ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Την άποψη ότι ο στόχος της εμπορικής κίνησης κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων δεν επετεύχθη, διατυπώνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), καθώς ο στόχος που είχαν οι έμποροι της λιανικής να διατηρήσουν κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων τα επίπεδα του περσινού τζίρου, δεν είχε θετικό αποτέλεσμα, αφού μεσοσταθμικά η μείωση κυμάνθηκε στο -19%, επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία.
Με βάση μάλιστα τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους ολόκληρης της Επικράτειας, η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2013 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος), κυμαίνεται στα επίπεδα περίπου του 20% (19,2%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο εκτιμώμενος τζίρος για την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί σε ένα επίπεδο χαμηλότερο των 5 δις ευρώ, περίπου στα 4,7 δις.
Ειδικότερα, η έρευνα καταγράφει μείωση της αγοραστικής κίνησης σε 70 πόλεις της χώρας μας στις χειμερινές εκπτώσεις το 2014 σε σύγκριση με το 2013. Η μείωση της αγοραστικής κίνησης σε πέντε μεγάλες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας έχει ως εξής:
Το ποσοστό μείωσης στην πόλη της Κοζάνης κυμάνθηκε από -11% έως -20%.
Στα ίδια επίπεδα κινήθηκε το ποσοστό μείωσης και στην Πτολεμαΐδα, όπως και στην Καστοριά, ενώ στη Φλώρινα το ποσοστό μείωσης είναι μεγαλύτερο από -41%! Μονάχα στο Αμύνταιο δεν καταγράφεται ποσοστό μείωσης, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι η αγοραστική κίνηση κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Ακολουθεί η καταγραφή κάποιων σημαντικών διαπιστώσεων όπως και η εξέλιξη της μεταβολής του τζίρου κατά την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο από το 2008 έως και σήμερα και τα πορίσματα της έρευνας αναφορικά με τους συμμετέχοντες Εμπορικούς Συλλόγους και οι εκτιμήσεις για τη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης που κατεγράφη σε αυτούς:
* Μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και το 80%. Επίσης, υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «τώρα ακόμη πιο φθηνά» και «Δεύτερες εκπτώσεις».
* Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκαν σχετικά θετικά αποτελέσματα καταναλωτικής κίνησης.
* Κόπωση του καταναλωτή λόγω της διάρκειας των εκπτώσεων με αποτέλεσμα την εξανέμιση του ενδιαφέροντός του.
* Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.
Πίνακας 1: Εξέλιξη τζίρου σε καταστήματα λιανικής, κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων (Ιανουάριος – Φεβρουάριος) | |||||||||||
Σε απόλυτα ποσά | |||||||||||
(δις ευρώ) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 (πρόβλεψη) | ||||
8,83 | 8,65 | 9,24 | 7,61 | 6,47 | 5,5 | 4,68 | |||||
(%) Μεταβολές | |||||||||||
(Πηγή ΕΛ.ΣΤΑΤ) | 2009/2008 | 2010/2009 | 2011/2010 | 2012/2011 | 2013/2012 | 2014/2013 (πρόβλεψη) | |||||
-2,03% | 6,75% | -17,64% | -14,89% | -15,00% | -15,00% |
Μείωση του τζίρου στις χειμερινές εκπτώσεις καταγράφηκε και σε τηλεφωνική έρευνα που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Γρεβενών σε ενενήντα- δύο μέλη του για την εμπορική κίνηση την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων 2014 .
Δυσαρέσκεια δήλωσε η πλειοψηφία των καταστημάτων του Ν. Γρεβενών από την κίνηση της αγοράς κατά την διάρκεια των εκπτώσεων σε ποσοστό 74%, ενώ αντίθετα το 26% δήλωσαν απόλυτα ικανοποιημένοι στην ίδια ερώτηση.
Μείωση στο τζίρο τους σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο παρατήρησαν οι περισσότεροι επιχειρηματίες σε ποσοστό 53%, ενώ στα ίδια επίπεδα παρέμεινε το 32% και μόλις το 5% διαπίστωσε αύξηση του τζίρου του.
Τέλος, το 15% των καταστημάτων διαπίστωσε τουριστική κίνηση κατά την διάρκεια των εκπτώσεων, σε αντίθεση με το 85% που απάντησε αρνητικά.
«Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν για ακόμη μία φορά τη δεινή οικονομική κατάσταση που έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις των Γρεβενών και είναι ταυτόσημα με το γενικό κλίμα που επικρατεί στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλης της χώρας», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Γρεβενών, τονίζοντας ότι «χρέος της πολιτείας είναι με διαρθρωτικές παρεμβάσεις να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.»
Ρ.Β.