Εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο Υπουργικό Συνέδριο για τις Ελκυστικές Αστικές Δημόσιες Συγκοινωνίες για Προσβάσιμες Πόλεις
Στην Τεργέστη της Ιταλίας πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 12 Νοεμβρίου το Υπουργικό Συνέδριο στο οποίο συμμετείχε ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, συνοδευόμενος από τον κ. Γιάννη Παλαιστή, Πρόεδρο του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ).
Στο πλαίσιο των δράσεων του έργου Διακρατικής Συνεργασίας ATTAC (Attractive Urban Transport for Accessible Cities – Ελκυστικές Αστικές Δημόσιες Συγκοινωνίες για Προσβάσιμες Πόλεις) ο κ. Υφυπουργός εκπροσώπησε τη χώρα, αναλύοντας τις προοπτικές της Ελλάδας για βιώσιμες Δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η παρέμβαση του Υφυπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου:
Αγαπητοί Υπουργοί
Αγαπητοί εκπρόσωποι της Κεντρικής Ευρωπαικής Πρωτοβουλίας
Αγαπητοί εκπρόσωποι του προγράμματος ATTAC
Αγαπητοί συμμετέχοντες στην παρούσα διάσκεψη
Ευχαριστώ για την ευγενική σας πρόσκληση στο Υπουργικό Συνέδριο με θέμα ΄΄Προοπτικές για βιώσιμες Δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στην Νοτιοανατολική Ευρώπη΄΄ με βάση κοινές λύσεις και τις καλύτερες δυνατές πρακτικές.
Είμαι ευτυχής, που αντιπροσωπεύω το Ελληνικό Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων στην παρούσα και τόσο σημαντική διάσκεψη στα πλαίσια των δράσεων του έργου Διακρατικής Συνεργασίας ATTAC.
Συγκεντρωθήκαμε εδώ σήμερα όχι μόνο για να δώσουμε το παρόν στο πρόγραμμα ATTAC σχετικά με τις προοπτικές των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ως αντιπρόσωποι των Νοτιοανατολικών κρατών, είμαστε εδώ επίσης για να ανταλλάξουμε γνώσεις και γνώμες σχετικά με τις μεταφορές αλλά και απόψεις, εμπειρίες και ικανότητες, με σκοπό να κάνουμε τις αστικές συγκοινωνίες των χωρών μας πιο βιώσιμες, ανταγωνιστικές, πιο αξιόπιστες και πιο κοντά στους πολίτες μας.
Η αποστολή του Ελληνικού Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων είναι:
•Να διατυπώσει και να υλοποιήσει μια Εθνική πολιτική και να δημιουργήσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο σε Ευρωπαϊκό και σε Διεθνές επίπεδο για την ανάπτυξη υψηλού επιπέδου μέσων μαζικής μεταφοράς μέσα από την εφαρμογή του ΕΚ 1370/2007 περί ανάθεσης των αστικών συγκοινωνιών με διαδικασίες ελεύθερου ανταγωνισμού καθώς και των τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομικών υπηρεσιών υπό τους όρους του υγιούς ανταγωνισμού.
•Να διασφαλίσει την ασφάλεια στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στις Τηλεπικοινωνίες.
•Να ενισχύσει την Κοινωνία της Πληροφορίας.
•Να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και στην βελτίωση της ζωής των πολιτών σε θέματα αρμοδιότητας του.
Στόχος του Υπουργείου είναι η διεύρυνση των μέτρων για τις μεταφορές και τη μετακίνηση των οχημάτων, που ήδη έχουν θεσπιστεί στην Αθήνα και στις άλλες πόλεις της Ελλάδας και η ενσωμάτωση τους σε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα το οποίο θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις μεταφορές σύμφωνα με τις οδηγίες και κατευθύνσεις της Κοινής Πολιτικής Μεταφορών της Ε.Ε.
Σε αυτό το πρόγραμμα, οι σχεδιαζόμενες δράσεις προβλέπουν:
-ανάπτυξη και επέκταση των υποδομών των Δημόσιων Αστικών Μεταφορών με ιδιαίτερη εστίαση στην σύνδεση τους με άλλα μεταφορικά μέσα (Τρένο, Μετρό & Τραμ),
-προώθηση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τεχνολογιών (π.χ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χρήση κυψελών καυσίμων),
-προώθηση των μέσων σταθερής τροχιάς και των θαλάσσιων μεταφορών (π.χ. κοντινά θαλάσσια ταξίδια),
-ενίσχυση της διαχείρισης της ροής της κίνησης με την εισαγωγή περισσότερων λεωφορειολωρίδων, μονόδρομων και χρήση της τηλεματικής, καθώς και την εισαγωγή μέτρων για την μακροπρόθεσμη αλλαγή της συμπεριφοράς και των συνηθειών των οδηγών.
Τα μέτρα αυτά, σε συνδυασμό με εκστρατείες ευαισθητοποίησης, το δημόσιο διάλογο και την διάδοση των πληροφοριών θα οδηγήσουν επιπρόσθετα σε αύξηση της χωρικής και της κοινωνικής συνοχής, αφού θα δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην ένταξη όλων των ομάδων, συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων, που έχουν αναπηρία σε ένα νέο βιώσιμο μεταφορικό σύστημα.
Οι Δημόσιες Αστικές Μεταφορές είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες του Υπουργείου μας.
Η έμφαση της νέας ηγεσίας του Υπουργείου επικεντρώνεται στην μείωση της εισιτηριοδιαφυγής και για αυτό το σκοπό, βρίσκεται σε πρόοδο διαγωνισμός σχετικά με την εισαγωγή ενός έξυπνου συστήματος συλλογής και ελέγχου καρτών (εισιτηρίων) στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας.
Επιπλέον είναι υπό εξέταση ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας σειράς από βραχυπρόθεσμες δράσεις για την επόμενη περίοδο, συμπεριλαμβάνοντας:
•Συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας για την μείωση των πλαστών εισιτηρίων
•Χρήση ανεξίτηλης μελάνης στον εξοπλισμό ακύρωσης των εισητηρίων
•Βελτιστοποίηση του συστήματος ελέγχου
•Εφαρμογή σεμιναρίων εκπαίδευσης στους ελεγκτές και αύξηση του αριθμού των ελεγκτών.
•Συνεργασία με τον Οργανισμό Εργατικής Απασχόλησης για να προσληφθούν άνεργοι ως επιθεωρητές των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Ακόμα, από την πλευρά του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων βρίσκονται στην διαδικασία του σχεδιασμού,
-η επέκταση του αριθμού των λεωφορειολωρίδων και η προώθηση του τουριστικού εισιτηρίου
-καθώς και η αναζήτηση τρόπων ενίσχυσης ειδικών κατηγοριών επιβατών όπως οι άνεργοι, οι ηλικιωμένοι κλπ.
Επισημαίνω ότι νέες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις διασφαλίζουν ή θα διασφαλίσουν τα παρακάτω ζητήματα:
•Το ότι θα πωλούνται κάρτες και εισιτήρια αποκλειστικά από τα σημεία πώλησης των αστικών συγκοινωνιών.
•Την επέκταση της παροχής ενός (1) δωρεάν εισιτηρίου με την μορφή έκπτωσης όταν αγοράζονται 10 εισιτήρια αορίστου χρόνου.
Βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) και θεωρώ πως τα προαναφερθέντα μέτρα, όπως η μείωση της εισιτηριοδιαφυγής, ο σχεδιασμός νέων λεωφορειολωρίδων και BRT, Θαλάσσιων Μέσων Μεταφοράς, οι εκστρατείες αφύπνισης, ο καινοτόμος και αποδοτικός σχεδιασμός των συναλλαγών των αστικών συγκοινωνιών, είναι μερικά από τα μέτρα ενός Βιώσιμου Σχεδίου Αστικών Συγκοινωνιών για την μητροπολιτική περιοχή/κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Πιστεύω πως τέτοιου είδους Σχέδια Βιώσιμων Αστικών Συγκοινωνιών είναι πολύ σημαντικά για τις πόλεις, διότι με τον τρόπο αυτό μπορούν, να ορίσουν τις στρατηγικές τους στα θέματα των μεταφορών χωρίς αναγκαία υψηλού κόστους σχέδια υποδομών, ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
Σας ευχαριστώ και εύχομαι καλή πρόοδο στις εργασίες του Συνεδρίου.