Λίγες ημέρες απομένουν πριν ολοκληρωθεί μία ακόμα σχολική περίοδος και φαίνεται ότι στο χώρο της Α’ Βάθμιας εκπαίδευσης στην Εορδαία, τα πράγματα δε θα μπορούσαν να είναι καλύτερα. Από την κουβέντα μας με τον Προϊστάμενο του γραφείου στην Πτολεμαΐδα καταλήξαμε στο ότι ο μηχανισμός από το ξεκίνημα της περιόδου δούλεψε στο ¨φουλ¨ με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχει και έργο αλλά και οι προοπτικές για ακόμα καλύτερες συνθήκες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι βάσεις, βέβαια, για να γίνει καλή δουλειά υπήρχαν καθώς όπως μας εξήγησε ο Προϊστάμενος του γραφείου κ Ιάκωβος Πολυχρονιάδης «ανέκαθεν το Γραφείο Α’ Εκπ/σης στην Πτολεμαΐδα λειτουργούσε χωρίς προβλήματα και οι Προϊστάμενοι έδιναν τον καλύτερο τους εαυτό αναβαθμίζοντας την λειτουργία των σχολείων, αλλά και την σχέση του Γραφείου με τους φορείς και την τοπική κοινωνία». Εδώ και 9 περίπου μήνες που ανέλαβε καθήκοντα ο κ. Πολυχρονιάδης προσπάθησε «τα σχολεία της περιφέρειας μου να συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα χωρίς προβλήματα, διαθέτοντας κάθε φορά το ανάλογο διδακτικό προσωπικό αλλά και κάθε άλλη βοήθεια που απαιτείται. Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στον τομέα των κτιριακών υποδομών ώστε τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία της περιφέρειας μας, να λειτουργούν σε σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις με τον αντίστοιχο υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Παράλληλα είχαμε και την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής των διευθυντών και των υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων από τα υπηρεσιακά συμβούλια των Διευθύνσεων που κατά κοινή ομολογία στηρίχθηκαν σε κριτήρια αντικειμενικά και αξιοκρατικά». Σε ό, τι έχει να κάνει με την ονοματοδοσία των σχολείων με ονόματα τοπικών ηρώων και ανθρώπων που συνέβαλαν στην καταξίωση του τόπου «οι προτάσεις των συλλόγων κάθε σχολικής μονάδας έχουν μεταβιβαστεί στην Περιφέρεια και ειδικότερα σε επιτροπή η οποία δημιουργήθηκε για τον έλεγχο των προτάσεων αυτών πριν από την τελική τους έγκριση από το ΥΠΕΠΘ. Επιπλέον φέτος, προτείναμε και πετύχαμε την προαγωγή και αναβάθμιση δυο σχολείων του Γραφείου από 2/θέσια σε 4/θέσια, προωθώντας έτσι στην πράξη την αναβάθμισης τους».
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς διοργανώθηκαν σεμινάρια επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών πάνω στα νέα διδακτικά εγχειρίδια αλλά και ημερίδες σε συνεργασία με το γραφείο του Προϊστάμενου Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης, το γραφείο των Σχολικών Συμβούλων της περιφέρειας υπό την αιγίδα του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπ/σης, «με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, ενώ αναδιαμορφώθηκαν οι τομείς των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων της πόλης όπου αυτό κρίθηκε απαραίτητο, εξαιτίας της λειτουργίας νέων νηπιαγωγείων από την καινούρια σχολική χρονιά, της υποχρεωτικής φοίτησης των νηπίων στα νηπιαγωγεία πριν την εγγραφή τους στα δημοτικά, αλλά και λόγω της αύξησης του αριθμού των μαθητών σε κάποιους τομείς».
Περαιτέρω, μαζί με τον Δήμο και τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις για την ημέρα του περιβάλλοντος, στις οποίες συμμετείχαν για δενδροφύτευση μαθητές από δημοτικά σχολεία της πόλης, έγινε εκδήλωση με την ευκαιρία των εγκαινίων του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής καθώς και διαγωνισμός μαθηματικών σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό τμήμα της Φλώρινας. Να αναφέρουμε ακόμα ότι σε συνεργασία με το Μποδοσάκειο Νοσοκομείο «βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ενημέρωσης των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων της περιοχής ευθύνης μας με θέμα την στοματική υγιεινή».
Κάτι αλλάζει
Δεν είναι μυστικό ότι όλα αυτά τα χρόνια διαπιστώνεται μια δυστοκία από την πλευρά του ΥΠΕΠΘ να οργανώσει έγκαιρα τις διαδικασίες που αφορούν τις μετακινήσεις των εκπ/κων (μεταθέσεις , αποσπάσεις, τοποθετήσεις, προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων), έτσι ώστε το διδακτικό έτος να ξεκινήσει χωρίς προβλήματα και ελλείψεις. Φέτος όμως, για πρώτη φορά στον προγραμματισμό που έγινε από το Υπουργείο Παιδείας και υλοποιείται από τις διευθύνσεις και τα γραφεία όλης της χώρας «οι διαδικασίες αυτές βρίσκονται, σε σχέση με τα παρελθόντα έτη, τουλάχιστον ενάμιση μήνα μπροστά. Έχει πραγματοποιηθεί επίσης η παραγγελία των σχολικών βιβλίων που απαιτούνται για τη νέα χρονιά και σύμφωνα με την ενημέρωση που έχω πολύ σύντομα θα βρίσκονται στις σχολικές μονάδες. Αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε πως για το επόμενο διδακτικό έτος όλα θα ξεκινήσουν ομαλά μέσα στα προβλεπόμενα χρονικά περιθώρια». Βέβαια τίποτα από όλα αυτά δεν έγινε με ένα μαγικό ραβδάκι «πιστεύω πως ότι πετύχαμε μέχρι τώρα σε μεγάλο βαθμό το οφείλουμε στην άριστη συνεργασία που είχαμε με τον περιφερειακό Διευθυντή, τον Διευθυντή Εκπ/σης τους Προισταμένους των Γραφείων, τους Διευθυντές και Προϊσταμένους των σχολικών μονάδων, τις Προϊστάμενες των Νηπιαγωγείων, τον Σύλλογο Εκπ/κων και τους Συλλόγους γονέων τους οποίους όλους και ευχαριστώ για την ανεκτίμητη προσφορά τους στον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης»
Κτιριακές υποδομές
Οι νέες κτιριακές εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν και λειτουργούν τα τελευταία χρόνια στην Εορδαία, τόσο σε επίπεδο δημοτικών σχολείων όσο και νηπιαγωγείων φαίνεται πως δεν είναι αρκετές ώστε να καλύψουν τις στεγαστικές ανάγκες παρά το ότι συνεχώς κατασκευάζονται και παραδίδονται προς χρήση νέα σχολεία και νηπιαγωγεία. Όπως όμως είπε μιλώντας στην εφημερίδα μας ο κ. Πολυχρονιάδης «ευελπιστούμε πως από την νέα χρονιά αν όλα εξελιχθούν ομαλά θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να παραλάβουμε και να εγκαινιάσουμε το 2ο Δημοτικό Σχολείο Μουρικίου καθώς και δυο νέα νηπιαγωγεία. Παρόλα αυτά οι λειτουργικές μας ανάγκες αυξάνονται καθημερινά με αποτέλεσμα να απαιτούνται νέες αίθουσες». Πρόθεση του γραφείου δεν ήταν άλλη από το «να προχωρήσουμε σε έναν προγραμματισμό έργων σχολικής στέγης που απαιτούνται να γίνουν στην περιφέρεια μας, λαμβάνοντας υπόψη μια αξιόλογη μελέτη του Συλλόγου Εκπ/κων Α/θμιας Εκπ/σης σχετικά με τις κτιριακές υποδομές». Οι πρώτες διαπιστώσεις, καθιστούσαν αναγκαία την άμεση μεταστέγαση των νηπιαγωγείων εκείνων που λειτουργούν σε ενοικιαζόμενους χώρους σε νέες κτιριακές εγκαταστάσεις, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη, πως το μεγαλύτερο στεγαστικό πρόβλημα λόγω της ταχύτατης ανοικοδόμησης προβλέπεται να δημιουργηθεί στο προσεχές μέλλον στον βόρειο τομέα της πόλης. «Αυτήν την στιγμή στην πόλη μας οκτώ από τα 19 Νηπιαγωγεία, χωρίς να συμπεριλάβουμε το ειδικό Νηπ/γειο, στεγάζονται σε ενοικιαζόμενους χώρους από τα οποία πέντε βρίσκονται στον βόρειο τομέα, ένα στην περιοχή του 1ου Δ.Σ και δυο στον νότιο τομέα». Όσον αφορά το σύνολο των δημοτικών σχολείων διαπιστώνεται η άμεση ανάγκη για μεταστέγαση του 10ου και του 5ου Δημοτικού σχολείου αντίστοιχα, αφού το πρώτο φιλοξενείται και το δεύτερο στεγάζεται σε προκατασκευασμένο κτιριακό συγκρότημα που είναι κατάλληλο περισσότερο για νηπιαγωγείο. Παράλληλα θέσαμε, σε συνεργασία με τον σχολικό σύμβουλο ειδικής αγωγής, και το θέμα της συστέγασης του ειδικού σχολείου και νηπιαγωγείου της πόλης με κάποιο κλασσικό σχολείο μιας και αυτό κρίνεται άκρως αναγκαίο από παιδαγωγικής πλευράς αφού σήμερα φιλοξενείται απομονωμένο στο συγκρότημα Βούλγαρη.
Αντιμετώπιση
των προβλημάτων
Σε ερώτηση για το ποιος είναι ο σχεδιασμός με τον οποίο γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα κτιριακά προβλήματα, ο Προϊστάμενος μας εξήγησε ότι «ο σχεδιασμός μας, λαμβάνει σοβαρά υπόψη αυτό που προαναφέραμε ότι δηλαδή το μεγαλύτερο πρόβλημα από πλευράς αύξησης του μαθητικού δυναμικού παρατηρείται στον βόρειο τομέα της πόλης. Εκεί θα πρέπει να κατασκευαστεί και το νέο 12/θέσιο ΔΣ που θα στεγάσει το 10ο 6/θεσιο ΔΣ μαζί με ένα πολυδύναμο νηπιαγωγείο το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει τρία από τα πέντε ενοικιαζόμενα Νηπιαγωγεία του βόρειου τομέα σε χώρο που μας παραχωρεί ο Δήμος Πτολεμαΐδας στην περιοχή Κέπτσε κοντά στο 11ο ΔΣ.. Με την μετακίνηση του 10ου ΔΣ στο νέο κτιριακό συγκρότημα η ανατολική πλευρά του 4ου ΔΣ που παρουσιάζει μια σχετική αυτονομία ακόμη και στον αύλειο χώρο της, μπορεί να στεγάσει τα άλλα δυο ενοικιαζόμενα νηπιαγωγεία του βόρειου τομέα αφού ένα μεγάλο μέρος του μαθητικού δυναμικού του 4ου ΔΣ θα μετακινηθεί προς το 10Ο ώστε η αποσυμφόρηση του 4ου ΔΣ να είναι πλέον ουσιαστική. Στον νότιο τομέα της πόλης η μεταστέγαση του 5ου ΔΣ γίνεται πραγματικότητα με την ανακοίνωση της κατασκευής του από τον Νομάρχη κ. Γιώργο Δακή. Αυτό οφείλεται τόσο στο προσωπικό ενδιαφέρον του ιδίου με τον οποίο είχαμε κατ΄ επανάληψη συνεχείς επαφές και διαρκή επικοινωνία αλλά και του Δημάρχου του κ. Γρηγόρη Τζιούμαρη του οποίου το ενδιαφέρον υπήρξε αμείωτο. Επιπλέον ο κ. Δήμαρχος Πτολεμαϊδας, στην τελευταία από τις συναντήσεις που είχαμε, μας παραχώρησε συγκεκριμένο οικόπεδο δίπλα από το νέο Μουσικό σχολείο, στην είσοδο της πόλης, για την άμεση ανέγερση από τον ΟΣΚ του 8/θέσιου αυτού σχολικού συγκροτήματος το οποίο θα συστεγάσει το 5ο ΔΣ . Οι κτιριακές εγκαταστάσεις του παλαιού 5ου ΔΣ μπορούν να φιλοξενήσουν τα δυο νηπιαγωγεία του νότιου τομέα που όπως προαναφέραμε στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτίρια. Στις άμεσες προθέσεις μας είναι να εντάξουμε προς μεταστέγαση και το ειδικό σχολείο Πτολεμαΐδας».
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι πριν από λίγες βδομάδες ανακοινώθηκε και η κατασκευή ενός σύγχρονου κλειστού γυμναστηρίου στον χώρο του 6ου ΔΣ Πτολεμαΐδας που είναι απαραίτητο για την άθληση των μαθητών των σχολείων της περιοχής αλλά και για την διοργάνωση αθλητικών δραστηριοτήτων.
Σε ό, τι έχει να κάνει με τις κινήσεις που έγιναν από πλευράς γραφείου το τελευταίο χρονικό διάστημα ο κ. Πολυχρονιάδης ανέφερε ότι «στις συναντήσεις που είχαμε με τον Νομάρχη, του επισημάναμε την άμεση ανάγκη για την ένταξη και κατασκευή του 10ου 12/θέσιου ΔΣ και του αντίστοιχου πολυδύναμου Νηπιαγωγείου που προγραμματίσαμε για τον βόρειο τομέα αφού υπάρχει το οικόπεδο μετά την διαβεβαίωση του Δημάρχου. Την αναγκαιότητα για προσθήκη δυο αιθουσών στο 5ο Νηπιαγωγείο που εξ αιτίας της θέσης του μπορεί να αποσυμφορήσει την πυκνή ανοικοδόμηση της περιοχής. Τονίσαμε παράλληλα την ανάγκη προσθήκης τριών αιθουσών στη σχολική μονάδα του 2ου ΔΣ, την κατασκευή μικρότερων κλειστών γυμναστηρίων σε άλλα ΔΣ της πόλης αλλά και κάποιες απαραίτητες παρεμβάσεις στο 1ο και 19ο Νηπιαγωγείο. Ιδιαίτερη βαρύτητα δώσαμε και στη διαμόρφωση των χώρων περιπάτων των δημοτικών και των νηπιαγωγείων της πόλης. Ιδιαίτερα για τον βορειοανατολικό τομέα επεσήμανα στις συναντήσεις μου με τον δήμαρχο την αναγκαιότητα να διαμορφωθεί κατάλληλα ο χώρος που βρίσκεται δίπλα από της εγκαταστάσεις της δημοτικής αστυνομίας με την κατεδάφιση ενός παλαιού και επικίνδυνου γυμναστηρίου ώστε ο συγκεκριμένος χώρος να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους περιπάτους των σχολείων . Κινητοποιηθήκαμε άμεσα προς όλους τους αρμόδιους φορείς και ιδιαίτερα προς την Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση ζητώντας την άμεση επανακατασκευή της αίθουσας στο ΔΣ Προαστίου η οποία υπέστη σοβαρές ζημιές και είναι ακατάλληλη προς χρήση. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε μέσα στην φετινή σχολική χρονιά ήταν και η καθυστέρηση στην παράδοση του 6ου Νηπιαγωγείου προς χρήση εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων τα οποία δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα της υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να υπάρξει για την φετινή σχολική χρονιά συνωστισμός νηπίων σε κάποια νηπιαγωγεία».
Επικεντρώνοντας την προσοχή του στα θέματα που άπτονται της αρμοδιότητάς του, ο κ. Πολυχρονιάδης αφού ευχαρίστησε τους βουλευτές του νομού, τους Αντινομάρχες για την πολύτιμη συνεργασία τους, τον Πρόεδρο του Νομαρχιακού Συμβουλίου τους αντιδημάρχους της πόλης, τον πρόεδρο και τα μέλη της δημοτικής επιτροπής παιδείας ανέφερε πως έχει πάντα ανοιχτή την πόρτα του γραφείου του για συζητήσεις και επαφές που θα δώσουν την ευκαιρία να δημιουργηθούν ακόμα καλύτερες συνθήκες στο χώρο της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ερχόμενη σχολική περίοδο αλλά και αυτές που θα ακολουθήσουν. Και είναι σπουδαίο να υπάρχει ηρεμία και δημιουργικότητα σε έναν χώρο όπως είναι η παιδεία και δη η βασική, καθώς η βασική εκπαίδευση των παιδιών «αποτελεί τη βάση της όλης παιδείας καθώς εξυπηρετεί τις γενικές εκπαιδευτικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου».
Ρ.Σ