Μια από τις σημαντικότερες κωμωδίες του Αριστοφάνη, τις «Θεσμοφοριάζουσες», θα παρουσιάσει ο Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ σε 60 περίπου θέατρα και σχεδόν αντίστοιχους προορισμούς σε όλη την Ελλάδα κατά το φετινό καλοκαίρι. Οι «Θεσμοφοριάζουσες», σε διασκευή του Γιώργου Κιμούλη kai του Πιτσιρίκου, βασισμένη στη μετάφραση του Κ.Χ.Μύρη, με τον Γιώργο Κιμούλη και τον Δημήτρη Πιατά στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, θα παρουσιαστούν την Πέμπτη 17 Ιουλίου, στις 9.15 μ.μ., στο Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο της Κοζάνης.
Στις Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη, όλα είναι… γυναίκα.
Άντρες μιλούν για τις γυναίκες, γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες,
άντρες μιμούνται τις γυναίκες, άντρες ντύνονται γυναίκες,
άντρες εναντιώνονται στο γυναικείο κόσμο,
γυναίκες ελπίζουν σ’ έναν κόσμο γυναικείο.
Στην Αθήνα του 5ου π.Χ. αιώνα, ο γνωστός ποιητής Ευριπίδης εξαιρετικά ανήσυχος,
επισκέπτεται έναν συγγενή του για να του ζητήσει να τον βοηθήσει. Κινδυνεύει η ζωή του. Όλες οι γυναίκες της πόλης, που σήμερα βρίσκονται μαζεμένες στη μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να βρουν έναν τρόπο να τον
καταστρέψουν, επειδή θεωρούν ότι τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να αποτρέψει τον κίνδυνο αυτόν, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του
άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπίσει. Τη δύσκολη αυτή αποστολή αναλαμβάνει ο Συγγενής.
Ποιος είναι όμως αυτός ο Συγγενής; Πουθενά μέσα στο έργο δεν ακούγεται το όνομά
του. Σαν να μην έχει άλλη ταυτότητα εκτός της… συγγένειάς του. Ποιος είναι; Ένας
απλός συγγενής. Ναι. Αλλά ποιου; Του Ευριπίδη; Δικός μας; Όλων; Μήπως είμαστε εμείς οι ίδιοι;
«Στην παράστασή μας, σαν μέσα σ’ ένα όνειρο – όνειρο ή εφιάλτης – στο τώρα!, στην εποχή μας, στην εποχή της κρίσης των πάντων, στην εποχή της ανυπαρξίας κάθε ταυτότητας, ένας άντρας – ένας συγγενής μας – παγιδευμένος στην αντίληψη πως η κοινωνία έχει φύλο και το φύλο αυτής είναι αρσενικού γένους, χάνεται μέσα σ’ ένα
λαβύρινθο μεταμορφώσεων, για να βρεθεί αποκλεισμένος σ’ ένα χώρο καθαρά θηλυκό. Στις Θεσμοφοριάζουσες, αυτήν την απειλητική κωμωδία, ο άντρας συναντά το αδιέξοδο της κυριαρχίας του. Μήπως τελικά το πρόσωπο του μέλλοντος είναι θηλυκού γένους;», σημειώνει ο Γιώργος Κιμούλης.
«Οι Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη, αν και σε πρώτο επίπεδο φαίνεται να μην έχουν καμία σχεδόν πολιτική χροιά, ίσως είναι το πιο πολιτικό έργο απ’ όλα», προσθέτει ο ίδιος.
Tην παράσταση του Θεατρικού Οργανισμού Ακροπόλ σκηνοθετεί ο Γιώργος Κιμούλης. Το ρόλο του Συγγενή αποδίδει ο ίδιος ο Γιώργος Κιμούλης, ενώ εκείνον του Ευριπίδη ο Δημήτρης Πιατάς. Πρωταγωνιστούν ακόμα οι: Φαίη Ξυλά (Γυναίκα), Θανάσης Αλευράς (Αγάθων), Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος (Θεράπων) Δημήτρης Ραφαήλος (Κλεισθένης), και Χάρης Χιώτης (Τοξότης). Τους πλαισιώνει 14μελής γυναικείος χορός.
Σημειώνεται ότι το cd με τα τραγούδια και τις μουσικές του Διονύση Τσακνή για την παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες» κυκλοφορεί από τη δισκογραφική εταιρεία «SUI GENERIS MUSIC».
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Διασκευή, δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Κιμούλης & Πιτσιρίκος
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης
Σκηνικά- Κουστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Διονύσης Τσακνής
Video: Κώστας Κιμούλης
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Χορογραφίες: Έλενα Γεροδήμου
Βοηθός σκηνοθέτη: Χάρης Χιώτης, Τόνια Ντούσκα
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Κιμούλης, Δημήτρης Πιατάς, Φαίη Ξυλά, Θανάσης Αλευράς, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Δημήτρης Ραφαήλος και Χάρης Χιώτης.
Χορός: Νάντια Ανθοπούλου, Τόνια Καζάκου, Αναστασία Κατσιναβάκη, Ντέπυ Μαλλιαρου, Ισιδώρα Μπουζιούρη, Μαρίνα Μυρτάλη, Ματίνα Νικολάου, Κατερίνα Νικολοπούλου, Αρετή Ντάλιου, Αρετή Πασχάλη, Κωνσταντίνα Σπάθη, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Ειρήνη Τσάβα.
Παραγωγή: Θεοφάνης Γ. Κιρκινέζος
Τιμές εισιτηρίων
18 ευρώ Γενική είσοδος
15 ευρώ Μαθητές, Φοιτητές
12 ευρώ Άνεργοι, ΑΜΕΑ, Πολύτεκνοι
Για προπώληση εισιτηρίων από το viva.gr: τιμή 15 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων:
Viva.gr
Βιβλιοπωλείο «ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ», τηλ. 2461024717
Το θέατρο είναι και μια πολιτική πράξη
Το θέατρο εκτός του ψυχαγωγικού του χαρακτήρα, πολλές φορές είναι και μια πολιτική πράξη και η πολιτική δεν εξαντλείται μόνο στα πρόσωπα των κομμάτων και του κοινοβουλίου, υποστηρίζει σε μια μίνι συνέντευξή του ο Θανάσης Αλευράς:
Κύριε Αλευρά μιλήστε μας για την παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες» στην οποία πρωταγωνιστείτε;
Οι «Θεσμοφοριάζουσες» είναι ένα έργο του Αριστοφάνη που υμνεί τη γυναίκα. Πρωταγωνίστρια στο έργο είναι η γυναίκα, σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Με αφορμή τη γιορτή των Θεσμοφορίων και αυτές τις μέρες της γιορτής η γυναίκα παίρνει αποφάσεις, η γυναίκα κυβερνάει και διατάζει. Η παράστασή μας είναι μια διασκευή επάνω στην ιστορία των «Θεσμοφοριαζουσών», όπου εκτός από τις γυναίκες πρωταγωνιστεί και η σάτιρα στα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, όπως και μια σάτιρα στην κοινωνία των ανδρών. Η γυναίκα στην παράστασή μας δεν κατηγορεί μόνο τον Ευριπίδη που γράφει άσχημα γι’ αυτές στις τραγωδίες του, βάζει απέναντί της τον άνδρα, τον άνδρα σύντροφο, τον άνδρα πατέρα, τον άνδρα ηγέτη, τον άνδρα πολιτικό.
Εσείς ποιον ρόλο υποδύεστε;
Υποδύομαι το ρόλο του Αγάθωνα, ενός υπαρκτού προσώπου, νεαρού ποιητή της εποχής, αντιπάλου του Ευριπίδη, ο οποίος βοηθάει τον Συγγενή, τον Γιώργο Κιμούλη μεταμφιέζοντάς τον σε γυναίκα να μπει στη γιορτή των Θεσμοφορίων και ως γυναίκα να υπερασπιστεί τον Ευριπίδη. Στη διασκευή αυτή ο Αγάθωνας είναι το νέο, το μοντέρνο, σαν σύμβολο στην τέχνη, ενώ είναι και μια αφορμή να γίνει σάτιρα και στο μεταμοντέρνο στην τέχνη. Εξάλλου, επειδή ο Αγάθων είναι γνωστό ότι ήταν γυναικωτός, θηλυπρεπής, πατώντας σε αυτό η παράσταση βρίσκει άλλη μία ευκαιρία να μιλήσει και για ένα άλλο ανοιχτό θέμα, το θέμα της ομοφοβίας.
Οι Θεσμοφοριάζουσες έχουν έντονο το στοιχείο της κοινωνικοπολιτικής σάτιρας. Πιστεύετε ότι το θέατρο θα πρέπει να διαδραματίζει ρόλο στο σχολιασμό των γεγονότων;
Ναι, το θέατρο εκτός του ψυχαγωγικού του χαρακτήρα, πολλές φορές είναι και μια πολιτική πράξη και η πολιτική δεν εξαντλείται μόνο στα πρόσωπα των κομμάτων και του κοινοβουλίου. Πολιτικό θέατρο μπορείς να κάνεις μιλώντας και για μεγάλες ιδέες. Η πολιτική είναι στην καθημερινότητα, είναι οι μικρές μας αποφάσεις, οι καθημερινές, είναι η στάση μας, η στάση μας απέναντι σε όλα τα θέματα, τα πολιτικά και κοινωνικά.