Στην κατάργηση της βάσης του «10» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ προχωρά το υπουργείο Παιδείας διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο που παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο, η Άννα Διαμαντοπούλου.
Η βάση του «10» κράτησε μόλις τέσσερα χρόνια. Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε προχτές την κατάργησή της, καθώς όπως υποστήριξε «η εφαρμογή της μόνο κενά δημιούργησε και δεν έλυσε κανένα πρόβλημα». Θετικά αλλά με επιφυλακτικότητα αντιμετωπίζει την κατάργηση του επίμαχου μέτρου ο πρόεδρος του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας. Ο Γιώργος Χαραλαμπίδης, δήλωσε στον «Π»: «Ελπίζουμε να λειτουργήσει θυετικά η κατάργηση της βάσης του 10, αλλά το τι ακριβώς θα γίνει θα το δούμε στην πράξη». Εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα αυξηθεί φέτος ο αριθμός των εισακτέων στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, ωστόσο διατύπωσε και έναν προβληματισμό, σχετικά με την απαξίωση τμημάτων «χαμηλής ζήτησης», που έχασαν μεγάλο αριθμό σπουδαστών και αναρωτήθηκε αν θα μπορέσουν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος. Ο Γ. Χαραλαμπίδης σημείωσε ότι «παραμένει σε εκκρεμότητα το μεγάλο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων». Για το θέμα αυτό συνέρχεται σήμερα η Σύνοδος των Προέδρων των ΤΕΙ της χώρας, μια σύνοδος άκρως ενδιαφέρουσα, καθώς πραγματοποιείται υπό το φως της ανακοίνωσης του πολυνομοσχεδίου για την παιδεία.
Να σημειωθεί πάντως ότι στα τέσσερα χρόνια εφαρμογής της βάσης του 10, το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας υπέστη μεγάλη «φυλλοροή», καθώς εισήχθησαν περί τους 8.000 λιγότεροι σπουδαστές.
Επιχειρηματολογώντας για την απόφασή της που καταργεί τη βάση του 10, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, μιλώντας στο Υπουργικό Συμβούλιο, σημείωσε ότι «τέσσερα χρόνια μετά υιοθέτηση της ρύθμισης αυτής, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ή μελέτη που να αποδεικνύει ότι η θέσπιση της βάσης του 10 πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών στο λύκειο ή στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν σήμερα καλύτερους φοιτητές από αυτούς που είχαν μέχρι το 2006. Αντίθετα έχουμε τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με καθηγητές και διοικητικό προσωπικό χωρίς αντικείμενο εργασίας και υποδομές που υπολειτουργούν…».
Οι αλλαγές «κλειδιά»
Οι κυριότερες αλλαγές που επιφέρει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, είναι οι παρακάτω:
Σχετικά με τα ΑΕΙ, σημειώνεται ότι καταργείται η βάση του 10 για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εισάγεται ηλεκτρονικό σύστημα για την διανομή των συγγραμμάτων, συγκροτούνται μικρότερα και ευέλικτα εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή μελών ΔΕΠ, νομοθετείται η συνεδρίαση τηλεδιάσκεψης με τη συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.
Για τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία:
-Καθιερώνεται Πιστοποίηση Παιδαγωγικής Κατάρτισης ως αναγκαία προϋπόθεση για την είσοδο στην εκπαίδευση.
-Όλοι οι διορισμοί θα πραγματοποιούνται μόνο μέσω ΑΣΕΠ. Οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται για το σχολικό έτος 2012-2013 σε όλα τα σχολεία θα είναι αποκλειστικά και μόνο επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Οι εξετάσεις θα γίνονται κάθε δύο χρόνια.
-Θεσπίζεται για πρώτη φορά ελάχιστος χρόνος τριών ετών για την παραμονή εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού.
-Εισάγεται ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού. Ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός θα παραμένει επί δύο έτη δόκιμος εκπαιδευτικός.
-Καθιερώνεται ο θεσμός του μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού.
-Τριμελής επιτροπή θα εισηγείται την παραμονή στην εκπαίδευση ή τη μετάταξή του στη διοίκηση του δόκιμου εκπαιδευτικού. Θα γίνεται αξιολόγηση από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον μέντορα και τον σχολικό σύμβουλο.
-Θεσπίζεται ενιαία ηλεκτρονική διαδικασία προσδιορισμού κενών οργανικών θέσεων και λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
-Μειώνεται δραστικά ο αριθμός των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, με στόχο την κατάργηση της ωρομισθίας.
-Καμία μετάθεση ή απόσπαση δεν θα γίνεται αν το κενό δεν θα αναπληρώνεται. Η ηλεκτρονική καταγραφή τους θα επιτρέπει πλήρη διαφάνεια και προσβασιμότητα στο διαδίκτυο.
-Καθιερώνεται πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας ύστερα από επιμόρφωση κει εξετάσεις για την επιλογή στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
-Θεσπίζεται για πρώτη φορά συγκροτημένη διαδικασία διοικητικής και παιδαγωγικής / διδακτικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Η ετήσια έκθεση θα δημοσιεύεται στο διαδίκτυο, ενώ η ετήσια λογοδοσία θα πραγματοποιείται στη σχολική κοινότητα και στους γονείς. Τα πέντε κριτήρια για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας είναι: οι πόροι της σχολικής μονάδας, η διοίκηση, η εφαρμογή του προγράμματος, το συνολικό πρόγραμμα του σχολείου, οι εκπαιδευτικές διαδικασίες, οι καινοτόμες δράσεις και τα αποτελέσματα του σχολείου.
Στην εκκλησιαστική εκπαίδευση και στα Κολέγια:
-Πραγματοποιούνται συγχωνεύσεις – καταργήσεις εκκλησιαστικών σχολείων, με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και την εξοικονόμηση πόρων.
-Θεσμοθετείται πλαίσιο νομιμότητας και ελέγχου για τις μεταλυκειακές σπουδές.
-Συγκροτείται η δημιουργία νέου θεσμικού πλαισίου για την πιστοποίηση και την παρακολούθηση της λειτουργίας των δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης (κολεγίων).
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ