Η έλλειψη νομικού πλαισίου για την προστασία των χρηστών του Διαδικτύου, αλλά και η ανάγκη ενημέρωσης των πολιτών για τους ελλοχεύοντας κινδύνους ήταν το θέμα ερώτησης που κατέθεσε σήμερα στη Βουλή προς την Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κα Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, ο βουλευτής Ν. Κοζάνης Γιώργος Κασαπίδης.
Αναγνωρίζοντας τις αναπτυξιακές δυνατότητες που προσφέρουν οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) για την ελληνική οικονομία, αλλά και τη σημαντική συμβολή τους στην ανοιχτή διακυβέρνηση και την παροχή βελτιωμένων υπηρεσιών στον πολίτη, η πολιτεία επενδύει στη διάδοση της χρήσης νέων τεχνολογιών. Η συνολική δημόσια δαπάνη μέσω των προγραμμάτων του Ε.Π. “Κοινωνία της Πληροφορίας” στο πλαίσιο του 3ου Κ.Π.Σ., για την περίοδο 2000-2006 και του Ε.Π. “Ψηφιακή Σύγκλιση” στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, για την περίοδο 2007-2013, ανέρχεται στα 4,5 δις Ευρώ.
Ο βουλευτής αναφέρεται σε αποτελέσματα ερευνών που έγιναν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες —όπου η χρήση των ΤΠΕ είναι πολύ ευρύτερα διαδεδομένη και για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα— σύμφωνα με τα οποία ο κίνδυνος εθισμού στο Διαδίκτυο είναι σοβαρότατος. Είτε οι χρήστες συνδέονται στο Διαδίκτυο, είτε χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για ψυχαγωγικούς σκοπούς —ηλεκτρονικά παιχνίδια— δαπανούν πολύ χρόνο μπροστά στην οθόνη, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια εξάρτηση με συμπτώματα εθισμού όμοια με εκείνα του εθισμού στα ναρκωτικά ή το αλκοόλ. Ιταλοί επιστήμονες μάλιστα προειδοποιούν για τη νέα αυτή “μάστιγα της εποχής” μας, ενώ αποδίδουν στην υπερβολική χρήση του Διαδικτύου διαταραχές ύπνου, απώλεια αίσθησης του χώρου και του χρόνου, δυσκολία επικοινωνίας με το περιβάλλον, άγχος, ακόμη και κατάθλιψη.
Ανησυχώντας για την εξάπλωση των φαινομένων αυτών και στη χώρα μας, όπου έχουν ήδη καταγραφεί αντίστοιχα προβλήματα —αν και σε μικρότερη κλίμακα— και λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη το γεγονός ότι το 40% των χρηστών του Διαδικτύου, ηλικίας 15 έως 40 ετών, μπορεί να οδηγηθεί στον εθισμό, ο κ. Κασαπίδης ερωτά την αρμόδια Υπουργό εάν πρόκειται:
1. Να αναλάβει πρωτοβουλίες ενημέρωσης του κοινού σχετικά με τα σοβαρότατα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν από την υπερβολική χρήση της εικονικής “πραγματικότητας” του Διαδικτύου;
2. Να θεσμοθετήσει την υποχρεωτική εκπαίδευση των μαθητών σχετικά με τη σωστή και ασφαλή χρήση μέσων και τεχνολογιών πριν ακόμη αποκτήσουν πρόσβαση στα μέσα αυτά, όπως για παράδειγμα συνέβη με την παραχώρηση netbooks στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου;
3. Να οργανώσει καμπάνια ενημέρωσης γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών σχετικά με την αναγνώριση συμπεριφορών που μπορούν να οδηγήσουν στον εθισμό, προκειμένου να λαμβάνονται έγκαιρα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα;