Εξαντλήθηκε η υπομονή των αγροτών για το έργο πνοής που θα άρδευε 1200 στρέμματα δενδροκαλλιεργειών
Έντονες διαμαρτυρίες για την μεγάλη καθυστέρηση που σημειώνεται στο έργο κατασκευής του αγωγού διασύνδεσης του φράγματος Μεσοβούνου με το υφιστάμενο αρδευτικό δίκτυο του Μεσοβούνου, εκφράζουν οι αγρότες του Μεσοβούνου, καθώς αναμένουν χρόνια ολόκληρα την ολοκλήρωση του έργου αυτού, το οποίο πρόκειται να αρδεύσει 1200 στρέμματα περίπου δενδροκαλλιεργειών σε μια περιοχή με σημαντικό μερίδιο στη μηλοπαραγωγή και κερασοπαραγωγή.
Για αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου κάνει λόγο ο αντιδήμαρχος Εορδαίας και πρώην δήμαρχος Βερμίου, Σοφοκλής Σιδηρόπουλος, ο οποίος εγκαλεί μάλιστα την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την αρμόδια αντιπεριφέρεια (Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης) λέγοντας ότι «εμπαίζουν και κοροϊδεύουν τους αγρότες του Μεσοβούνου. Διότι, αν και πρόκειται για ένα έργο το οποίο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης, αφού έχει εκτελεστεί πάνω από το 50% του έργου, εδώ και 1,5 χρόνο δεν έχει σημειωθεί καμία σημαντική πρόοδος του έργου».
Ο κ. Σιδηρόπουλος υπενθυμίζει μάλιστα ότι όταν τον χειμώνα που πέρασε είχε ερωτηθεί ο αντιπεριφερειάρχης Γιάννης Σόκουτης για την πορεία του συγκεκριμένου έργου είχε ανακοινώσει ότι θα υπήρχε εξέλιξη μέσα στον Μάρτιο του 2013, «αλλά πέρασε ο Μάρτιος, κοντεύει να τελειώσει και το καλοκαίρι αλλά το έργο είναι ακόμη καθηλωμένο και η τοπική κοινωνία είναι ανάστατη γιατί πλήττεται σοβαρά, αφού δεν μπορούν να αρδευτούν τα αγροκτήματα». Διότι, όπως σημείωσε, υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στο υφιστάμενο αρδευτικό δίκτυο του ΤΟΕΒ (Τοπικός Οργανισμός Εγγύων Βελτιώσεων) Μεσοβούνου, γιατί με τη διάνοιξη του δρόμου για τον πολυλειτουργικό αγωγό υπέστη ζημίες το υφιστάμενο αρδευτικό δίκτυο.
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, Γιάννης Σόκουτης, δηλώνει στον «Π» ότι το φράγμα τελείωσε και ότι τα προβλήματα καθυστέρησης στην ολοκλήρωση του αγωγού διασύνδεσης που θα αρδεύσει τον κάμπο του Μεσοβούνου οφείλονται σε έξτρα εργασίες που εκτελέστηκαν κατά την κατασκευή του αγωγού διασύνδεσης, αλλά στην οικονομική αδυναμία που αντιμετώπισε ο ανάδοχος του έργου και χρειάστηκε να αντικατασταθεί από νέο ανάδοχο. Τόνισε πάντως ότι το έργο, προϋπολογισμού 1.150.200,01 ευρώ, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης “Μπαλτατζής”).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έθεσαν στη διάθεση του «Π» ο κ. Σόκουτης και ο προϊστάμενος του Τμήματος Δομών Περιβάλλοντος της Υπηρεσίας Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Κοζάνης, Κώστας Αναγνώστου, ο αγωγός διασύνδεσης του φράγματος Μεσοβούνου με το υφιστάμενο αρδευτικό δίκτυο Μεσοβούνου, μήκους 5,4 χιλιόμετρα, δημοπρατήθηκε στις 24/8/2006, ενώ η υπογραφή της σύμβασης του έργου έγινε στις 22/3/2007. Η συμβατική ημερομηνία περαίωσης του έργου ορίζονταν σε 620 ημερολογιακές ημέρες, θα έπρεπε δηλαδή να έχει ολοκληρωθεί στις 30/8/2008!
Η καθυστέρηση αυτή, όπως επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Σόκουτης, οφείλεται στην οικονομική δυσπραγία του αρχικού αναδόχου του έργου, οπότε και χρειάστηκε να υποκατασταθεί από άλλη ανάδοχο εταιρεία. Πάλι όμως παρουσιάστηκε πρόβλημα, καθώς λόγω ότι είχε ξεκινήσει παράλληλα και το έργο κατασκευής του φράγματος ο ανάδοχος του έργου του αγωγού διασύνδεσης προέβαλλε απαιτήσεις (ενστάσεις) για τον τρόπο εκσκαφής κοντά στο φράγμα, καθώς η μελέτη προέβλεπε να γίνουν κάποιες ανατινάξεις πλησίον του φράγματος που έθεταν ζήτημα πρόκλησης διατάραξης στην ευστάθεια του φράγματος, με αποτέλεσμα να χρειαστούν επιπλέον εργασίες εκσκαφών από τη βάση του φράγματος και για ένα χιλιόμετρο προς το Μεσόβουνο. Η επιπλέον οικονομική επιβάρυνση που προέκυψε από την αλλαγή του τρόπου εκσκαφών και των έξτρα εργασιών, συμφωνήθηκε να πληρωθούν από ίδιους πόρους της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, και κάπου εκεί σημειώθηκε μια νέα καθυστέρηση.
Ο κ. Σόκουτης και ο προϊστάμενος της αρμόδιας υπηρεσίας της Π.Ε. Κοζάνης, δηλώνουν ότι έχει γίνει στο μεταξύ η πιστοποίηση για την πληρωμή των έξτρα εργασιών εκσκαφών στο συγκεκριμένο κομμάτι του αγωγού διασύνδεσης και πως «σε ένα μήνα προβλέπεται ότι θα πληρωθούν οι εργασίες για το κομμάτι αυτό». Όσο για την καθυστέρηση που σημειώθηκε στην αποπληρωμή των συγκεκριμένων εργασιών, επισήμαναν ότι λόγω μνημονίων παρουσιάστηκαν κάποια προβλήματα στην εκταμίευση της χρηματοδότησης από το πρόγραμμα “Μπαλτατζής”, με αποτέλεσμα ο ανάδοχος του έργου να κηρύξει στάση εργασιών μέχρις ότου πληρωθούν οι εργασίες που εκτέλεσε.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι εξίσου πολύπαθη είναι και η κατασκευή του ίδιου του φράγματος Μεσοβούνου, έργο προϋπολογισμού 3.120.000 ευρώ μαζί με το ΦΠΑ. Καθώς, ενώ το έργο είχε δημοπρατηθεί το 2002 και εκεί είχε κηρυχθεί έκπτωτος ο ανάδοχος του έργου και χρειάστηκε να αντικατασταθεί από νέο, ενώ χρειάστηκε επίσης να γίνει στην πορεία και νέα μελέτη, με αποτέλεσμα να δημοπρατηθεί το φράγμα στις 9/10/2006, ενώ η σύμβαση του έργου υπογράφτηκε στις 29/1/2007. Το φράγμα τελικά ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2009 και τον Απρίλιο του 2010 έγινε η πλήρωσή του (υπερχείλιση) του φράγματος. Δυστυχώς όμως, υδρεύει μικρό μόνο μέρος του κάμπου του Μεσοβούνου καθώς αργεί η ολοκλήρωση του αγωγού διασύνδεσης με τη δεξαμενή του αρδευτικού δικτύου του ΤΟΕΒ Μεσοβούνου.
Ρόη ΒΑΣΒΑΤΕΚΗ