηγεσία του υπουργείου έχει τονίσει ότι σε περίπτωση που οι καταλήψεις διαρκέσουν περισσότερο από τρεις ημέρες, οι διδακτικές ώρες που θα χαθούν θα οδηγήσουν σε επιμήκυνση του διδακτικού έτους, ενώ δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο εισαγγελικής και αστυνομικής παρέμβασης.
Χθες, Δευτέρα, ο υπουργός Παιδείας κ. Ανδρέας Λοβέρδος έκανε λόγο στη Βουλή για περίπου 500 σχολεία σε όλη τη χώρα που τελούν υπό κατάληψη, ενώ «έδειξε» τον νόμο που προβλέπει αναπλήρωση «χαμένων» διδακτικών με περικοπή εκδρομών και μαθήματα στις αργίες, ακόμη και τα Σάββατα.
Οι περισσότερες καταλήψεις σχολείων παρουσιάζονται στη Δυτική Ελλάδα, όπως Αχαΐα, Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία και Πάτρα, αλλά και στην Κρήτη (Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Λασίθι). Χθες, μάλιστα, έγινε κινητοποίηση μαθητών προς τη Βουλή.
Ο υπουργός Παιδείας εξέφρασε την ανησυχία του ότι ο αριθμός των υπό κατάληψη σχολείων μπορεί να αυξηθεί και αναρωτήθηκε: «Τι θα γίνει με τα μαθήματα, αν οι καταλήψεις συνεχιστούν ως τις 17 Νοεμβρίου;» «Αυτό θα είναι μεγάλο πρόβλημα. Δεν μπορεί να μείνει έτσι», πρόσθεσε.
Μεταξύ των αιτημάτων που έχουν θέσει οι μαθητές, είναι να καθορίζεται η Τράπεζα Θεμάτων των εξετάσεων στα λύκεια από κάθε καθηγητή ξεχωριστά, ανάλογα με την ύλη που έχει διδάξει, να δοθούν περισσότερες ώρες κατεύθυνσης στη Β΄ Λυκείου και να προστεθούν τα μαθήματα της Χημείας και των Λατινικών στις κατευθύνσεις και οι τελικοί βαθμοί των μαθημάτων γενικής παιδείας του κάθε μαθητή να μην προσμετρούνται στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Αγώνας μέσω… Facebook
Για τα προαναφερθέντα έγινε χθες συγκέντρωση και πορεία μαθητών από τα Προπύλαια, με κατεύθυνση τη Βουλή. Την πορεία μάλιστα διοργάνωσαν οι ίδιοι οι μαθητές μέσω του Facebook με το σύνθημα: «Διαδώστε το, όλοι μαζί μπορούμε, δεν πρέπει να τους αφήσουμε να παίζουν με το μέλλον μας, να μας κάνουν πειραματόζωα και μηχανές αποστήθισης».
Στη σελίδα τους στο Facebook, οι μαθητές έχουν αναρτήσει λίστα με τα σχολεία που συμμετέχουν στην κινητοποίηση, καθώς και κείμενα με τα οποία εξηγούν τις θέσεις τους.
«Σας μιλάμε εμείς, τα παιδιά σας, οι πλέον σκληρά εργαζόμενοι. Δεν παραπονιόμαστε γι’ αυτό. Δεν μας κουράζει η εκπαίδευση. Τη θέλουμε, τη χρειαζόμαστε. Ζητάμε τη μόρφωση για να γίνουμε πολίτες, χρήσιμοι στον εαυτό μας και στην κοινωνία» αναφέρεται σε επιστολή που έγραψαν τα μέλη του 15μελούς του 3ου Λυκείου Άρτας.
«Όμως η πολιτεία αντί να μας βοηθήσει, βάζει εμπόδια και τρικλοποδιές. Ίσως να μη μας θέλει όλους μορφωμένους. Έρχεται το νέο σύστημα του λυκείου με την τράπεζα θεμάτων. Το σύστημα αυτό κάθε άλλο παρά αναπτύσσει την κριτική σκέψη μας, ο οποίος θα πρέπει να είναι ο βασικός στόχος του σχολείου» αναφέρεται στο ίδιο κείμενο.
«Αυτή η κατάληψη, δεν γίνεται λόγω της τεμπελιάς των μαθητών. Γίνεται με στόχο την βελτίωση της εκπαίδευσης και όχι την διακοπή της» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε κείμενο που ανάρτησαν οι μαθητές Λυκείου της περιφέρειας.
Τι ορίζει το προεδρικό διάταγμα
Το Προεδρικό Διάταγμα, για την αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών λόγω καταλήψεων ορίζει τα εξής:
Σε περίπτωση που η λειτουργία σχολικής μονάδας διακόπτεται λόγω κατάληψης για περισσότερες από τρεις εργάσιμες ημέρες, το διδακτικό έτος στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα παρατείνεται για όσες ημέρες διήρκεσε η κατάληψη πέραν των τριών εργάσιμων ημερών.
Η διακοπή της διδασκαλίας των μαθημάτων ή και των εξετάσεων καθώς και η χρονική της διάρκεια διαπιστώνεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης
Με την ίδια απόφαση, η οποία επικυρώνεται από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, παρατείνεται αναλόγως και η διάρκεια του διδακτικού έτους και ορίζεται ο χρόνος λήξης του.
Οι απώλειες διδακτικών ωρών, που προκύπτουν από τη διακοπή της διδασκαλίας των μαθημάτων λόγω κατάληψης για χρονικό διάστημα έως και τρεις εργάσιμες ημέρες, αναπληρώνονται κατά το χρονικό διάστημα των διακοπών του Πάσχα.
Συλλαλητήρια και καταλήψεις σε όλη την Ελλάδα
Στο κύμα καταλήψεων συμμετέχουν σχολεία από την Αττική, τη Θεσσαλονίκη, την Ήπειρο, την Τρίπολη, το Ρέθυμνο, τα Χανιά και το Ηράκλειο.
Ηδη πραγματοποιούνται μαθητικά συλλαλητήρια, ενώ στη σελίδα τους στο facebook, οι μαθητές έχουν αναρτήσει λίστα με τα σχολεία που συμμετέχουν στην κινητοποίηση, καθώς και κείμενα με τα οποία εξηγούν τις θέσεις τους.
Στην Αττική εκτιμάται ότι υπό κατάληψη τελούν περίπου 100 σχολεία. Οι μαθητές των υπό κατάληψη σχολείων πραγματοποίησαν συλλαλητήριο στα Προπύλαια και ακολούθησε πορεία προς την Βουλή. Ανάλογη μαθητική πορεία πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Σε καταλήψεις προχώρησαν το πρωί της Δευτέρας οι μαθητές σε 39 σχολεία της Ηπείρου, με αποφάσεις των συντονιστικών τους οργάνων. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Περιφερειακής Εκπαίδευσης Ηπείρου, το μεγαλύτερο ποσοστό των υπό κατάληψη σχολείων, απαντάται στην Άρτα.
Στην Πρέβεζα, υπό κατάληψη βρίσκονται 12 από τα 25 σχολεία, ανάμεσά τους, το ΓΕΛ Λούρου, το ΓΕΛ Φιλιππιάδας, το ΕΠΑΛ Φιλιππιάδας, το Γυμνάσιο Πάργας και το ΓΕΛ Πάργας καθώς και το Μουσικό Σχολείο Πρέβεζας.
Στη Θεσπρωτία, μαθητικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις γίνονται στα 8 από τα 22 σχολεία, ενώ για τον νομό Ιωαννίνων, που έχει 75 Γυμνάσια και Λύκεια, λουκέτο μπήκε μόνο στο ΓΕΛ της Κόνιτσας.
Υπό κατάληψη βρίσκεται το γενικό λύκειο και το ΕΠΑΛ Μεγαλόπολης στην Αρκαδία, ενώ στην Αργολίδα οι μαθητές αποφάσισαν αποχή.
Υπό κατάληψη τελούν περισσότερα από 70 σχολεία σε Ηράκλειο και στα Χανιά.