Η εταιρία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» άφησε το …φρένο και πατάει γκάζι, επιταχύνοντας τις διαδικασίες κατασκευής των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ), καθώς διαπιστώνει ότι δεν νοείται ένας σύγχρονος, διεθνών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομος, να μην παράσχει στους ταξιδιώτες τις απαιτούμενες υπηρεσίες για ένα άνετο και ασφαλές ταξίδι.
Ενώ σήμερα κατασκευάστηκε και λειτουργεί μόλις ένας ΣΕΑ στον Πολυπλάτανο Ημαθίας, οι αρμόδιοι της εταιρίας, ευελπιστούν ότι με βάση τον προγραμματισμό τους, σε ένα έτος από σήμερα, ήτοι στα τέλη του 2012 θα λειτουργούν όλοι οι προβλεπόμενοι ΣΕΑ κατά μήκος της Εγνατίας, εκτός ίσως από δύο στο ανατολικό τμήμα, λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων.
Από τους Κήπους του Έβρου μέχρι την Ηγουμενίτσα, προβλέπεται η κατασκευή 10 ή 11 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων. Στα επτά σημεία προβλέπονται «ζεύγη» ΣΕΑ εκατέρωθεν της οδού, ενώ στα υπόλοιπα από ένα, είτε στη δεξιά είτε στην αριστερή πλευρά. Να σημειωθεί ότι η οριοθέτηση δεξιά ή αριστερά γίνεται με βάση την κατεύθυνση από Ηγουμενίτσα προς Έβρο. Ειδικότερα, το πλάνο της Εγνατίας οδού περιλαμβάνει τους κάτωθι ΣΕΑ:
Αρδανίου Έβρου (ζεύγος) Σώστη Ροδόπης (ζεύγος), Καβάλας (δεξιά), Καρβάλης (αριστερά), Ανάληψης (ζεύγος), Ωραιοκάστρου (ζεύγος), Πλατάνου (ζεύγος), Πολυμύλου (δεξιά), Σιάτιστας (αριστερά), Ταξιάρχη Γρεβενών (ζεύγος), Περιστερίου Ιωαννίνων (αριστερά) και Ελευθεροχωρίου Θεσπρωτίας (ζεύγος).
Αξίζει να σημειωθεί σε ποια φάση βρίσκεται ο κάθε σταθμός, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρίας:
Ο ΣΕΑ Πολυπλατάνου είναι ο μοναδικός που ήδη λειτουργεί, όπως προαναφέρθηκε.
Δημοπρατήθηκαν και υπογράφτηκαν συμβάσεις με τις ανάδοχες εταιρίες για τους ΣΕΑ Αρδανίου Έβρου, Σώστη Ροδόπης και Ελευθεροχωρίου Θεσπρωτίας. Οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι στους σταθμούς αυτούς το καλοκαίρι θα είναι έτοιμα τα πρατήρια και στα τέλη του 2012 θα παραδοθούν και τα εστιατόρια.
Πλην των δύο ΣΕΑ (Καβάλας και Ανάληψης), με τους οποίους υπάρχει πρόβλημα για τον πρώτο με το δασαρχείο και για τον δεύτερο με τους Περιβαλλοντικούς Όρους, λόγω της ύπαρξης των λιμνών, όλοι οι άλλοι σταθμοί δημοπρατούνται στις 12 Δεκεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιούνται τέσσερις διαγωνισμοί. Ειδικότερα:
Με τον πρώτο διαγωνισμό δημοπρατούνται οι ΣΕΑ Περιστερίου και Ταξιάρχη, με τον δεύτερο διαγωνισμό οι ΣΕΑ Σιάτιστας και Πολυμύλου, με τον τρίτο διαγωνισμό ο ΣΕΑ Ωραιοκάστρου και με τον τέταρτο διαγωνισμό ο ΣΕΑ Καρβάλης. Να σημειωθεί ότι ο σταθμός του Ταξιάρχη θα έχει μόνο πρατήριο. Για όλους αυτούς τους σταθμούς η ανάδειξη των αναδόχων και η υπογραφή των συμβάσεων προσδιορίζεται περίπου στον Μάρτιο του 2012. «Σύμφωνα με την εμπειρία που έχουμε από τον Πλάτανο, το πρατήριο καυσίμων κατασκευάστηκες σε δύο μήνες και σε επτά μήνες ολοκληρώθηκε και το εστιατόρια», δήλωσε στον «Π» ο διευθυντής εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού κ. Μαλίνης, ο οποίος πρόσθεσε: «με βάση αυτά τα δεδομένα, εκτιμούμε ότι «όλοι οι σταθμοί που δημοπρατούνται τον Δεκέμβριο, μπορούν να είναι έτοιμοι τα πρατήρια καυσίμων το καλοκαίρι και τα εστιατόρια στα τέλη του προσεχούς έτους».
Να σημειωθεί ότι οι ΣΕΑ θα κατασκευαστούν από μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες «με παραχώρηση για τριάντα χρόνια», ενώ η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα παίρνει ένα ποσοστό από τα έσοδα. Το ποσοστό αυτό είναι που θα καθοριστεί με τους προαναφερόμενους διαγωνισμούς. Για να υπάρχει πάντως μία τάξη μεγέθους, το ποσοστό από τον ΣΕΑ Πλατάνου καθορίστηκε στο 5,1%. Το κόστος κατασκευής για τις κατασκευάστριες εταιρίες εκτιμάται περί τα 10 εκ. ευρώ για ένα ζεύγος μεγάλου ΣΕΑ και περί τα 7 εκ. ευρώ για έναν μικρότερο σταθμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ