Το ΙΝΚΑ εφιστά την προσοχή των καταναλωτών έτσι ώστε να αξιοποιήσουν καλύτερα την περίοδο των εκπτώσεων και χωρίς προβλήματα.
Όμως πολύ περισσότερα παράπονα καταγράφονται πάντοτε για τις πιστωτικές κάρτες μέσω των οποίων τουλάχιστον το 71% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του και στις εκπτώσεις.
Η άκριτη προσφυγή σε σύγχρονες μορφές δανεισμού μας, η χωρίς προηγουμένως προσεχτική σκέψη χρήση των σύγχρονων μορφών δανεισμού, μας οδηγεί σε περιπέτειες.
Γι αυτό το ΙΝΚΑ υπενθυμίζει ότι;
1. Οι αγορές πρέπει να γίνονται με προγραμματισμό που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές
ανάγκες των καταναλωτών και της οικογένειας και όχι τις κάθε λογής ‘μοναδικές ευκαιρίες’
και τα ‘τελευταία κομμάτια’ που θα πρέπει προλάβουμε ή τις ‘εκπληκτικές τιμές’ και τις
‘μεγάλες εκπτώσεις’ που δεν θα πρέπει να χάσουμε. Δεν αγοράζουμε για να αγοράσουμε.
2. Ο προγραμματισμός των αγορών εξασφαλίζει ότι αγοράζουμε αυτό που χρειαζόμαστε πραγματικά και στις καλύτερες τιμές. Ο προγραμματισμός πρέπει να γίνεται:
* στο ήρεμο περιβάλλον του σπιτιού και όχι στον ‘ατμό’ της αγοράς.
* να βασίζεται σε σχολαστική έρευνα και
* να μην ανατρέπεται ο προγραμματισμός από ‘γιορτερό’ περιβάλλον της αγοράς.
3. Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να επηρεάζονται από τα ποσοστά (%) των εκπτώσεων στις
προθήκες των καταστημάτων ή από την έκπτωση σε ένα συγκεκριμένο προϊόν. Οι εκπτώσεις
διαφέρουν από είδος σε είδος και οπό ποιότητα σε ποιότητα ακόμα και μέσα στο ίδιο
κατάστημα. Αποφεύγετε τις γενικές εντυπώσεις γιατί πολλά καταστήματα
χρησιμοποιούν στην διαφήμιση και στις βιτρίνες κάποιο ή κάποια είδη για ‘κράχτη’.
4. Εφιστούμε την προσοχή των καταναλωτών στο ότι η περίοδος των εκπτώσεων μπορεί να
τους είναι χρήσιμη στα είδη τα οποία επηρεάζονται από την εποχικότητα και την μόδα,
δηλαδή στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
5. Αντίθετα στις οικιακές συσκευές και εξοπλισμό, τα οπτικοακουστικά μέσα, τα έπιπλα και τα λοιπά διαρκή προϊόντα, η περίοδος των εκπτώσεων δεν είναι αναγκαστικά η καλύτερη εποχή για
τις αγορές μας. Οι τιμές αυτών των προϊόντων μεταβάλλονται σε όλη την διάρκεια του
χρόνου με άλλα κριτήρια (συναλλαγματικές διακυμάνσεις, έκδοση νέου μοντέλου ταμιακή ρευστότητα της αγοράς κλπ) τόσο που είναι πιθανόν κατά την περίοδο των εκπτώσεων να είναι σχετικά ανεβασμένες. Επίσης, γι’ αυτές τις αγορές η ηρεμία μιας ήσυχης αγοραστικής περιόδου (δηλαδή εκτός των περιόδων των εκπτώσεων) μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να διεκδικήσει ‘έκπτωση’ ανάλογη με τον τρόπο πληρωμής, και τη ‘διαπραγματευτικότητά του’, το αμέσως προηγούμενο η άλλο μοντέλο.
6. Οι καταναλωτές να διαμαρτύρονται με έμφαση και να καταγγέλλουν κάθε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή κυκλοφορίας ελαττωματικών προϊόντων κατά την περίοδο αυτή.
Τι πρέπει να ξέρετε επίσης νια τις εκπτώσεις
Τα τελευταία χρόνια από το 2000 και μετά η αγορά προτείνειστούς καταναλωτές να μην αναλογίζουμε το Ευρώ προς το ισότιμο σε δραχμές όπως σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρώπης κάνουν και τα μαγαζιά και οι καταναλωτές
Θυμίζουμε πώς το 1970 μια ΧΡΥΣΗ ΛΙΡΑ είχε 366 δραχ.και το Ευρώ τώρα έχει 400 δρχ. Το νού σας λοιπόν στο ΧΡΥΣΟ ΕΥΡΩ πού το δίνεται και τι παίρνετε. ΤΟ ΝΟΥ ΜΑΣ ΛΟΙΠΟΝ ΣΤΟ ΧΡΥΣΟ ΕΥΡΩ και εμείς οι καταναλωτές όπως κάνει και η αγορά πού το μαζεύει
Τα εμπορικά καταστήματα θα μπορούν φέτος να διαθέτουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές από τις 15 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου 2008.
Οι έμποροι, Θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να μην οδηγηθούν σε πρακτικές οι οποίες μπορούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές.
Πρακτικές όπως:
* Η απόκρυψη αποθεμάτων.
* Η πώληση μικρής ποσότητας αποθεμάτων κατά την διάρκεια των εκπτώσεων.
* Η διάθεση στην κατανάλωση ειδών β’ διαλογής χωρίς ανάλογη σήμανση ή που έχουν αγοραστεί ειδικά για την περίοδο των εκπτώσεων.
* Η αναγραφή τιμών “προ εκπτώσεως” που να είναι υψηλότερες των πραγματικών.
* Η ανάρτηση πινακίδων με κυμαινόμενα ποσοστά δηλαδή ‘Εκπτώσεις 10% – 20% – 30%’.
Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων της υπουργικής απόφασης προβλέπεται η επιβολή προστίμου, το οποίο μπορεί να φθάσει έως και το 0,5% του ετήσιου ακαθόριστου τζίρου της περυσινής χρήσης του παραβάτη εμπόρου, με καταγγελία στο τηλ. 1520.
Κατά την απόφαση επιβάλλεται;
1. η αναγραφή και των 2 τιμών, προ και μετά την έκπτωση, σε όλα τα πωλούμενα είδη, ή,
2. η αναγραφή σε πινακίδα του ποσοστού της έκπτωσης για σαφώς καθορισμένες κατηγορίες
ομοίων προϊόντων, με την προϋπόθεση της αναγραφής της αρχικής τιμής κάθε είδους,
Επίσης, απαγορεύονται οι προσφορές 20 ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, καθώς και η με οποιονδήποτε τρόπο παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού με εκπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
* Προγραμματίστε τις αγορές σας: Σκεφτείτε καλά τι ανάγκες έχετε πριν βγείτε για ψώνια
και μη δημιουργείτε τεχνητές ανάγκες για την χαρά της κατανάλωσης, αγορές δηλαδή που καταλήγουν στην χωματερή.
* Να είστε επιφυλακτικοί στις μεγάλες εκπτώσεις: Εξετάστε την ποιότητα των προϊόντων, την προέλευση τους και κυρίως βεβαιωθείτε άτι η αναφερόμενη πριν από την έκπτωση τιμή είναι πραγματικά αυτή που ίσχυε.
* Μην αγοράζετε πράγματα μόνο και μόνο επειδή είναι φθηνά: Αν αγοράζετε με αυτή την λογική τότε κάνετε περιττές αγορές και δεν κερδίζετε απολύτως τίποτε.
* Μην ξεκινάτε με μια διαφήμιση στο κεφάλι: Η πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται
ποτέ στην ωραιοποιημένη εικόνα που προβάλλει η διαφήμιση.
* Αποφύγετε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής: Οι γυναίκες ας αποφεύγουν να φοράνε
πολλά χρυσαφικά και η τσάντα τους να κλείνει με φερμουάρ. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο
υπάρχουν και μερικοί που σκοπεύουν να ελαφρύνουν το πορτοφόλι σας και ενδεχομένως
να κάνουν τις αγορές τους με τα δικά σας χρήματα.
* Αγοράζετε εποχιακά είδη ή είδη μόδας: Μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία να
αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα πλυντήριο σε καλή τιμή. Αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλές
τιμές σε ρούχα, μάλλινα, χειμερινά κοστούμια, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.
* Αν σας πουλήσουν ελαττωματικό προϊόν χωρίς να το πούν, να το επιστρέψετε αμέσως και να το αντικαταστήσετε με άλλο ή να πάρετε πίσω τα χρήματα σας: Οι δικαιολογίες του
τύπου ‘είναι προσφορά’ ή ότι στις εκπτώσεις ‘δεν γίνονται δεκτές επιστροφές’ δεν ισχύουν για τα ελαττωματικά προϊόντα. Οι εκπτώσεις δεν γίνονται για να πουλήσουν οι έμποροι ελαττωματικά προϊόντα αλλά τα κανονικά σε μειωμένες τιμές και τα τυχόν ελαττωματικά με ανάλογη ένδειξη.
* Πάρτε μαζί σας και ένα δεύτερο άτομο: Κάποιο άτομο που να λέει ήρεμα τη γνώμη του
και να μην αγχώνεται στη διαδικασία της κατανάλωσης.
Προσοχή! Να ζητάτε πάντα, για όλες τις αγορές σας αποδείξεις, τόσο για τη δυνατότητα αντικατάστασης του προϊόντος που αγοράζετε, όσο και για την σωστή λειτουργία της αγοράς, για την οποία σημαντικό μέρος της ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές. Αν στον δρόμο, σας γίνει έλεγχος από τα αρμόδια όργανο και δεν έχετε την απόδειξη έστω και για ένα κιλό φρούτα, το πρόστιμο είναι μεγάλο.
Γι αυτό λοιπόν προσοχή!! ΣΤΟ ΧΡΥΣΟ ΕΥΡΩ ΜΑΣ-ΟΧΙ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ