Δημοσιεύτηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2013 στην Εφημερίδα της κυβέρνησης και τέθηκε σε ισχύ από την ίδια ημέρα, η απόφαση για την κατανομή του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης.
Το νέο σημαντικό δεδομένο στη νέα υπουργική απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ασημάκης Παπαγεωργίου, είναι ότι αυξάνεται το ποσοστό του Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών από 0,4% σε 0,5% επί του ετήσιου κύκλου εργασιών της ΔΕΗ. Αυτό σημαίνει ότι με σταθερό τζίρο της επιχείρησης, αυξάνεται το σύνολο των χρημάτων για τις περιοχές Κοζάνης, Φλώρινας και Αρκαδίας που διαθέτουν λιγνίτες και λιγνιτικούς σταθμούς. Για παράδειγμα το Ειδικό Αναπτυξιακό Τέλος για μια πενταετία στην περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης ανέρχονταν στο ποσό των 75 εκ. ευρώ, με το νέο νόμο αυξάνεται στα 95 εκ. ευρώ, με την προϋπόθεση ότι μένει αμετάβλητος ο ετήσιος κύκλος εργασιών της ΔΕΗ.
Επίσης με την ίδια υπουργική απόφαση για την Κατανομή, Διάθεση και Καταβολή του Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος από Λιγνιτικούς Σταθμούς, προσδιορίζεται ο τρόπος κατανομής σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα. Εδώ να σημειωθεί ότι είναι διαφορετική η κατανομή στην Π.Ε. Κοζάνης από τις Π.Ε. Φλώρινας και Αρκαδίας. Κοινός παρανομαστής βεβαίως είναι ότι στις τρεις Π.Ε. (Κοζάνης, Φλώρινας και Αρκαδίας) είναι ότι το 50% του κονδυλίου του Τοπικού Πόρου πηγαίνει στις Π.Ε. και το άλλο 50% στους δήμους. Η διαφορά βρίσκεται ακριβώς στην κατανομή του ποσού στους δήμους, καθώς στην Π.Ε. Κοζάνη από το σύνολο του ποσού που πάει στην αυτοδιοίκηση, το 39% προορίζεται στους ενεργειακούς δήμους, δηλαδή στους δήμους Κοζάνης και Εορδαίας. Το υπόλοιπο 11% παίρνουν οι μη ενεργειακοί δήμοι Σερβίων – Βελβεντού και Βοΐου. Τα πράγματα είναι διαφορετικά στις Π.Ε. Φλώρινας και Αρκαδίας, όπου οι ενεργειακοί δήμοι παίρνουν το 46% του ποσού και οι μη ενεργειακοί το 4%. Δηλαδή στην Π.Ε. Φλώρινας το 46% πάει στους ενεργειακούς δήμους Φλώρινας και Αμυνταίου και το 4% στο δήμο Πρεσπών.
Αναλυτικά στη νέα απόφαση Αριθμ. ∆5-ΗΛ/Β/Φ.5.179/οικ.2284/13 (ΦΕΚ 400 Β/22-2-2013): Κατανομή, Διάθεση και Καταβολή του Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος από Λιγνιτικούς Σταθμούς, στο άρθρο 1 προβλέπεται:
1. Το Τέλος Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από Λιγνιτικούς Σταθμούς, που προβλέπεται στο άρθρο 20 του ν. 2446/1996, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (στο εξής αποκαλούμενο Τέλος), ορίζεται στο 0,5% του Ετήσιου Κύκλου Εργασιών της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (Δ.Ε.Η. Α.Ε.).
Η κατανομή των κονδυλίων που προκύπτουν από την επιβολή του Τέλους, στις Περιφερειακές Ενότητες Φλώρινας, Κοζάνης και Αρκαδίας, γίνεται αναλογικά προς την παραχθείσα ηλεκτρική ενέργεια από τους θερμικούς Λιγνιτικούς Σταθμούς των ανωτέρω περιοχών.
Για τη διενέργεια της κατανομής, συστήνεται Επιτροπή Κατανομής αποτελούμενη από:
-Έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ως πρόεδρο, με τον αναπληρωτή του.
-Έναν εκπρόσωπο από κάθε Περιφέρεια εκ των Περιφερειών Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου, με τον αναπληρωτή του.
-Έναν εκπρόσωπο από κάθε Περιφερειακή Ένωση Δήμων (Π.Ε.Δ.) εκ των Περιφερειών Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου, με τον αναπληρωτή του.
– Έναν εκπρόσωπο της Δ.Ε.Η.
Μεθοδολογία Διάθεσης Κονδυλίων Ειδικού Λογαριασμού.
-Για την Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης:
-Ποσοστό 50% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, διατίθεται στην Περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας.
-Ποσοστό 39% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, διατίθεται στους ενεργειακούς Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, δηλαδή στους Δήμους Κοζάνης και Εορδαίας. Η κατανομή του ποσού στους ενεργειακούς Δήμους γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2.
-Ποσοστό 11% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, διατίθεται στους όμορους των ενεργειακών, μη ενεργειακούς Δήμους, Σερβίων – Βελβεντού και Βοΐου. Η κατανομή του ποσού στους δύο μη ενεργειακούς Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, γίνεται με βάση τα κριτήρια που εφαρμόζονται στην οικεία Περιφέρεια για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΘΗΣΕΑΣ, κατά τα οριζόμενα στο ν. 3274/2004 (ΦΕΚ Α΄ 195).
-Για την Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας:
-Ποσοστό 50% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας, διατίθεται στην Περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας.
-Ποσοστό 46% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας διατίθεται στους ενεργειακούς Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, δηλαδή στους Δήμους Φλώρινας και Αμυνταίου. Η κατανομή του ποσού στους ενεργειακούς Δήμους γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στη παράγραφο 2.
-Ποσοστό 4% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας, διατίθεται στον όμορο των ενεργειακών, μη ενεργειακό Δήμο, που είναι ο Δήμος Πρεσπών.
Τα κονδύλια του κάθε Ειδικού Λογαριασμού που αναλογούν, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, στους ενεργειακούς Δήμους, κατανέμονται σ’ αυτούς ως εξής:
α) Κατά ποσοστό 25% ισόποσα.
β) Κατά ποσοστό 25%, ανάλογα με την καθαρή παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια στα όρια εκάστου Δήμου της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Τα στοιχεία της ανά έτος παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στα όρια εκάστου Δήμου δίδονται με ευθύνη της Δ.Ε.Η. Α.Ε.
γ) Κατά ποσοστό 25%, ανάλογα με το εμβαδό των εκτάσεων που βρίσκονται στα όρια εκάστου Ο.Τ.Α και χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη της λειτουργίας των ορυχείων (ΔΕΗ και ιδιωτών) και για τις εγκαταστάσεις των λιγνιτικών σταθμών και οι οποίες προέρχονται από αναγκαστική απαλλοτρίωση, απευθείας αγορά ή παραχώρηση. Τα στοιχεία για το εμβαδό των ανωτέρω εκτάσεων επικαιροποιούνται στο τέλος κάθε έτους με ευθύνη της Δ.Ε.Η. Α.Ε.
δ) Κατά ποσοστό 25%, ανάλογα με τον αριθμό των κατοίκων όλων των ενεργειακών Δήμων κάθε Περιφερειακής Ενότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας διαθέσιμης απογραφής πληθυσμού της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (Ελληνικής Στατιστικής Αρχής).
3. Η παραπάνω μεθοδολογία κατανομής κονδυλίων του Ειδικού Λογαριασμού για τους ενεργειακούς και μη Δήμους, δύναται να χρησιμοποιηθεί και για τον προσδιορισμό του συνολικού χρηματικού ποσού που αναλογεί σε ευρύτερες περιοχές, περισσότερων του ενός Ο.Τ.Α.
Το άθροισμα των αναλογούντων χρηματικών ποσών στους Ο.Τ.Α., που ανήκουν σε συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για έργα και ενέργειες που εξυπηρετούν τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της ευρύτερης περιοχής.
Ειδικοί Λογαριασμοί
Η Δ.Ε.Η. Α.Ε., μετά τη διενέργεια της κατανομής των κονδυλίων του Τέλους Ανάπτυξης από την Επιτροπή Κατανομής, καταθέτει σε τρείς Ειδικούς Λογαριασμούς, που συστήνονται για το σκοπό αυτό, τα ποσά που αναλογούν στις τρείς Περιφερειακές Ενότητες και ενημερώνει εγγράφως τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και τα μέλη της Επιτροπής Κατανομής.
Την ευθύνη τήρησης των τριών Ειδικών Λογαριασμών έχει αποκλειστικά η Δ.Ε.Η. Α.Ε. Τα ποσά των Λογαριασμών αυτών διατίθενται στους δικαιούχους όπως προβλέπεται στο άρθρο 2. Οι τόκοι που προκύπτουν ενσωματώνονται στα αντίστοιχα κεφάλαια.
Από τα ποσά των Ειδικών Λογαριασμών, χρηματοδοτούνται οι ετήσιοι προϋπολογισμοί των προβλεπόμενων στο άρθρο 4, πενταετών Ειδικών Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Ε.Α.Π.) των δικαιούχων.
Το ετησίως αδιάθετο (μη απορροφηθέν) ποσό κάθε Ειδικού Λογαριασμού μεταφέρεται, αυτομάτως, στο επόμενο έτος της πενταετίας.
Τυχόν αδιάθετα (μη απορροφηθέντα) ποσά προηγούμενων ετών, τα οποία είχαν κατανεμηθεί σε δικαιούχους και είχαν κατατεθεί στους ειδικούς λογαριασμούς τους με βάση την υπουργική απόφαση υπ’ αριθμόν Δ5/ΗΛ/Β/ Φ5.179/17788/23.09.2005, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, μεταφέρονται αυτούσια στους Ειδικούς Λογαριασμούς των ιδίων δικαιούχων, που συστήνονται με την παρούσα.
Τα εν λόγω μεταφερόμενα ποσά μπορούν να διατεθούν και για την υλοποίηση μελετών ή έργων που είχαν εγκριθεί από τις αρμόδιες επιτροπές και συμβούλια πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας.
Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα (Ε.Α.Π.)
Για τους σκοπούς της παρούσας Απόφασης, Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα (Ε.Α.Π.) καλούνται τα πενταετή Αναπτυξιακά Προγράμματα που καταρτίζονται με ευθύνη των οικείων Περιφερειών και αφορούν σε συγκεκριμένα έργα υποδομής, ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 20 του ν. 2446/1996.
Ως έργα υποδομής νοούνται εκείνα που στηρίζουν την ανάπτυξη, με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής, την εξασφάλιση της απασχόλησης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η υλοποίηση των Ε.Α.Π. δεν αίρει ή περιορίζει τις υποχρεώσεις της Δ.Ε.Η. Α.Ε. για προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος από άμεσες ή έμμεσες επιπτώσεις που προκαλούνται από τη δράση της.
Το κάθε Ε.Α.Π. εγκρίνεται από το Περιφερειακό Συμβούλιο της αντίστοιχης Περιφέρειας, μετά από υποβολή Σχεδίου Ε.Α.Π., που συντάσσεται ύστερα από επεξεργασία των αντίστοιχων προτάσεων της Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού, της Περιφερειακής ΄Ενωσης Δήμων (Π.Ε.Δ.), άλλων φορέων (επιμελητηρίων, εργατικών κέντρων, Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών κ.α.) και ιδιωτών, κατά τα οριζόμενα στην παρούσα απόφαση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ